Strīda gadījumā – pie mediatora 0
“Strīdu risināšana mūsu tiesās aizvien ir ilga, nereti dārga, tāpēc var mēģināt pirms tiesas vienoties sarunu ceļā. Palīdzēt var mediators, īpaši strīdu risināšanai sagatavots neitrāls cilvēks,” teic Tekla Žabova, Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) vadītāja.
Viņas vadītā asociācija patlaban beidz īstenot Eiropas Sociālā fonda projektu “Latvijas patērētāju tiesību aizsardzības biedrību kapacitātes stiprināšana patērētāju strīdu risināšanā un līdzdalība normatīvo aktu izstrādāšanā”. Projekta kopējais finansējums ir Ls 20 045, tostarp pašas asociācijas līdzdalības maksājums Ls 1635 jeb 8,16% no kopējām projekta izmaksām.
Par projekta naudu mūsu valstī ir apmācīti desmit mediatori – zinoši cilvēki patērētāju tiesību jautājumos, kas patlaban darbojas visos piecos Latvijas reģionos. Mediatorus var sastapt Liepājā, Ventspilī, Jelgavā, Cēsīs, Rēzeknē, Rīgā un Ogrē.
“Ja patērētājam ir strīds ar uzņēmēju, preču vai pakalpojumu pārdevēju, vispirms var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kas ir valsts iestāde. Ja strīda risināšana nesokas, tad centrs lietu sūta uz tiesu, un šajā brīdī var vērsties pie mums un mēģināt samezglojumu risināt ar mediācijas palīdzību,” skaidro T. Žabova.
Viņa teic, ka salīdzinoši jaunais ārpustiesas strīdu izskatīšanas mehānisms (to veidoja kopš 20. gs. beigām) daudzās valstīs ir izrādījies ļoti efektīvs, tomēr Latvijas cilvēki pret šo tā saucamo ADR (Alternative Dispute Resolution – tulk. alternatīvā strīdu risināšana) izturas piesardzīgi. Visticamāk, nepietiekamās informācijas dēļ.
Eiropā vieni no visefektīvākajiem ADR mehānismiem darbojas Somijā, Dānijā, Nīderlandē, kur atsevišķu ADR struktūru risinājumus strīda puses izpilda līdz pat 80% gadījumu.
Mediatoru atbalsta izmantošana noteikti ir lētāka nekā tiesāšanās tiesās, kā arī veicina strīda pušu savstarpēju izpratni un attiecību saglabāšanu, stiprina uzņēmēju reputāciju klientu vidū. Ar ADR var izvairīties no publicitātes, kas var būt ļoti svarīgi uzņēmējam.
LPIAA, kas piedalījās akcijā “Karstie rēķini”, pavisam nesen arī izdeva bukletu “Metodes siltumenerģijas patēriņa regulēšanai un maksas aprēķiniem centralizētai siltumapgādei pieslēgtiem daudzdzīvokļu namiem”. Maijas Rubīnas vadītā autoru kolektīva sagatavotajā bukletā aprakstītas metodes, kā rīkoties daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem, lai noskaidrotu faktisko siltuma enerģijas patēriņu un par to aprēķināto maksu. T. Žabova teic, ka izdevums varētu būtu ļoti noderīgs lauku cilvēkiem, kur nelielās apdzīvotajās vietās katlu māju piesūtītie rēķini ir ļoti augsti un, kā izrādās, dažkārt arī nepamatoti.
Uzziņa Alternatīvie mehānismi patērētāju strīdu risināšanā Latvijā puses meklē strīda risinājumu pašas, strīda risinājumu piedāvā attiecīgā ADR struktūra, ombuds un šķīrējtiesa. Tos var izmantot, ja strīda puses risinājumu vēlas uzticēt trešajai pusei. ADR izmantošanai nevajadzētu piekrist, pirms iegūta informācija par iespējamajām izmaksām, tiesiskām sekām un procedūru. Sarunas ir viena no ātrākajām un visvienkāršākā strīda risināšanas procedūra. Tās var veikt mutiski un rakstiski, to procedūru reglamentē Ministru kabineta noteikumi nr. 631. Samierināšana ir strīda risināšana ar trešās personas (samierinātāja) palīdzību. Samierinātājs pilda padomnieka funkciju, sniedz strīda pusēm ieteikumus par strīda atrisināšanu pēc būtības. Var būt dārgāka nekā sarunas. |