Starta šāviens Rīgas centra pārbūvei 2
Metu konkursā “”Rail Baltica” Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere” galvenokārt vērtēs pilsētbūvniecisko un arhitektonisko konkursa objekta risinājumu, konkursa objekta funkcionalitāti, mobilitāti, pieejamību, kā arī būvdarbu organizācijas loģistiku.
Rīgas centrs, kur notiks pārbūves darbi, ir iekļauts UNESCO pasaules mantojuma vērtību sarakstā, tāpēc pārbūvei noteikti nebūs pakļauts Rīgas Centrālās stacijas tornis un pulkstenis un Centrālās stacijas ēkas fasāde. “Konkursa teritorija ir 14 ha, tā ietver Rīgas vēsturisko Centrālo dzelzceļa staciju, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto “Rail Baltica” dzelzceļa tiltu pāri Daugavai. Starpdisciplinārajā konkursā aicināti piedalīties Latvijas un ārvalstu arhitekti, pilsētplānotāji, dzelzceļa transporta speciālisti, ainavu arhitekti, jo projekta specifika nosaka nepieciešamību savienot kompetences. Konkursam noteikta arī izpētes teritorija, kas ir aptuveni 59 ha, lai metu konkursa rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus,” teic “Eiropas Dzelzceļa līniju” valdes loceklis Dins Merirands.
Tiesa gan, D. Merirands nevarēja pateikt, vai Stacijas laukumā aizvien būs, piemēram, “laimētava” – tas būšot atkarīgs no arhitektu piedāvājuma. Pilnīgi droši ir zināms, ka posmā no Dzirnavu ielas līdz Krasta ielai likvidēs dzelzceļa uzbērumu, tā vietā būs estakādes ar šaurajām (1435 mm) un šā brīža platuma (1520 mm) sliedēm. Zem estakādēm varēs pārvietoties transporta līdzekļi un cilvēki, kam kļūs ērtāka pārsēšanās no viena transporta līdzekļa otrā. Iecerēts, ka pieturvietas zem estakādes atradīsies iespējami tuvu Centrālajai stacijai, lai pasažieru nonākšanu galapunktā padarītu iespējami drošu un ātru.
Jaunie ātrgaitas vilcieni Daugavu šķērsos pa jauno multifunkcionālo tiltu, pa kuru varēs pārvietoties arīdzan gājēji un riteņbraucēji. Jaunais tilts atradīsies blakus esošajam dzelzceļa tiltam. Arhitektiem ir izvirzīts uzdevums dot tādu metu piedāvājumu, lai jaunais tilts nedublē un neaizsedz esošo tiltu, kā arī nemazina kuģošanas telpu. Līdz ar jaunā tilta uzbūvēšanu būs labāk savienotas divas Rīgas daļas, tostarp Daugavas labais krasts ar Nacionālo bibliotēku un jauno Dabaszinātņu akadēmisko centru.
Konkursa rīkotāji īpaši uzsver svarīgo sadarbību ar Rīgas pašvaldību un Rīgas Starptautisko autoostu. Tas tāpēc, ka jaunos objektus nevar uzbūvēt atrauti no jau esošajiem objektiem. Vēl viens jauns vaibsts Rīgas sejā, visticamāk, būs 13. janvāra iela, kas pēc dzelzceļa uzbēruma nojaukšanas pārtapšot par bulvāri ar luksoforiem, ar gājēju saliņām ielas vidū un ļaus nokļūt cilvēkiem no vienas pilsētas daļas otrā.
Žūrijas loceklis Jānis Dripe šo projektu dēvē par lielāko Rīgas centrālās daļas pārbūvi kopš 19. gs. vidus. Rīgas Centrālā stacija ir būvēta 1860. gadā. Pārbūve ir ļoti vajadzīga arīdzan Rīgas Starptautiskajai autoostai, iespējams, to izdosies paveikt. J. Dripe ir ļoti apmierināts, ka metu konkursa darbu vērtēšanai ir izdevies piesaistīt vairākus jau agrāk ar darbošanos Rīgā saistītus starptautiskos ekspertus, tostarp arhitekti Džūliju Bolesu-Vilsoni un pilsētplānotāju Džonatanu Kendalu.
Metu konkursam sekos projektu konkurss un būvniecība darbi. Multimodālā satiksmes mezgla izveidi, tostarp jauna tilta būvniecību pāri Daugavai, iecerēts pabeigt 2022. gadā.
UZZIŅA
“Rail Baltica” 1. kārtas projekts 291 milj. eiro vērtībā paredz līdz 2022. gadam:
– uzbūvēt Eiropas platuma dzelzceļa sliežu ceļu,
– veikt Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pārbūvi un paplašināšanu, uzbēruma transformāciju,
– izveidot multimodālu sabiedriskā transporta mezglu,
– uzbūvēt jaunu tiltu pāri Daugavai.