“Spēlmaņu nakts” žūrija vērtē aizvadīto sezonu: gandarījums un antiprieki 0
Jūnija vidū atklātajā “Spēlmaņu nakts” 2015./2016. gada sezonas pretendentu sarakstā uz balvām 17 kategorijās ir gan pārsteigumi, gan likumsakarības. Nevienā kategorijā nav lasāms iepriekšējās sezonas Latvijas labākās režisores Lauras Grozas-Ķiberes vārds. Savukārt kategorijā “Gada lielās formas izrāde” nominēti pat veseli seši iestudējumi, un uz balvu pretendē arī pieci izrādes iestudējušie režisori.
Par ko liecina aizvadītā sezona, kādas ir tendences, gandarījums un antiprieki? Par to apaļā galda sarunā “Kultūrzīmju” redakcijā savas domas izteica “Spēlmaņu nakts” žūrija – teātra kritiķi Maija Uzula-Petrovska, Silvija Radzobe, Mārīte Gulbe un laikraksta “Diena” žurnālists Atis Rozentāls.
Eksperti secināja, ka pārliecinoši attīstās divi teātri – Latvijas Nacionālais teātris un Liepājas teātris –, kuriem ir skaidra repertuāra politika, tāpat labā formā ir arī nevalstiskie teātri, kamēr sarūgtinājusi sezona Jaunajā Rīgas teātrī, Daugavpils teātrī un M. Čehova Rīgas Krievu teātrī.
Tāpat šosezon dzīva sāncensība ir vīriešu lomu tēlotājiem un debitantiem, savukārt režisoru sakarā kritiķus pārsteidzis kāds jau agrāk novērots fenomens: tie, kuri iepriekšējā sezonā, ieguvuši Spēlmaņu nakts balvu, nākamo sezonu aizvada bāli. “Ir kāds jautājums, uz kuru nespēju rast atbildi, – kā iespējams, ka par labāko režisoru sezonā atzīti mākslinieki, kā, piemēram, Laura Groza-Ķibere pagājušajā sezonā, vai arī kā Viesturs Meikšāns pirms vairākiem gadiem, jau nākamajā sezonā iestudē izrādes, kuras ir uz robežas ar ļoti sliktu teātri?” – prāto Silvija Radzobe.
Savukārt Artis Rozentāls noliedz stereotipu par to, ka kritiķiem nepatīk komēdijas: “Nākamajā sezonā Dailē iestudēs “Astoņas mīlošas sievietes”, kas noteikti piederēs izklaides žanram, un es te nesaskatu neko sliktu. Muļķīgs ir štamps, apgalvojot, ka kritikai nepatīk pilnīgi neviena komēdija. Mēs arī gribam izsmieties, bet dodiet ko tādu, lai nav kaunā jāpalien zem krēsla. Labāk skatos kvalitatīvu komēdiju, nekā mokos Džilindžera nekvalitatīvi iestudētā izrādē “Amerika jeb Bez vēsts pazudušais”, kur aktieri nesaprot, ko dara.”
Pilnu diskusijas tekstu lasiet 5. jūlija “Kultūrzīmēs” vai e-izdevumā.