Mācīties var arī neliels bērnu skaits 18
Latvijā pēdējā laikā tiek kultivēta doma, ka lauku skolās pēc definīcijas ir zemāka izglītības kvalitāte, jo augsta kvalitāte vienkārši nav iespējama, un jo īpaši to mēdz saistīt ar nelielo bērnu skaitu, sak, neesot taču konkurences. Un apvienotās klases taču ir aizvēsture, ko nedrīkst pieļaut! Somijas attālajos reģionos pastāv sākumskolas (1. – 6. klase), kurās mācās 30 bērnu un strādā divi skolotāji (Latvijā ar 30 bērniem lauku skolā strādā deviņi skolotāji).
Pēc statistikas, Somijā izglītības kvalitāte ir vienlīdz laba kā pilsētās, tā laukos. Skaidrs ir viens – noteicošā ir skolotāju darba kvalitāte. Protams, ka arī Somijā iztukšojas lauki un skolas nākas slēgt, taču nekur nav teikts, ka nevar mācīties pavisam neliels bērnu skaits, kuri turklāt ir dažāda vecuma.
Un noslēgumā vēl viena atziņa. Pirms dažiem gadiem Somijas universitātes skolā veikuši eksperimentu pamatskolas posmā: mācību vielu apguva divos veidos – viena klase vecajā, akadēmiskajā, stilā, otra – projektu veidā. Rezultāts – vienāds. Secinājums: tie bērni, kam viegla galva un kas labi mācās, skolā var mācīties abos veidos, bet tiem bērniem, kam ir grūtības mācībās, pavisam noteikti jaunajā veidā ir jautrāk.
Zane Ozola, Dr. paed., Neatkarīgās izglītības biedrības valdes priekšsēdētāja