Sportacentrs.com radoši apiet reklāmas ierobežojumus 8
Lai arī azartspēļu reklāma medijos Latvijā ir aizliegta, interneta vietnē sportacentrs.com spēļu totalizatoru reklamēšana notiek gadiem ilgi. Pastāv pamatotas aizdomas, ka sportacentrs.com īpašnieks SIA “4.vara”, kuram pagātnē bija saistība ar ASV sankcionētā Aivara Lemberga ģimeni, apiet Latvijā noteiktos reklāmas ierobežojumus.
Lai arī Azartspēļu un izložu likums nosaka, ka azartspēļu reklāma ir aizliegta ārpus azartspēļu organizēšanas vietām, kā arī to organizēšanas vietās atļauts norādīt tikai azartspēļu vietas nosaukumu un azartspēļu organizētāja reģistrētu preču zīmi, sportacentrs.com interneta vietnē gan pie rakstiem, gan sporta notikumu kalendāriem izvietotas tiešas saiknes uz sporta totalizatoriem, kā arī tiek reklamētas azartspēļu interneta vietnes.
Netrūkst arī reklāmrakstu par sporta totalizatoriem. Ja šādu klaju likumpārkāpumu atļautos Latvijas interneta vietne, pret pārkāpējiem nekavējoši sekotu visas likumdošanā paredzētās sankcijas, taču vietne sportacentrs.com ir reģistrēta ārzemēs, un par Latvijas likumu prasībām var nelikties ne zinis.
Latvijas sporta ziņu interneta vietne sportacentrs.com tika izveidota 2002.gadā ar nosaukumu eSports.lv, un jau tolaik tajā tika reklamētas interaktīvās azartspēles. Pēc pieciem pastāvēšanas gadiem tās īpašnieku SIA “4.vara”piemeklēja nepatikšanas – 2007.gada 16.maijā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs azartspēļu reklāmas izplatīšanu interneta vietnē eSports.lv aizliedza.
Pēc tam, kad PTAC SIA “4.vara” aizliedza azartspēļu reklamēšanu eSports.lv, uzņēmuma lielākā daļa (50,05%) nonāca SIA “Mediju nams” īpašumā. Tā paša, kurš izdeva arī laikrakstu “Neatkarīgā Rīta avīze”, un par kura ciešo saistību ar Aivara Lemberga interesēm kuluāros runāts jau kopš “Mediju nama” nonākšanas tolaik vēl tā saucamā “Lemberga grupējuma” ietekmē esošās AS “Ventspils nafta” īpašumā.
2014.gadā SIA “4.vara” kapitāldaļu pārdošana “Mediju namam” ļauj ievērojami uzlabot koncernu finanšu rezultātus. Uzņēmuma kontrolpakete (50,09%) nonāk SIA “Ostas parks” īpašumā vēl 16,64% katram pieder Kristapam Zālītim, Artūram Vaskim un Gintam Belēvičam.
Interesanti, ka arī “Ostas parks”, līdzīgi kā SIA “Mediju nams”, ticis saistīts ar Lembergu ģimenes interesēm – uzņēmuma 50% daļu īpašnieks ir Ventspils mēra dēla Anrija Lemberga paziņa Jānis Lācis. Tas pats Lācis, kura brālis zvērināts advokāts Gundars Lācis bijis valdes vai padomes loceklis vairākos ar Lembergu ģimeni saistītos uzņēmumos, piemēram, Anrijam Lembergam piederošajā “LSF Holdings” vai viņa māsas Līgas vīram Jānim Austriņam pastarpināti piederošajā “Optima Management”.
Viņam ieskaitītās summas figurējušas ar visai amizantiem pamatojumiem, piemēram, 1166 latu pārskaitīti “par orālajiem pakalpojumiem”, bet 137 latu ienākuši ar īsu piezīmi “airport, bučas”.
Tas viss liecina, ka ap SIA “4.vara” savulaik grozījušies un nav izslēgts, ka grozās joprojām, ar ASV sankcionēto Aivaru Lembergu cieši saistīti ļaudis.
Piemēram, laikā, kad SIA “4.vara” daļēji nonāca SIA “Mediju nams” īpašumā, “Mediju nama” valdes priekšsēdētāja bija Ventspils attīstības aģentūras direktore Lilita Seimuškāne.
Kā zināms, arī šī biedrība tika pakļauta ASV sankcijām, savukārt Aivars Lembergs no VAA kopš 2001. gada algās saņēmis kopumā miljonu un sešdesmit piecus tūkstošus eiro.
Pastāv bažas, ka ASV sankcionētajam Lembergam, caur Jāni Lāci, varēja būt ietekme arī uz SIA “4.vara” un tā kontrolētajiem medijiem – virszemes apraidē pieejamo TV kanālu Sportacentrs TV, portālu sporta centrs.com un Tiešaraides.lv (kas cita starpā organizē arī Saeimas sēžu pārraidīšanu interneta tiešraidē un nodrošina tās arhīva izveidošanu un uzturēšanu)?
Tomēr tanī pašā laikā SIA “4.vara” minēta uzņēmumu reģistra nacionālajai drošībai nozīmīgu komercsabiedrību sarakstā. Šajā kontekstā vēl neizprotamāka ir valsts institūciju pielaidība nepamanīt totalizatoru, tātad azartspēļu reklamēšanu interneta vietnē sportacentrs.com.
2011.gadā saistībā ar azartspēļu un izložu likuma prasību apiešanu laikraksts “Diena” SIA “4.vara” valdes priekšsēdētājam Kristapam Zālītim uzdeva neērto jautājumu par pēc būtības nelikumīgajām azartspēļu reklāmām, Zālīša kungs atbildēja: “ “4.vara” kā starptautiskā uzņēmuma pārstāvji Latvijā nodarbojas vienīgi ar Latvijas reklāmas pieņemšanu, bet par to, ko viņi dara citur pasaulē, mēs neinteresējamies.”
Ņemot vērā, ka sportacentrs.com interneta vietnē azartspēļu reklāmām joprojām ierādīta goda vieta, “neinteresēšanās” ziņā nekas nav mainījies.
Kā zināms, azartspēles, un tātad arī to reklāma, ir ļoti ienesīgs pasākums. Pašlaik tiešsaistes azartspēles aizņem 17,8% no kopējā azartspēļu tirgus, tomēr to pieauguma tempi ir ļoti strauji. Kā “Ir.lv” raksta RISEBA asociētais profesors, Dr.oec Valters Kaže: “Azartspēļu klienti savu aizraušanos publiski reti parāda, bet informācijas un komunikāciju tehnoloģiju attīstība tos arvien vairāk iesaista virtuālā spēļu telpā” un “atkarības risks interneta dāvātās piekļuves vienkāršības un ērtības dēļ daudz vieglāk ievelk lietotāju – rada paradumus.”