7
Vasarā pārdod arktisko degvielu
Patlaban dīzeļdegvielai atļauts piejaukt vien uz rapša bāzes gatavotu biodīzeli. Latvijā reģistrētie degvielas pārdevēji var pārdot jebkurā valstī gatavoto dīzeļdegvielu. Parasti sajaukšana ar biodīzeli notiek Mažeiķos, kur iegādāti aptuveni 80% no Latvijā pārdotās degvielas. Ja Latvijā izmantotu 7%, nevis 5% biodīzeļdegvielas piejaukumu, tas veidotu aptuveni 50% no mūsu biodīzeļdegvielas ražotāja “Bio-Venta” ražošanas jaudas.
VID apkopotā informācija rāda, ka ar biokomponentes piemaisījumu Latvijā pērn pārdotās degvielas īpatsvars veido vien aptuveni 9%, lauksaimniekiem šis īpatsvars ir vēl mazāks – aptuveni 6%. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis teic, ka likumdošanas akti arktiskās degvielas pārdošanu vasarā neaizliedz. Viņa teiktais rada pārliecību, ka ierastā prakse turpināsies arī šajā gadā.
VID degvielas kvalitātes uzraudzībā izmanto mobilās degvielas kvalitātes kontroles ekspreslaboratorijas, kā arī pārbauda degvielu VID Muitas pārvaldes muitas laboratorijā. No 2016. gada 1. aprīļa līdz 2016. gada 31. augustam degvielas uzpildes stacijās pārbaudīti 28 dīzeļdegvielas paraugi. “Pārbaudēs konstatēti gadījumi, kad degvielas uzpildes stacijās tiek realizēta arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamā dīzeļdegviela (0., 1., 2. klases), kas nesatur biodīzeļdegvielas piejaukumu 4,5 – 5,0%,” ziņo VID sabiedrisko attiecību daļas vadītāja p. i. Evita Teice-Mamaja.
MK noteikumos nr. 332 vienlaikus noteikts, ka valstī jāpārdod dīzeļdegviela ar 4,5 – 5% no rapšu eļļas iegūtas biodīzeļdegvielas piejaukumu un arī tas, ka šī prasība neattiecas uz arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu 0., 1., 2., 3. un 4. klasi. Noteikumu gars tātad ir skaidrs – vasarā jāpārdod vasaras, bet ziemā – arktiskā dīzeļdegviela. Tomēr degvielas pārdevējiem izpratne ir atšķirīga. Ministrija neievēro valsts apņemšanos izmantot auto degvielai atjaunojamos energoresursus, kas pērn veidoja vien 0,2% īpatsvaru.