
Šogad paveiktais darbs rezultēsies ar zemākām enerģijas cenām nākotnē 0
Kaspars Melnis
Latvijas nākotne ir cieši saistīta ar tautsaimniecības attīstību. Tieši tā noteiks, cik plašas nākotnē būs iespējas Latvijā atrast labi apmaksātu darbu, kādas būs izglītības iespējas, cik laba būs medicīnas aprūpe un nodrošinājums mūža nogalē. Šodienas ekonomikā ir svarīgi vairāki faktori, kas ietver ekonomiskus u.c. aspektus, tomēr līdzās darbinieku pieejamībai svarīga ir arī enerģijas pieejamība, pašpietiekamība un drošība. Bez attīstītas enerģētikas, būtiski mazinās valsts tautsaimniecības attīstības iespējas. Tāpēc sākot darbu Klimata un enerģētikas ministrijā secināju, ka viens no neatliekamiem jautājumiem, jo nepieciešams atrisināt ir tā saucamo rezervēto jaudu problēmu. Tā faktiski neļāva attīstīt enerģijas ražošanas projektus, jo līdzās nopietniem uzņēmējiem energoapgādes tīkla jaudas bija rezervējuši arī izmanīgi darboņi, kuru intereses ir vien pārpārdot kādam sapni, nevis attīstīt enerģijas ražošanu. Realitāte ir skaudra – jaudas bija rezervētas, bet projektu virzība nenotika. Tas nozīmē, ka neattīstoties enerģijas ražošanai, iedzīvotājiem un uzņēmēji nevar nākotnē rēķināties ar šo projektu pozitīvo ietekmi – samazinātām energoresursu cenām.
Sagatavojām izmaiņas un aprīlī stājās spēkā regulējums, kas novērš enerģētikas sektora stagnāciju – mēs dodam iespēju strādāt tiem, kuri ir gatavi realizēt enerģijas ražošanas projektus. Attīstītājiem, kuri sapratuši, ka nespēs īstenot enerģijas ražošanas projektu, un nespēs arī kādam pārdot savu sapni ar rezervētajām jaudām, ir iespēja atbrīvot jaudu par labu kādam citam un saņemt drošības naudu, ko tas iemaksājis jaudas rezervēšanai. Pirmos iesniegumus par atteikšanos no 450 MW rezervētas jaudas, jau esam saņēmuši. Tas nozīmē, ka tirgū notiek projektu pārvērtēšana, skrupulozi analizējot iespējas tos realizēt un dodot vietu tiem uzņēmējiem, kuri tiešām plāno strādāt, nevis tirgot sapņus.
Šobrīd pie elektroenerģijas pārvades tīkla ir rezervēta 6000 MW liela jauda, kas ir maksimālais pieļaujamais jaudas apmērs, ko tehniski spēj uzņemt pārvades tīkls. Lai gan tiek runāts par vēlmi Latvijā attīstīt 15 000 MW enerģijas projektus, realitātē pārskatāmā nākotnē tiks realizēts katrs 7-8 projekts, jeb aptuveni 2000 MW. Tāda ir tirgus kapacitāte.
Lai Latvija elektroenerģijas jomā būtu energopašpietiekama, mums nepieciešami 1,5-2 GW vēja un saules enerģijas, kas gadā vidēji saražotu ap 3,6-4,9 TWh. Šāds saražotais vēja enerģijas apjoms sniedz iespēju mums aizstāt gan elektroenerģijas importu, gan elektroenerģijas ražošanā izmantoto fosilo kurināmo, kā arī nodrošināt Latvijai potenciālu ar pieejamām enerģijas cenām, veicinot vietējās uzņēmējdarbības attīstību un piesaistot jaunus investorus. Viss, kas pārsniegs 2 GW robežu būs papildus devums Latvijas uzņēmējdarbības attīstībai. Ar bieži piesaukto Daugavas HESu kaskādi saražojam vien vidēji trešdaļu no tā, ko paši patērējam. Pavasaros un rudeņos, HESu ražotais enerģijas apjoms īslaicīgi pārsniedz patēriņu, tomēr gada griezumā mēs joprojām esam atkarīgi no importa. Elektroenerģijas sektorā trūkstošo trešdaļu importējam kā elektroenerģiju vai iegūstam dedzinot dārgu, fosilo dabasgāzi.
Pozitīvas izmaiņas elektroauto atbalsta programmā
Droši vien pirmais jautājums uz ko jāatbild – kāpēc mēs vispār atbalstām videi draudzīga transporta iegādi? Atbilde ir vienkārša – “Emisijas kvotu izsolīšanas instruments” jeb EKII ir specializēts finanšu instruments, kuras līdzekļus ES dalībvalstīs izmantojami tieši klimata politikas mērķu sasniegšanā. Daudz un dažādas atbalsta programmas. Tās ir programmas pašvaldību siltumapgādes sistēmu atjaunošanai, ēku energoefektivitātes uzlabošanai, efektīvākiem apkures risinājumiem un citām jomām. Arī uzlabojumiem transporta jomā, paredzot atbalstu gan sabiedriskajam transportam, gan individuālajiem transporta līdzekļiem.
Analizējot elektroauto atbalsta programmu, regulāri izstrādājam izmaiņas. Tā pagājušajā vasarā palielinājām atbalstu daudzbērnu ģimenēm, kas dod iespēju šīm ģimenēm samazināt transporta izmaksas. Sākot no zemākām izmaksām par degvielu, kas ir pašu ražota elektroenerģija, nevis importa naftas produkti, beidzot ar zemākiem auto uzturēšanas izdevumiem, ieskaitot atbrīvojumu no transporta nodokļa. Pozitīvi, ka pēc mūsu izstrādātajām izmaiņām, 30% pieteikumu bija tieši no daudzbērnu ģimenēm.
Šobrīd izstrādājot izmaiņas, redzam nepieciešamību būtiski samazināt auto cenu griestus atbalsta saņēmējiem, izslēdzot atbalstu luksusa auto segmentam. Pozitīvi, ka šobrīd kopumā elektroauto cenas ir būtiski zemākas, nekā pirms pāris gadiem, padarot tās pieejamākas plašākam cilvēku lokam. Daudzi iedzīvotāji izmanto programmu arī lietotu elektroauto iegādei.
Cenu griestu samazināšana, dos iespēju programmas priekšrocības izmantot plašākam iedzīvotāju lokam. Summas vēl neprecizēšu, jo gala redakcija ministrijā nav apstiprināta, tomēr samazinājums būs nozīmīgs. Plašāk ar atbalsta programmu “Emisijas kvotu izsolīšanas instruments”, var iepazīties mājaslapā www.ekii.lv.
Apmaksā partija “Zaļo un Zemnieku savienība”.