Šonedēļ autoradaru akcija, kurā pārbaudīs, cik ātri uz ceļiem pārvietojamies 1
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
No 19. līdz 25. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs tiek organizēta Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akcija “Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa”.
Akcijas ietvaros notiks arī 24 stundu ātruma kontroles maratons, kurš norisināsies no trešdienas, 21. aprīļa, plkst. 6.00 līdz ceturtdienas, 22. aprīļa, plkst. 6.00.
“Aizvien ir autovadītāji, kuri neapzinās, cik ļoti bīstams ir ātrums – tā pārsniegšana autovadītājam samazina iespēju laikus pamanīt un novērst bīstamību uz ceļa, bet palielina apdraudējumu gan sev, gan apkārtējiem.
Šīs nedēļas mērķis ir veikt preventīva rakstura pasākumus, lai atturētu transportlīdzekļu vadītājus no atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas, kā arī likt katram autovadītājam aizdomāties, vai tās pāris minūtes, kuras tiks iegūtas, pārkāpjot atļauto braukšanas ātrumu, attaisno radīto risku savai un apkārtējo ceļu satiksmes dalībnieku drošībai,” tā saka Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.
Varu vien piekrist Jančevska kunga teiktajam par to pāris iegūto minūšu apšaubāmo vērtību. Tomēr mazliet šaubos, vai izvirzīto mērķi iespējams sasniegt ar akcijām un “maratoniem”, ja policijas paņēmieni paliks vecie. Proti – ātruma kontrole vietās, kur tā vieglāk īstenojama. Nevis tur, kur limiti tiek pārkāpti būtiski un patiešām bīstami.
Ilustrācijai daži piemēri par pārvietojamiem radariem. Mans labs draugs nopelnīja (ar mīnusa zīmi, protams) 40 eiro par 65 km/h Kurzemes prospektā. Vietā, kur transportam dotas divas joslas katrā virzienā, kur nav gājēju, kur nav blīvas plūsmas, kur īsta bīstamība sāktos, kā saka, virs simta.
Es pats līdzīgu prēmiju dabūju Daugavgrīvas ielā – vietā, kura biežāk ir sastrēgusi nekā omulīgi ērta, kā tajā pusdienslaikā, kad radartrijkājis tur parādījās pirmo reizi šajā simtgadē. Bet tur tālāk uz Bolderājas pusi, kur tiek braukts nevis 65, bet pat 105 km/h, kontroles nav nekad.
Tāpat kā nav visai blīvā un azartiskā plūsmā uz Daugavas tiltiem. Bet ir Maskavas ielas tālajā galā, kur bīstamība vēl mazāka nekā Kurzemes prospektā. Un tā tālāk un tā joprojām… Statistika liecina, ka vairāk nekā puse no fiksētajiem pārkāpumiem ir mazie – 11 līdz 20 km/h.
Tādēļ divi vēlējumi. Kolēģiem – esiet modri! Visai ticams, ka “maratona” laikā trijkāji un rokas radari būs tieši šādās vietās un jūsu pavasarīgo noskaņojumu sabojās. Policijai – varbūt tomēr var mazliet citādi? Formālai kontrolei nav efekta. Turklāt nemaz nav labi (manuprāt) spiest cilvēku vairāk vērības veltīt spidometram nekā apkārtējās situācijas vērošanai un vērtēšanai, tajā iekļaujoties.
Pārkāpumi uz autoceļiem
Šogad līdz 12. aprīlim ir fiksēti 18 354 ātrumpārkāpēji, visvairāk tieši Rīgas reģionā.
Pērn šādā pašā periodā Valsts policija bija pieķērusi 22 594 transportlīdzekļu vadītājus, kuri pārkāpuši atļauto braukšanas ātrumu.
2020. gadā kopumā bijuši 78 046 ātrumpārkāpēji, 26 682 no tiem Rīgas reģionā.
Dati: VP