“Start/stop” sistēmu reizēm labāk izslēgt 0
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Vēl tik nesen degvielas cenu apskata virsrakstā aicināju – “Šodien lej pilnu!”, tomēr kopā ar savu izcili kompetento padomdevēju tiku kļūdījies. Varu vien taisnoties – arī sev. Jau dažas dienas vēlāk degviela kļuva lētāka. Un piečuku biju pazaudējis…
Lai arī degvielas cenas ir nedaudz samazinājušās, tās joprojām ir augstas. Un tādēļ ekonomiskas braukšanas jautājumi aizvien aktuāli. Te viens no tiem.
Auto stāv. Bet rūc un kūp. Nav tajā modernās “Start/stop” sistēmas. Vai arī saimnieks to izslēdzis. Slikti dara? Nav teikts.
Tukšgaitas patēriņš ir atkarīgs no motora darba tilpuma. Mazākajiem tas nav pat puslitrs stundā. Trīslitrīgiem (darba tilpums) pārsniedz litru. Tātad, uz stundu pie luksoforiem vai sastrēgumos dzinēju izslēdzot, varētu ietaupīt gandrīz divus eiro. Bet jāzina arī, kāds ir starta patēriņš, proti, degvielas daudzums, kas vajadzīgs, lai no jauna ierūktos. Šos datus atrast ir daudz grūtāk. Turklāt dažādos avotos tie ir visai atšķirīgi. Bet vidējais skaitlis ir kādi 1,5 grami katrā startēšanas reizē. Proti, tikpat, cik vidēja tilpuma benzīna motors tukšgaitā izlietotu 7–8 sekundēs. Ja apstāšanās īsāka par šīm septiņām sekundēm, šķietami ekonomiskajai (un ekoloģiskajai) darbībai nav nekādas jēgas. Starts apēdīs vairāk nekā nepārtraukts rūciens. Un tādēļ ļoti lēnā, blīvā sastrēguma plūsmā spiežu attēlā redzamo podziņu un iededzinu savā instrumentu panelī dzeltenu uzrakstu “Start/stop off”, kuru izdzēsīšu tikai pavisam citos apstākļos – vietās, kur apstāšanās ir retākas un garākas (pie luksoforiem, piemēram).
Auto uzturēšanas izdevumus palielina ne tikai lieks degvielas patēriņš. “Start/stop” sistēmu intensīva darbība palielina gan startera (ja vien jūsu auto nav jaunākās paaudzes “maigais” hibrīds), gan akumulatora baterijas slodzi. Skeptiķi šo dilumu un iespējamo remontu sarakstam pievieno vēl smagāku rūciena pārtraukumu grēku. Pārtraukta un nebūt ne momentāni atjaunota tiek arī dzinēja un automātiskās ātrumkārbas eļļošana. Sevišķi, ja lietotās smērvielas nav augstākās kvalitātes un ar zemāko viskozitāti.
Verdikts ir tāds, ka modernajai “Start/stop” sistēmai (tāpat kā daudzām citām) ir vajadzīga saprātīga saimnieka palīdzība un lietošana tikai tādos satiksmes apstākļos, kad kustības pauzes nav pārāk biežas un īsas. Citādi degvielas ekonomija būs niecīga.