Publicitātes foto

Šoferīt, netici mītiem! Atklāts “cilvēciskais faktors”, ko daudzi nezina un tādējādi ziemā sabojā savus auto 0

Autors: Kristīna Blumberga

Latvijā joprojām pastāv mīts, ka biopiedevu pievienošana benzīnam un dīzeļdegvielai ziemā rada problēmas dzinējam, auto grūti iedarbināt un rodas citi sarežģījumi. Patiesā situācija ir citāda – ziemā lielākās problēmas automobilim var sagādāt tvertnē palikusi vasaras degviela un nepareiza degvielas izvēle uzpildes stacijā, tātad “cilvēciskais faktors”, atklāj Latvijas biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) un SIA “Bio-Venta” vadītājs Indulis Stikāns.

Reklāma
Reklāma
Mājas
Īsti mikrobu perēkļi! 8 priekšmeti, kurus lielākā daļa mazgā pārāk reti
Kokteilis
Viņi ir TIK kaitinoši!!! Piecas zodiaka zīmes, kuras daudziem krīt uz nerviem
“Pēkšņi viņa pārstāja runāt, nereaģēja uz savu vārdu, neņēma rokās priekšmetus…” Piecgadīgajai Katrīnai no Allažiem nepieciešama palīdzība
Lasīt citas ziņas

Pieviļ mainīgie laikapstākļi un neuzmanība

“Latvijai raksturīgi mainīgi laikapstākļi – piemēram, nakts var būt auksta, ar temperatūru krietni zem nulles, kamēr dienā atkal kļūt siltāks. Bet naktī bākā atstātā vasarai piemērotā degviela no rīta jau var radīt problēmas, stiprinot dzīvelīgo mītu, ka ziemā biopiedevu pievienošana degvielai ir nevēlama, kas ir absolūti nepatiesi jau vismaz divdesmit gadus,” skaidro I. Stikāns.

CITI ŠOBRĪD LASA

Arī biodegvielai, tāpat kā benzīnam un dīzeļdegvielai, ir dažādas variācijas atšķirīgai aukstuma pakāpei. “Biopiedevām ir aukstuma apstākļiem atbilstoši varianti, un tās tiek pievienotas tradicionālajām degvielām jau pirms to piedāvāšanas mazumtirdzniecībā,” stāsta I. Stikāns.

“Tātad gala patērētājam būtu svarīgi atcerēties tikai divas lietas: degvielas uzpildes stacijā izvēlēties degvielu ar gaidāmajiem laikapstākļiem atbilstošāko marķējumu un neaizmirst, ka zemās temperatūrās bākā nedrīkstētu atrasties siltajam laikam paredzēta degviela.”

Brīvprātīguma princips neattaisnojās, bet “ziemas miegs” turpinās
2022. gada vasarā Latvijas valdība veica izmaiņas likumdošanā, kas noteica brīvprātīgu biopiedevas pievienošanu fosilajai degvielai, lai samazinātu degvielas cenu, tomēr šis solis neattaisnojās. Tāpēc no 2024. gada 1. aprīļa likumdošana atkal pieprasīja biopiedevas pievienošanu gan benzīnam, gan dīzeļdegvielai.

Savukārt no 1. novembra Latvijas autobraucējus atkal sagaida likumdošanā definētais “ziemas periods”, kad dīzeļdegvielai nav noteikts biodegvielas piejaukums. Turpretī Lielākajā daļā Eiropas valstu ir spēkā viena kārtība visu gadu, bet Latvija ir viens no retajiem izņēmumiem, uzsver Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā (LBBA).

Biodegvielas piejaukums savulaik tika ieviests ar mērķi samazināt atkarību no fosilās degvielas, pirmkārt, Krievijas resursiem, un zaļināt transportu, pamazām atsakoties no fosilās degvielas. “Katrs fosilās degvielas litrs rada aptuveni 3kg CO2, kas izdalās atmosfērā. Biodegviela – trīs reizes mazāk (1kg), un tas nozīmē trīs reizes mazāku ietekmi uz emisijām, kuras mums ir jāsamazina,” aprēķinos dalās Indulis Stikāns.

