Stikla auskari, kaklarotas, gredzeni, piespraudes, aproces. Marta Ģibiete jau 20 gadu veido rotas no stikla 0
Māksliniece Marta Ģibiete jau divdesmit gadu ir uzticīga stiklam, kaut tas esot ar visai kaprīzu raksturu un piespēlējot dažādus izaicinājumus. Toties šis materiāls ļaujot izpausties radošumam, jo ir daudz tehniku, kā stiklu apstrādāt.
Lai sakausētu, jābūt saderībai
Stikla auskari, klipši, kaklarotas, gredzeni, piespraudes, aproces – tik bagātīgs ir rotu klāsts, ko māksliniece Marta Ģibiete rada no stikla, apvienojot fantāziju un krāsu izjūtu ar rūpīgu darbu un mīlestību pret stiklu. Šos viņas darbus var atpazīt pēc zīmola Ledene. Bet tie nav vienīgie, kuros izpaužas mākslinieces talants. Darbnīcā top arī vitrāžas, mozaīkas, gaismas objekti un vēl radošie darbi, kas tikuši eksponēti izstādēs daudzās ārvalstīs.
“Esmu apguvusi vairākas stikla apstrādes tehnikas, studējot Latvijas Mākslas akadēmijā, kā arī savulaik stažējos Luksemburgā un ASV, strādāju kopā ar vietējiem māksliniekiem viņu studijās, varēju tuvāk iepazīt vitrāžas tapšanas nianses un pūstā stikla burvību,” stāsta Marta Ģibiete. “Pati paliku pie kausētā stikla un tā apstrādes.”
Māksliniece stikla rotas un citas lietas veido no dažāda biezuma krāsainām stikla loksnēm, kas vizuāli līdzinās parastajam logu stiklam, tomēr nav tāds pats. “Es strādāju ar materiālu, kas jau rūpnieciski ir tonēts masā, un kausētā stikla krāsu palete ir ļoti bagātīga. Vēl svarīga nianse – dažāda veida kausētā stikla loksnes ir iespējams sakausēt. Ar jebkuru stikla veidu to nemaz nav iespējams izdarīt. Piemēram, var neizdoties sakausēt pludmalē atrastos zilos stikliņus ar pudeļu zaļo. Jā, tie 800 grādos sakusīs, taču sakausējumā iekšā būs spriegums, tāpēc 99% gadījumu šāds stikls saplīsīs. Ir jābūt materiālu saderībai, ko nosaka stikla ķīmiskais sastāvs. Es visvairāk esmu iecienījusi amerikāņu System96 stiklu.”
Pirmais solis ceļā uz rotu, šķīvi, lampas kupolu vai citu darinājumu ir skices un rasējuma zīmēšana, tad izvēlas, kādas krāsas stikls tiks izmantots. To ar stikla griezēju sadala mazos gabalos, ar speciālām stangām apgrauž malas, veidojot formu, kombinē šos gabaliņus un salīmē. Kad tas izdarīts, sagataves karsē stikla kausēšanas krāsnī, temperatūru kāpinot līdz 830º C. Pēc tam stiklu pakāpeniski atdzesē, lai nerastos spriegums. Vēl tikai pēcapstrāde, un rotas ir gatavas valkāšanai.
Kārtu kārtām kā torte
Stikla kausēšanas krāsni māksliniece mīļi dēvē par pūralādi. “Parasti to darbinu tikai tad, kad ir pilna ar stikliem,” skaidro Marta un atklāj, kā top stikla auskari. “Ja gribu, lai tajos tiktu sapludinātas vairākas krāsas, citu virs cita gluži kā tortes biskvīta ripas salieku dažādu krāsu stikla gabaliņus, kas ir piegriezti apļa, ovāla, kvadrāta vai vēl citā formā, ievietoju krāsnī un karsēju, pamazām kāpinot temperatūru līdz 830 grādiem. Šajā temperatūrā stikls kļūst mīksts kā medus un saplūst. To atdzesē, lai nerastos spriegums, un tikai tad rotu vai trauku izņem no krāsns. Nu, tāds ir kausēšanas process, kopā apmēram 12 stundas.”
“Ievietoju metāla stieples starp stikliem pirms kausēšanas, caurumiņu urbšana man netīk, stikls ir biezs pēc kausēšanas. Arī kurš katrs metāls nebūs piemērots, jo neiekūst stiklā vai pat to saplēš, pārsvarā izmantoju melhioru, kantālu un kaparu.”
Sarkanā, baltā un zilā
Māksliniece ir novērojusi – lai kāda krāsa konkrētajā gadā būtu pasludināta par modes krāsu, īstas dāmas ar savu stilu paliek uzticīgas savai iemīļotai krāsu gammai. Pieprasītas ir arī mūžīgās vērtības – rotas sarkanā, baltā un zilā krāsā. “Latvietēm, kuras pārsvarā ir gaišmates, piestāv zilā krāsa, kas ir tāda kā sapņaina, cerību krāsa,” balstoties uz pieredzi, zina teikt māksliniece. “Manuprāt, sievietes garderobi var brīnišķīgi papildināt aksesuāri klasiska melnbaltā salikumā.”
Taču nevajadzētu pārspīlēt ar auskaru apjomu, jo stikls ir diezgan smags materiāls un auss ļipiņa nespēj izturēt pārlieku lielu smagumu. Tādēļ māksliniece piedāvā dažādu lielumu rotas.