Ekoloģija vai ekonomija? 0
Veikala saimniecības preču nodaļā galva griežas no plašā tīrīšanas, mazgāšanas un kopšanas līdzekļu klāsta. Ne tikai reklāmas, bet arī apraksti slavē, cik viegli tikt galā ar dažādiem netīrumiem. Dažkārt jāizmēģina daudz līdzekļu, kamēr izdodas atrast to, kura solītais efekts saskan ar gaidīto un, protams, ar naudas ieguldījumu.
Lielai daļai sadzīves ķīmijas produktu ir apzīmējums, kas norāda uz piederību ekolīdzekļu saimei. Tomēr māc šaubas, vai tikai tas nav kārtējais mārketinga triks, jo varbūt ekoprodukti nav pietiekami efektīvi cīņā ar dažādiem traipiem un netīrumiem, ja to sastāvā ir maigākas iedarbības vielas?
Saprotams, ka vēlamies tīrīšanas līdzekļus, kas godam pilda savu pamatfunkciju. loģiskām precēm šo efektivitāti apliecina speciālā marķējuma iegūšanas laikā veiktie testi akreditētās, neatkarīgās laboratorijās.
Parasti ekoprodukti sākotnēji ir dārgāki, taču vairākumā gadījumu – koncentrētāki, līdz ar to lietošanā arī efektīvāki, jo salīdzinājumā ar tāda paša tilpuma “parasto” līdzekli patēriņa daudzums samazinās.
Ekopreces šobrīd var atpazīt pēc pasaulē oficiāli atzītiem marķējumiem – “Ekopuķīte”, “Zilais eņģelis”, “Ziemeļvalstu gulbis” u. c. Tie ir vienīgais garants, ka produkts ir ekoloģisks, jo ražotājam ir tiesības šādu marķējumu izvietot uz produkta tikai tad, ja ir izpildīti kritēriji, kas nosaka produkta atbilstību ekostatusam. Tas nozīmē, ka šie produkti nesatur krāsvielas, fosfātus, alergēnus, liekus konservantus un videi kaitīgas vielas, ir droši arī bērniem, jo ekoloģiskuma apzīmējums attiecināms uz sastāva vielu bioloģiskās noārdīšanās pakāpi.
Ar zīmju precīzu izskatu ir iespējams iepazīties to mājaslapās. Ja tas saskan ar marķējumu uz iepakojuma, ir garantija, ka līdzeklis ir ekoloģisks. Eiropas Savienībā noteiktajām prasībām atbilst arī Latvijā ražotā produkcija, kam ļauts izmantot ekomarķējumu. Mūsu valstī Eiropas ekomarķējuma piešķiršana un uzraudzība ir Vides pārraudzības valsts biroja pārziņā.