Reklāma
Reklāma

Biopiedevas ziemā – kaimiņvalstīs un ASV ierasta prakse

Kaimiņvalstīs, Lietuvā un vairākās Skandināvijas valstīs, kā arī Vācijā, biopiedevas piejaukums degvielai ziemai netiek atcelts, kā tas notiek Latvijā. Degvielas tirgotāji šajās valstīs biodegvielas piejaukumu izmanto visa gada laikā bez problēmām, kas varētu ietekmēt auto veiktspēju vai degvielas funkcionalitāti.

“Dažkārt biodīzeļdegvielas maisījumiem tiek nepamatoti piedēvētas problēmas, kas saistītas ar veiktspēju aukstā laikā. Patiesībā visām dīzeļdegvielām ziemā ir jāveic apkopes pasākumi. Atcerieties, ka biodīzeļdegviela ir degviela visiem laikapstākļiem ar augstu veiktspēju visa gada garumā. Veicot pareizu apkopi un ievērojot pamatprincipus, varat sagaidīt, ka benzīna vai biodīzeļdegvielas maisījumi nekaitēs un problēmas neradīsies,” līdzīgu viedokli resursam Government-fleet.com izteicies ASV biodegvielu speciālists Pīts Probsts.

Principi biopiedevas veiksmīgai izmantošanai ziemā

Lai autovadītājs būtu pārliecināts, ka viņa transportlīdzeklis zemās temperatūrās nepievils, tas pareizi jāsagatavo aukstajai sezonai, un tam nav nekādas saistības ar speciālo ziemas biopiedevu pievienošanu vai atteikšanos no tām.

Tuvojoties aukstajām temperatūrām, pienācis laiks pārbaudīt degvielas sistēmu, lai novērstu bieži sastopamas problēmas un nodrošinātu vienmērīgu iekārtas darbību aukstajos ziemas mēnešos.

Pirmkārt, mazumtirdzniecībā jau tiek piedāvāta zemām temperatūrām piemērota degviela ar biodevu un bez tās – autovadītāja vienīgais uzdevums ir izvēlēties temperatūrai atbilstošāko degvielu.

Otrkārt, jāņem vērā, ka nevis biopiedevas, bet ūdens ir sastopamais degvielas filtru aizsērēšanas avots dīzeļdzinējos ziemas laikā. Kad temperatūra kļūst ļoti zema, gan mazumtirgotāja tvertnē, gan auto degvielas tvertnē jebkādā veidā iekļuvušais ūdens pārpalikums var aizsalt un bloķēt degvielas plūsmu caur filtru.

Trešais faktors ir jau minētais vasaras degvielas pārpalikums auto degvielas tvertnē, no kura vajadzētu atbrīvoties pirms aukstā laikā iestāšanās.

Šobrīd Eiropas dīzeļdegvielas standarts atļauj dīzeļdegvielai piejaukt līdz 7% biodegvielu, kā arī nosaka, ka katra valsts var izvēlēties savas tā dēvētās aukstuma klases un atbilstošos kvalitātes rādītājus, kas ļauj panākt, ka arī ziemā piejaukumus var droši izmantot.

Autovadītāju sirdsmieram gatavo jaunas kvalitātes prasības dīzeļdegvielai

Lai vēl pārliecinošāk apstiprinātu biopiedevu un dīzeļdegvielas lietošanas drošumu, tiek gatavots jauns pielikums Ministru Kabineta noteikumiem par papildu kvalitātes prasībām dīzeļdegvielai attiecībā uz biopiedevām ziemas periodā.

Saskaņā ar šobrīd apstiprināšanai iesniegto projektu, ziemas periodā no 1. decembra līdz februāra beigām piejaukumā izmantotiem taukskābju metilesteriem (FAME) ūdens saturs nedrīkst pārsniegt 300 miligramus uz kilogramu, un tie atbilst šajos noteikumos minētajai standarta aukstuma klasei “f” un “2”. Šie parametri taukskābju metilesteriem jānosaka pirms aukstumīpašības uzlabojošo piedevu pievienošanas.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.