Spānijas vēstniece: abu valstu sadarbībai redzu lielu izaugsmes potenciālu 0
Intervija ar Spānijas Karalistes ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieci Latvijā Mariju Konsuelo Femeniju Gvardiolu.
– Kā jūs vērtējat Latvijas un Spānijas ekonomisko attiecību attīstību pēdējos gados?
– Mūsu abu valstu sadarbības līmenis nav gana augsts, tāpēc saredzu tajā lielu izaugsmes potenciālu. Mēs arī sagaidām, ka tas notiks, pateicoties mūsu un Latvijas ekonomiskajai atveseļošanai.
Spāņu bizness pasaulē ir ļoti konkurētspējīgs – daudzos sektoros tas ir pasaules līderis. Latvijas imports un eksports vairāk orientēts uz kaimiņiem, līdzīgi mēs darbojamies Dienvideiropā. Iestājoties ES, abas mūsu valstis saskārās ar līdzīgām problēmām.
– Kas ir ievainojis mūsu sadarbību? Redzam, ka pēc 2007. gada investīciju apjoms Latvijā ir sarucis gandrīz divkārt…
– Tās lielākoties bija sekas globālajām tendencēm. Arī eksporta un importa apjomi joprojām ir zem procenta no kopējā, kas norāda uz izaugsmes iespējām nākotnē.
– Kādas ir tās galvenās spāņu preces, pakalpojumi, kas nonāk Latvijā?
– Uz Latviju eksportējam mašīniekārtas, bet lielākoties – pārtiku, zivis, dzērienus (visvairāk – vīnu), apģērbus un citas plaša patēriņa preces.
– Interesanti, kādas iekārtas?
– Celtniecībai, logu rāmju izgatavošanai un iekārtas slimnīcām.
– Kādās nozarēs Spānijas klātbūtne Latvijā ir visredzamākā?
– Iedzīvotājiem noteikti vispamanāmākie ir vismaz 12 spāņu modes zīmoli, piemēram, “Zara”, “Mango”, “Massimo Dutti”, “Springfield”, “Bershka”, “Pull & Bear”, “Cortefiel”, “Roberto Verino”, kas visi ir kļuvuši starptautiski atpazīstami. Protams, spāņu produkti lielveikalos – olīveļļa, vīns, dārzeņi, delikateses.
Spānija ir pasaules līderis tūrismā – tā ir ne tikai tūristu visapmeklētākā valsts pasaulē (2010. gadā Spāniju apmeklēja 20 tūkstoši tūristu no Latvijas, divreiz mazāks skaits spāņu – Latviju), bet arī veic investīcijas tūrisma menedžmentā un viesnīcās arī citās valstīs.
Šī joma varētu būt investīciju objekts arī Latvijā. Aviokompānija “Iberia” vasarā sāka lidojumus no Rīgas uz Madridi, kas liecina par interesi atvērt jaunus tūrisma galamērķus.
– Varbūt jūsu uzņēmēji šeit iespraukušies kādās mazākās un ne tik pamanāmās nišās?
– Varbūt mazāk zināmas ir Spānijas kā pasaules līdera aktivitātes šeit augsto tehnoloģiju lietošanā, vēja un saules enerģijas ražošanā un lielu infrastruktūru veidošanā.
Piemēram, Spānijas kompānija padziļina Panamas kanālu, cita – kontrolē Vācijas gaisa telpu, pārvalda Hītrovas lidostu Londonā utt. Šeit mūsu kompānija piedalīsies Rīgas lidostas modernizēšanā. Šajās dienās Latviju apmeklējusi spāņu enerģētikas uzņēmumu (CEPSA) delegācija.
– Ir kāds noticis veiksmes stāsts?
– Interesants sadarbības piemērs ir spāņu muzikālās animācijas filmas “Čiko un Rita” veidošana. Tā tika animēta Latvijas filmu studijā “JetMedia” kopā ar vietējiem IT speciālistiem. Šogad filma tika izvirzīta ASV Kinoakadēmijas Oskara balvai nominācijā “Labākā animācijas filma”.
– Vai esat saņēmusi no jūsu valsts uzņēmējiem vērtējumus Latvijas Vīns, mode, IT un vilcieni Intervija ar Spānijas Karalistes ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieci Latvijā Mariju Konsuelo Femeniju Gvardiolu uzņēmējdarbības videi? Ir kādi administratīvie šķēršļi?
– Investori vispirmāmkārtām vērtē uzņēmējdarbības vides drošību, stabilitāti un caurskatāmību. Būtiska ir arī cilvēkresursu kvalifikācija, atalgojuma konkurētspēja.
– Vai šis secinājums attiecas uz nenotikušo iepirkumu no spāņu vilcienu ražotāja “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF)?
– Neviens šo konkursu nevar nosaukt par veiksmīgu. Nav ticis izpildīts līgums, kas tika parakstīts ar kompāniju, kura garā iepirkuma procedūrā uzvarēja konkursā. Spānijā vilcienu satiksme tiek uzskatīta par ļoti svarīgu gan vienmērīgai visu reģionu attīstībai, gan arī tūrismam.
– Kas Latvijā būtu jādara?
– Abu valstu valdības var strādāt, lai iepazīstinātu ar abu ekonomiku līdzībām un iespējām, kur tās var viena otru papildināt. Veicināt to ražošanas aspektu iepazīšanu, kas ir maz pazīstami.
Vēstniecība strādā, lai atrastu abu mūsu valstu savstarpējās papildināšanas iespējas, kas reizēm ir pavisam vienkāršas. Ja ražotāji varētu kontaktēties ar galapatērētājiem (bez starpniekiem), tas palīdzētu samazināt gala cenas.
Fakti Ārējā tirdzniecība un investīcijas Lielākie Spānijas investori |