Šodien valdība lems par strīdīgo pasažieru skaita ierobežojumu sabiedriskajā transportā – 50% no tā ietilpības.
Šodien valdība lems par strīdīgo pasažieru skaita ierobežojumu sabiedriskajā transportā – 50% no tā ietilpības.
Foto: Dainis Bušmanis

Šodien lemj par puspilniem autobusiem. Vai būs īpaši vakcinēto reisi? 18

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Šodien valdības sēdē turpinās pagājušajā piektdienā atliktā jautājuma skatīšana par sabiedriskā transporta maksimālo piepildījumu un citiem ar pasažieru pārvadājumiem saistītiem ierobežojumiem.

Ierosina puspilnus autobusus

Iepriekšējā sēdē ministriem, lemjot par ārkārtējās situācijas izsludināšanu, iesniegtajā rīkojuma projektā bija paredzēts, ka sabiedriskā transporta pārvadātājiem nākamos trīs mēnešus pasažieru iekāpšana un izkāpšana būtu jāorganizē tā, lai pasažieru skaits transportlīdzeklī nepārsniegtu 50% no tā ietilpības vai 55% no tā ietilpības, ja nepieciešams uzņemt pasažierus pieturvietās.

CITI ŠOBRĪD LASA
Tāpat bija rosināts noteikt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējam nesniegtu braukšanas maksas atvieglojumus pilngadīgām nevakcinētajām personām.

Lai arī veselības ministrs Daniels Pavļuts uzsvēris, ka sabiedriskais transports ir epidemioloģiski bīstama vieta un šī problēma risināma steidzami, ministri tomēr ieklausījušies kolēģa Tāļa Linkaita viedoklī un vienojušies, ka jautājums par sabiedriskā transporta piepildījumu jāskata šodien, iekļaujot to Ministru kabineta (MK) noteikumos “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”.

Mehāniski samazināt transporta piepildījumu nedrīkst

Satiksmes ministram bijuši iebildumi arī pret plānu par atlaižu nepiešķiršanu nevakcinētajiem, jo neesot skaidrs, kā to nodrošinās, piemēram, Rīgas sabiedriskajā transportā, kur ar e-talonu apkalpošanas sistēmas starpniecību nav iespējams noteikt sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta esamību.

Vēlāk precizēja, ka atlaižu nepiešķiršana nevakcinētajiem attiekšoties tikai uz reģionālo sabiedrisko transportu.

Komentējot savu pozīciju un situāciju pārvadājumu jomā, satiksmes ministrs “Latvijas Avīzei” pirms šīs dienas valdības sēdes izteicās: “Satiksmes ministrijā uzskatām, ka sabiedriskais transports vienmēr reaģē uz pieprasījumu. Cilvēkiem katram braucienam ir mērķis – pasažieri dodas uz darbu, mācībām, veikalu, pie ārsta utt. Reti kurš vienkārši vizinās, un tādēļ mūsu viedoklis ir, ka mehāniski piepildījumu samazināt nav iespējams.

Par to pārliecinājāmies jau iepriekšējā reizē, kad, braucot uz darbu, cilvēki laukos palika pieturās – tā sabiedriskais transports strādāt nedrīkst!

Pirmajā ierobežojumu laikā bija vairāk liegumu klātienes apmeklējumiem. Tagad mājsēdes smagais variants piemērots nav. Cilvēkiem, kuri nevar strādāt attālināti, jābūt pārliecībai, ka viņi darba vietās tiešām nokļūs un ka transports atnāks laikā un tajā varēs iekļūt. Diskusijas ar Veselības un citām ministrijām turpināsim.”

Par vakcinēto reisiem jālemj pašvaldībās

Satiksmes ministrs sestdien valstspilsētu pašvaldību domēm nosūtījis aicinājumu pārskatīt sabiedriskā transporta organizāciju. Aicinājumā norādīts, ka pašvaldībām valstspilsētās – Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Liepājā, Ogrē, Rēzeknē, Rīgā, Valmierā un Ventspilī – jau tagad ir tiesības noteikt reisus, kuros pasažierus var uzņemt tikai ar sadarbspējīgu Covid-19 sertifikātu, kā arī pārskatīt noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus.

Kā vienu no risinājumiem ministrs minējis pandēmijas sākumā 2020. gadā ārkārtas situācijas laikā Rīgas domes ieviestos ierobežojumus, atsakoties no braukšanas maksas atvieglojumu piemērošanas atsevišķām pasažieru grupām.

