Autoskolas attālināti. Vai tas ir iespējams? 1
Vīrusa radītie ierobežojumi visai smagi skāruši Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) uzraudzībā strādājošo autoskolu nozari.
Klātienes mācības ir pārtrauktas. Bez darba paliek apmēram tūkstotis pasniedzēju un instruktoru. Bez izredzēm tuvākajā laikā visai netīkamo vietu satiksmes autobusā nomainīt pret kāroto sava auto stūrēšanu – arī tūkstoši.
Sašutis par kavēšanos te pielāgot vispārizglītojošās skolās jau lietotās tālmācības metodes ir nozares veterāns Dainis Uzuliņš (autoskola “Vanags”). “Tas taču ir vienkārši! Mēs esam gatavi sākt kaut rīt. Un nav nekāda pamata šaubīties par tā iegūtu zināšanu kvalitāti, kuru taču joprojām pārbaudīs CSDD eksāmens.”
Dainim piebalso tikpat pieredzējušais Ainārs Grundmanis un starptautiski sertificētais, savulaik daudzus skolu pasniedzējus mācījušais Ēriks Griģis: “Steidzami jāsakārto Ministru kabineta noteikumi, kuri pašlaik atļauj attālinātu apmācību tikai ierobežotā apjomā, mazākā nekā pilns teorijas kurss.”
CSDD pārstāvis Jānis Aizpors skolotāju teiktajam piekrīt, tālmācība noteikti varot būt autoskolu teorētiskās daļas nākotne, kuras tuvošanos epidēmija paātrina.
Kamēr noteikumi tiek skaņoti un tiks pieņemti valdībā, CSDD ir izstrādājusi un vistuvākajā laikā piedāvās autoskolām ārkārtējās situācijas laikā iespēju nodrošināt apmācības tiešsaistes režīmā.
Vienu gan CSDD paspējusi visai ātri. Šeit CSDD ziņa plašsaziņas līdzekļiem par teorijas eksāmenu atsākšanu.
“Ceļu satiksmes drošības direkcija ierobežotā apjomā atsāk teorijas eksāmenu pieņemšanu tiem, kuri ir pabeiguši apmācību autoskolā. Tas bija iespējams, pateicoties CSDD veiktajiem piesardzības pasākumiem klientu apkalpošanas centros.
Pirms pakalpojuma sniegšanas CSDD apvaicāsies klientiem par pašsajūtu. Ir arī pārkārtota teorijas eksāmenu zāle, nodrošinot vismaz divu metru attālumu starp klientiem.
Tāpat klientu plūsma tiks organizēta tā, lai neveidotos lieka drūzmēšanās CSDD klientu apkalpošanas centru telpās. Pēc eksāmena pabeigšanas tiks dezinficēti galdi un citas virsmas, kā arī tiks vēdinātas telpas.
Jauni pieteikumi teorijas eksāmeniem tiks reģistrēti pēc iepriekšējā pieraksta pa tālruni. Atsākot teorijas eksāmenu pieņemšanu, CSDD sākotnēji sazinājās ar klientiem, kuri pirms ārkārtas situācijas bija pieteikušies eksāmeniem. “Ja nejūties vesels vai esi bijis ārvalstīs un tev bija noteikto 14 dienu karantīna – nāc pie mums pēc karantīnas beigām,” aicina CSDD.
“Vadītāja apliecības iegūšana ārkārtas situācijas laikā ir īpaši noderīga tiem, kuri jau pabeiguši autoskolu un vēlas kārtot CSDD eksāmenu. Jo, kā speciālisti atzīst –
Bet tālmācības kursi rīt vēl nebūs. Nāksies pagaidīt. “Amatieri” to var. Bet diemžēl neskaidrību ēnā nonākusi arī daļa profesionāļu, kuru darbs kravu pārvadājumos krīzes situācijā vitāli svarīgs mums visiem.
Viņiem bez parastās šofera licences vajadzīgs īpašs sertifikāts, kura derīguma termiņš ir pieci gadi. Ko darīt, ja tavs „95. kods” beidzas tieši tagad?
Klātienes apmācības (35 stundas) nenotiek. Tālmācība nav legalizēta. Un tiek apšaubīta arī tādēļ, ka iegūto zināšanu pārbaude (eksāmens) šajā jomā nav paredzēta. Var taču pie ekrāna formāli nosnaust… Ko darīt?
Laikam jau patstāvīgi un fiksi nevaram neko. Loģiskākais risinājums būtu šo sertifikātu derīguma termiņa pagarināšana līdz pandēmijas beigām.
Šādu lēmumu jau esot pieņēmusi Vācija un vēl dažas valstis. Bet ļoti derētu visaptveroša kopienas direktīva, kurai mēs nekavējoties pievienotos.