“Swedbank Latvija” galvenā ekonomista v. i. Agnese Buceniece.
“Swedbank Latvija” galvenā ekonomista v. i. Agnese Buceniece.
Publicitātes foto

Spītējot cenām, iedzīvotāji turpina pirkt, uz pārtiku taupīts netiek 0

Agnese Buceniece, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Veselam
tad ir pareizi ēst hurmas – ar vai bez mizas? Uztura speciālistiem ir kategoriska atbilde
Lasīt citas ziņas

To, ka cenas aug, redzam gan statistikas datos, gan arī savā ikdienā. Aprīlī patēriņa cenu kāpums jeb inflācija sasniedza 13%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Preču cenas aug straujāk nekā pakalpojumu cenas, un to manām arī veikalu plauktos. Tomēr dārgākas preces nav atturējušas iedzīvotājus no iepirkšanās. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums faktiskajās cenās, proti, ņemot vērā cenu kāpuma efektu, aprīlī pieauga par 21,2% (kalendāri izlīdzināti dati).

Tas nozīmē, ka iedzīvotāji dažādās tirdzniecības vietās tērēja par aptuveni piekto daļu vairāk savu līdzekļu nekā pērn. Turklāt kāpums bija vērojams arī fiziskajos pārdošanas apjomos, kas bija par 4,9% lielāki nekā pirms gada. Tas gan ir būtiski lēnāk nekā iepriekšējos mēnešos, ko var skaidrot ar atslābumu pēc neliela iepirkšanās drudža, kas sekoja tirdzniecības ierobežojumu atcelšanai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Visražīgāk, proti, par 9,5%, aprīlī auga fiziskie pārdošanas apjomi tirdzniecības vietās, kur pārsvarā tirgo nepārtikas preces (izņemot degvielu). Pandēmijas spīlēm atslābstot un veikaliem atkal plašāk verot durvis, gada laikā straujākais pieaugums bija vērojams apavu un apģērbu tirdzniecībā (+73%), kultūras un atpūtai paredzēto preču (+37%), pulksteņu un juvelier­izstrādājumu (+28%), kā arī kosmētikas (+14%) tirdzniecībā. Arī alkohola tirdzniecības vietas reģistrēja ar diviem cipariem mērāmu pieaugumu.

Pieprasījumu pēc šīm precēm noteikti veicina daudz biežāka iziešana cilvēkos, ceļošana, klātienes pasākumi, pēc kuriem liela daļa iedzīvotāju bija noilgojušies. Savukārt mājokļu labiekārtošana un neklātienes iepirkšanās kļūst mazliet mazāk aktuāla. Neliels kritums iezīmējas tādās kategorijās kā mēbeles un elektropreces. Iedzīvotāji, šķiet, vairs tik naski neiepērkas vietējos interneta veikalos, pārdošanas apjomi samazinājušies arī tirgū.

Lai gan pārtika ir viena no tām preču kategorijām, kur cenas aug īpaši strauji, izskatās, ka uz pārtikas produktiem taupīt neesam sākuši. Fiziskie pārdošanas apjomi mazumtirdzniecības veikalos, kur pārsvarā tirgo pārtiku, pieauga par 3,2%. Iespējams, savā pārtikas grozā liekam relatīvi dārgākus produktus vai vienkārši pērkam vairāk. Tomēr taupīšana, iespējams, ir galvenais iemesls tam, kāpēc aprīlī vērojām kritumu auto degvielas tirdzniecībā (-3,9% gada laikā).

Tas nebūtu pārsteigums, ņemot vērā, ka degviela šogad ir par vairāk nekā 45% dārgāka nekā pērn. Secinājumus par pieprasījumu gan labāk varēs izdarīt pēc pāris mēnešiem, jo aprīļa datus ietekmēja marta notikumi. Proti, marta beigās pieauga degvielas pārdošana – autovadītāji laikus uzpildīja savas bākas, pirms 1. aprīlī stājās spēkā prasība par lielāku biodegvielas īpatsvaru dīzeļdegvielā, kas dīzeli sadārdzināja. Attiecīgi aprīlī bija nedaudz mazāka nepieciešamība degvielu pirkt.

Lai gan iedzīvotāju vērtējums par turpmāko ekonomikas attīstību un savu personīgo finanšu situāciju ir būtiski pasliktinājies, plāni nākamā gada laikā veikt lielus pirkumus pārsteidzošā kārtā nav būtiski mainījušies. “Swedbank” karšu dati par maiju arī norāda uz to, ka iedzīvotāji turpināja palielināt savus tēriņus preču un pakalpojumu iegādei. Daļai iedzīvotāju to ļauj darīt joprojām straujais algu kāpums, kā arī pandēmijas ierobežojumu laika iekrājumi.

Reklāma
Reklāma

Redzam, ka privātpersonu noguldījumu pieaugums sāk samazināties. Iedzīvotājiem, kam ienākumi ir mazi un uzkrājumu nav, situācija ir daudz sarežģītāka, tāpēc svarīgs ir valsts atbalsts. Ienākumu kāpums šī gada laikā arvien vairāk atpaliks no cenu sprinta. Rudens solās būt īpaši liels izaicinājums, jo, visticamāk, būtiski pieaugs rēķini ar mājokli saistītajiem pakalpojumiem. Mazāk naudas atliks citām lietām, tāpēc agrāk vai vēlāk samazināsies pieprasījums pēc precēm, kas nav pirmās nepieciešamības.

* “Swedbank Latvija” galvenā ekonomista v. i.

SAISTĪTIE RAKSTI