Šovasar brauks ar arktisko degvielu 7
Latvijas degvielas pārdevēji jau divus gadus izmanto “caurumu” Ministru kabineta noteikumos – nepievieno dīzeļdegvielai biodīzeli 5% apjomā no kopējā tilpuma, tā gūstot papildu peļņu. Proti, vasaras periodā pārdod arktisko dīzeļdegvielu. Pērn autobraucēji un lauksaimnieki tā pārmaksājuši vismaz septiņus miljonus eiro, norāda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā (LBBA). Ja pārdod arktisko degvielu, palielinās arī siltumnīcefektu radošo gāzu emisijas (SEG). Par šo situāciju zina Saeimā, par nozari atbildīgajā Ekonomikas ministrijā (EM) un Valsts ieņēmumu dienestā (VID), tomēr rīcība ir ļoti kūtra.
Rūpnīca apstājas, dzinēji uzkarst
Tādējādi faktiski nedarbojas Latvijas lauksaimniekiem piederošā biodīzeļdegvielas rūpnīca, kuru būvēja īpaši Latvijas tirgus vajadzībām. “Darbinām rūpnīcu vien tad, ja saņemam kādu eksporta pasūtījumu. Nav ekonomiski pamatoti ražotni uzturēt, tāpēc, visticamāk, to slēgsim,” teic kooperatīva “Latraps” attīstības projektu vadītājs Agris Stauģis. Vien niecīga daļa Latvijā ražotās biodegvielas tiek pievienota šeit pārdotajai dīzeļdegvielai, liecina Daiga Kļaviņa, SIA “Bio-Venta”.
Turklāt arktiskās dīzeļdegvielas izmantošana vasarā rada lielāku berzi starp dzinēja detaļām, tās ātrāk nolietojas, vērš uzmanību Agris Stauģis. Autotransporta pakalpojumu pārvadātāja SIA “ADR Loģistika” pārstāvji pēdējo divu vasaru laikā novērojuši automašīnu dzinēju biežāku uzkaršanu, kā arī aizvien biežāk sadzirdējuši grabēšanas trokšņus automašīnu motora telpās. Biežāk nekā agrāk vajadzēja mainīt degvielas augstspiediena sūkņus un degvielas iesmidzināšanas sprauslas.
Vairākkārt veiktas automašīnu pārbaudes, lai noskaidrotu cēloņus šiem trokšņiem, un secināts, ka problēma ir vienkārša. Proti, arktiskas klases dīzeļdegvielai, kas pieejama degvielas uzpildes stacijās cauru gadu, arī vasarā, ir mazākas eļļošanas īpašības, tādējādi dīzeļdzinēja degvielas sistēmas mehānismi tiek sausināti. “Vasaras dīzeļdegviela ar 5% biodīzeļdegvielas (turpmāk B5) nodrošina dīzeļmotoru degvielas sistēmu eļļošanu pietiekamā apjomā un šādas problēmas dzinējiem nerada,” neizpratnē par arktiskās klases dīzeļdegvielas ar samazinātu parafīna saturu tirdzniecību vasarā pat pie +30 °C ir autotransporta pakalpojumu sniedzēju pārstāvji.
Eiropas Biodegvielu asociācijas biedrs un “Bio-Ventas” ražošanas direktors Indulis Stikāns: “Eiropā biodegvielu kvalitātes standartus izveidoja lielo automašīnu ražotāji “Volvo”, “Volkswagen”, “Mercedes-Benz”, “Renault”, “PSA”, “Scania”, sadarbojoties ar sertificētām laboratorijām un zinātniekiem. Lēmumu par B5 iekļaušanu dīzeļdegvielas standartā Eiropas Savienībā pieņēma pēc vairāku gadu diskusijām un pētījumiem Vācijā, Francijā, Austrijā un citās valstīs, kas pierādīja, ka B5 izmantošana praktiski neietekmē motora jaudas un degvielas ekonomiskuma parametrus, patiesībā tas pat uzlabo degvielas eļļošanas spēju, palielinot motora darbmūžu un samazina mehāniskos zudumus motorā. Tātad biodegvielu piejaukumu ietekme uz dzinējiem ir pārbaudīta ne tikai zinātniskā līmenī, bet arī praktiski. Kas attiecas uz arktiskās degvielas ietekmi uz automašīnu dzinējiem un detaļām – ir praktiski pārbaudīts, ka arktiskā degviela sausina dzinēju detaļas, kas savukārt palielina detaļu nodilumu.”