Sods dzērājšoferu līdzbraucējiem. Ruks vaicā: Vai viņš ir nozieguma atbalstītājs vai neziņotājs? 0
Ģenerālprokurors Juris Stukāns rosina diskutēt par atbildības piemērošanu dzērājšoferu līdzbraucējiem. Ļoti daudzos gadījumos ir konstatēts, ka blakus dzērājšoferim bijuši arī citi cilvēki. “Attiecīgi ir jautājums, kāpēc cilvēki to akceptē? Šeit varu izvirzīt vienu priekšlikumu, ko varētu apspriest arī sabiedrībā, proti, citās valstīs blakus esošas personas tiek sodītas par to, ka tās pieļauj braukšanu reibumā,” trešdien norādīja Stukāns.
Ģenerālprokurors norādīja, ka jau patlaban krimināltiesībās ir paredzēta atbildība par līdzdalību dažāda veida noziegumos, tāpēc tiesību speciālistiem un politiķiem būtu jātiek skaidrībā, varbūt nepieciešams atbalstīt, ka personai likumā tiktu noteikts pienākumu nepieļaut citas personas sēšanos pie stūres reibumā. “Ja līdzcilvēks nereaģē, tikai tad varam runāt par atbildību,” uzsvēra Stukāns.
Šo ierosinājumu TV24 raidījums “Dienas personība ar Veltu Puriņu” aicināja komentēt Armandu Ruku, Valsts policijas priekšnieku. Ruks pievienojas diskusijai, norādot, ka tās rosināšanai ir pamats. “Tepat kaimiņos, Lietuvā, piemēram, nedrīkst arī šofera blakussēdētāji lietot alkoholu,” viņš saka, minot Lietuvas stingrākos noteikumus: “Degvielas uzpildes stacijās alkohols arī tur nav pieejams.”
Šie piemēri liecina, ka pieejas var būt dažādas, taču Ruks uzsver izpētes nozīmi: “Te ir jāpēta, ko mēs ar to iegūsim, ko neiegūsim.” Viņš norāda, ka jebkādas izmaiņas prasa rūpīgu analīzi, lai saprastu to efektivitāti.
Ruks uzsver, ka galvenā prioritāte ir autovadītāja stāvoklis. “Mums droši vien pats svarīgākais, lai šī persona, kas ir pie stūres, būtu adekvātā stāvoklī,” viņš saka, atzīstot arī apšaubāmu ideju par blakussēdētāju atbildību, kurš nebūtu lietojis alkoholu, bet varētu tikt sodīts par to, ka pie stūres esošais ir reibumā izraisījis avāriju.
Policijas priekšnieks atgādina par esošo regulējumu: “Mēs zinām, ka virs 1,5 promilēm braukšana reibumā ir krimināli sodāma darbība.” Ja persona, kas blakus to zina – pieļauj nozieguma izdarīšanu, tad kas tā persona ir? Nozieguma atbalstītāja vai neziņotājs? “Likumā jau ir zināmi mehāniski, ko varētu izmantot.”
Ruks izvirza jautājumus par to, kā noteikt vadītāja reibumu no blakussēdētāja perspektīvas jeb, kā cilvēks noteiks, ka šoferis ir dzēris un cik ļoti iedzēris. “Pēc kādām pazīmēm jāpasaka, ka šai personai 0,7 promiles?” viņš retoriski vaicā, piebilstot: “Vai es vienmēr varēšu adekvāti un objektīvi pateikt, vai cits cilvēks ir reibumā vai nav?”
Viņš min arī sabiedriskā transporta kontekstu: “Kas būs ar sabiedrisko transportu, lielo autobusu, kur arī ir bijuši gadījumi, kad vadītājs ir diezgan lielās promilēs?” Ruks uzsver, ka pat šādos gadījumos pasažieri var nepamanīt problēmu.
Neskatoties uz šaubām, Ruks atzīst, ka diskusija ir vērtīga, ja tā var glābt dzīvības. “Ja mēs tādā veidā varam izglābt kaut vienu dzīvību, neredzu iemeslu, kāpēc to nedarīt,” viņš saka, taču uzreiz piebilst: “Ir jāizpēta, ko tas dos, jo policija nevar pieķerties vienai idejai bez pamatojuma.”
Ruks uzskata, ka sabiedrībā šī tēma var raisīt spēcīgu rezonansi: “Sabiedrībai varētu būt īpašs viedoklis un varētu būt ļoti, ļoti aktīvas diskusijas.” Tomēr viņš atturas no tālākiem komentāriem, uzsverot, ka jānotiek nopietnai izvērtēšanai.