Reklāma
Reklāma

“Atļauju pašvaldībām ātri reaģēt un veikt nepieciešamos pasākumus sabiedrisko pārvadājumu jomā uz vietas jau esam devuši septembra sākumā. Daudzi eksperti, darba devēji un arī Covid-19 ierobežošanas stratēģiskās vadības grupa ir norādījuši, ka valdībai jārīkojas līdzīgi kā Zviedrijā un citās Skandināvijas valstīs – vairāk ar rekomendācijām. Decentralizētā pieeja esot labāka – katram uz vietas jāzina labāk, kāda ir situācija un kā to risināt. Redzēsim, vai šī Zviedrijas pieeja būs pozitīva. Es jau arī saprotu, ka visērtāk ir gaidīt valdības lēmumu, kurš šajā ierobežojumu gadījumā vienmēr būs nepopulārs,” aicinājuma būtību “Latvijas Avīzei” skaidroja satiksmes ministrs.

Pašvaldības: gaidīsim valdības lēmumus!

“Latvijas Avīze” vakar aptaujāja vairākas lielo pilsētu pašvaldības – kā tās rīkosies pēc satiksmes ministra aicinājuma?

“Ja būs valdības lēmums, tad arī attiecīgi pielāgosimies. Uzskatu, ka jābūt kādai vienotai praksei, kurai sekojam. Ministriem jau arī domas dalās – viens uzskata, ka braukt var visi, otrs uzstāj, ka jāsamazina maršruta tīkls, cits atkal domā tieši pretēji – lai vienā transporta līdzeklī nebūtu milzīgs pasažieru skaits, braucienu skaits tieši jāpalielina. Nepieciešama kaut kāda sistēma. Kad būs konkrēti uzstādījumi – izpildīsim, ne pirmo gadu slimojam,” teica Aleksandrs Bartaševičs, Rēzeknes pilsētas domes priekšsēdētājs.

“Jēkabpilī ir neliels šo grupu skaits, kam braukšanas maksas atvieglojumus piemērojam, – skolēni, pensionāri, invalīdi, goda pilsoņi u. c. Tāpēc šis priekšlikums mums nav aktuāls. Un mums nav tādas materiāltehniskās bāzes, lai vienu aiz otra pa maršrutu sūtītu divus autobusus – vienu personām ar sertifikātiem, otru personām bez sertifikātiem,” uzskata Kārlis Stars, Jēkabpils domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības jautājumos.

“Esmu dzirdējis tikai to, ka atviegloto personu ierobežojumi attieksies tikai uz reģionālajiem pārvadājumiem. Vai tos var nodrošināt pilsētā? Ja ir iedzīvotāja karte vai skolēna apliecība, tad principā var. Te gan jāņem vērā, ka pārvadātājs pats neko neadministrē, to dara pilsētas sociālā un izglītības pārvalde. Teorētiski – ja šīs iestādes zina, kurš ir vakcinēts un kurš nav, nospiež pogu, un atvieglojumi kartē nestrādā. Kas attiecas par invalīdiem – šoferim vēl bez apliecības jāprasa uzrādīt sertifikātu, ja tā ir mobilajā telefonā – jānolasa. Saprotams, ka visiem šoferiem tādas ierīces nav.

Turklāt invalīdiem, represētajiem un citiem “sociālajiem” jau nav pieejama vienota datubāze. Pilsētnieku kartes administrētājiem tāpat taču nav pieejas pie vakcinācijas sertifikātu datiem, jo tie ir sensitīva informācija, ko nevienam nedod,” vērtē Pēteris Salkazanovs, Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja padomnieks.

Kas segs kontrolēšanas izmaksas?

“Ņemot vērā, ka puse no sabiedrības nav vakcinējusies, cilvēku kontrolēšana sabiedriskajā transportā neapšaubāmi nesīs arī lielas izmaksas. Kas tās segs? Otrs grūti izpildāmais, praktiski neizpildāmais aspekts ir tas, ka autobusam, tramvajam vai trolejbusam ir jāiet pēc noteikta grafika, bet ar pārbaudes veikšanām veidosies milzu sastrēgumi.

Asociācijā šīs lietas ir piefiksētas un ar Satiksmes ministrijas speciālistiem tiksimies jau ekspertu līmenī, lai mēģinātu saprast, ko šādi aicinājumi īsti nozīmē. Nevakcinētajiem kustības brīvība šobrīd ierobežota taču nav – ja cilvēkam ir biļete, viņu sabiedriskajā transportā nelaist nevar,” valstspilsētu pozīciju skaidro Viktors Valainis, Saeimas deputāts, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas izpilddirektors.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.