“Soli pa soli ejam uz 20%!” – ierēdnis taisnojas par centralizēto eksāmenu zemo ieskaitīšanas slieksni 31
Kā skolēns, kurš 9.klases eksāmenus nokārto ar 15% zināšanu, varēja nonākt līdz 12. klasei? Ko skolotāji darīja visu šo laiku, ko šis bērns darīja – kā viņš vispār tika pārcelts no vienas klases nākamajā? Vai šāds diploms vispār ir kaut kam derīgs par vidējo izglītību – kur bērns ar šādu diplomu var iet? Kāda atzīme 10 baļļu sistēmā ir liekama skolēnam, kurš nokārto eksāmenu, zinot vielu par 15%? Šādu jautājumu TV24 raidījumā “Uz līnijas” aktualizē kāda skatītāja.
“Jau iepriekšējā ministra laikā tika pieņemts lēmums šo slieksni kāpināt. Iesākumā bija vispār tikai 5%. Vēl pirms laika vispār nebija noteikti procenti, bija F līmenis kā zemākais, ko varēja skolēns iegūt. Šobrīd mēs ejam lēnām pa solim uz 20%. Šogad ir vidusskolā tie ir jau 15%. 9. klasei 10%,” lielos plānus nākotnei skaidro Kaspars Špūle, VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs.
Jā, diemžēl pērn 9. klasē apmēram 800 skolēnu ieguva šo vērtējumu – 10%. Kāpēc viņi neieguva vairāk, to vislabāk atbildēs droši vien paši skolēni, atbildēs arī izglītības iestādes, uzskata Špūle.
“Situācijas ir ļoti dažādas. Ja skolēns ir vairāk motivēts mācīties vienu kursu vairāk, bet citus kursus mazāk, arī šis būtu izskaidrojums, kāpēc šis procents nav tik liels viņam sanācis. Protams, mācību procesā jāvēro, kādas ir bijušas mācību stundas, kāda bijusi skolēna paša attieksme pret mācību procesu, kāda ir skolotāja attieksme pret eksāmenu,” šādi sekmju slikto līmeni mēģina attaisnot VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs.
Viņš atzīst, ka diemžēl šad un tad saņem tukšas eksāmenu darba lapas, skolēni neierodas uz eksāmenu visām daļām, arī tas ietekmē šo vērtējumu.
Bet, atbildot uz jautājumu, kā ir iespējams, ka skolēns ir ticis jau līdz vidusskolai, tad tas ir jautājums pašām izglītības iestādēm, tā uzskata Špūle. “Mēs arī diemžēl redzam, ka atsevišķi skolēni, kas neieguva šos procentus, arī ir diezgan sekmīgi pabeiguši skolu, tas arī ir viens no iemesliem, kāpēc notiek centralizētie eksāmeni.