22
Ko apgalvo Rīgas domes vadība?
IZM pasūtītais pētījums par centralizēto eksāmenu rezultātiem ir melīgs. Piemēram, pētījumā noskaidrots, ka septiņās Rīgas skolās absolventu vidējie rezultāti nesasniedz pat 30 procentus no maksimālā rezultāta, bet Valsts izglītības satura centra (VISC) publiskotie rezultāti par eksāmenu rezultātiem pērnā mācību gada beigās apliecina, ka Rīgā ir tikai divas tādas skolas. Turklāt IZM pasūtītajā pētījumā CE indekss noteikts 2015./2016. gada eksāmenu rezultāts, dalot ar skolēnu skaitu attiecīgās skolas 12. klasē šajā mācību gadā.
Kā ir patiesībā?
IZM pasūtītā pētījumā un tās pakļautībā esošā VISC dati par skolēnu sasniegumiem eksāmenos patiešām atšķiras. Tas tāpēc, ka VISC absolventu sniegumu rēķina, ņemot vērā, cik skolēnu kārtoja konkrēto eksāmenu. Savukārt CE indeksā IZM vidējo eksāmenā sasniegto rezultātu attiecīgajā skolā dalīja ar skolēnu skaitu 12. klasē, taču tagad izrādās, ka ļoti daudzi tiek atbrīvoti no CE vai dažādu iemeslu dēļ tos nolemj nekārtot. Latvijā ir 30 skolas, kur pat puse bērnu nekārto CE. Vispopulārākais iemesls ir nesekmība un skolas kavēšana. IZM gan pagaidām šo skolu sarakstu nepublisko. Pētījuma autors Jānis Turlajs uzsver: veidojot indeksu, tika ņemts vērā kopējais 12. klases skolēnu skaits tāpēc, ka visu šo skolēnu apmācībā ir izmantoti valsts resursi. Katram skolēnam seko valsts nauda un, jo vairāk skolēnu nekārto CE, jo nelietderīgāk tā tikusi izmantota.
J. Turlajs arī norāda, ka pētījumā izmantots skolēnu skaits iepriekšējā mācību gadā. IZM izplatītajos materiālos gan bija minēts 2016. gada 1. septembris, bet tā esot bijusi tehniska kļūda.
Ko apgalvo Rīgas domes vadība?
Rīgā ir augsta izglītības kvalitāte, jo starptautiskais PISA skolu salīdzinājums atklāja, ka Rīgas skolēnu prasmes risināt dažādus uzdevumus ir augstākas nekā viņu vienaudžiem citviet Latvijā.
Kā ir patiesībā?
PISA salīdzinājuma vadītājs Latvijā Andris Kangro atzīst, ka arī Rīgā ir ļoti liela izkliede starp skolēnu sasniegumiem. Valsts ģimnāziju audzēkņi ir krietni priekšā zemākas kvalitātes skolu skolēniem. Viņš uzsver: nevar teikt, ka Rīgā ir pietiekama izglītības kvalitāte visās skolās.