Šodien jāpērk vilcieni 0
Pirmdiena ir pēdējā diena, kad Latvijas uzņēmums “Pasažieru vilciens” (“PV”) var vēl paspēt parakstīt līgumu ar Spānijas kompāniju “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA” (CAF) par jaunu vilcienu iegādi. Ja tas nenotiek līdz dienas beigām, tad visdrīzāk Latvija tuvākajos gados pie jauniem pasažieru vilcieniem tā arī netiks.
Ilgāk gaidīt vairs nav iespējams – tā atzīst kāda augsta amatpersona, kas vēlas palikt anonīma. Ja sarunas starp “PV” un CAF par līguma slēgšanu vēl vairāk ieilgs, tad vairs nekādi nebūs iespējams iekļauties projekta realizācijas termiņos un tā realizācijai izmantot Eiropas Savienības Kohēzijas fondā atvēlētos 140 miljonus latu. Līdz ar to jau tagad tiek pieļauts, ka šos līdzekļus nepieciešamības gadījumā valdība operatīvi varētu pārdalīt citu infrastruktūras projektu vajadzībām, lai tie neaizietu valstij gar degunu.
Tiesa, ja līgums tiks parakstīts, tad šis būs viens no nozīmīgākajiem pēdējo gadu iepirkumiem. Kopējās projekta izmaksas – samaksa par jaunajiem vilcieniem un 30 gadu ilga to uzturēšana – ir 610,7 miljoni eiro jeb 429 miljoni latu. CAF līdz ar to apņemas līdz 2015. gadam Latvijas pasažieru pārvadātājam piegādāt 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Projekta realizācijā kā apakšuzņēmējs tiks iesaistīta arī “Rīgas vagonu rūpnīca”, tādējādi uzņēmumam būs iespēja būtiski audzēt savu ekonomisko aktivitāti.
Rūp ES nauda
Ne Satiksmes, ne arī Finanšu ministrija pagaidām oficiāli nekādus komentārus nesniedz. Savukārt neoficiālā informācija liecina, ka abu ministriju galvas – Aivis Ronis un Andris Vilks – pirms neilga brīža tikušās un tad arī nolemts, ka ilgāk par 2. aprīli vilkt garumā ar līguma parakstīšanu vairs nevarot, jo tādējādi var tikt apdraudēta ES projektam paredzēto līdzekļu apguve.
Valdība vēl janvārī pieņēma lēmumu vairs nelikt šķēršļus “PV” vēlmei no CAF iegādāties vilcienus, ja vien “PV” un CAF izdosies vienoties un noslēgt līgumu uz tādiem nosacījumiem, kādi bija sākotnējā līguma specifikācijai un ja tajā nebūs mainīti būtiskākie nosacījumi ‒ finansēšanas kārtība un avansa noteikumi.
Diemžēl iepirkuma procedūras laikā nosacījumi vilcienu piegādātājiem tika vairākkārt mainīti, turklāt, kā liecina amatpersonu izteikumi medijos, tie tikuši mainīti tieši par labu CAF. Tas valdībai radīja bažas, ka jau pēc vilcienu iepirkšanas un ES naudas iztērēšanas EK audits var atzīt pārkāpumus un Latvijai var nākties atmaksāt daļu vai par visu šiem mērķiem iztērētos Eiropas līdzekļus.
Lai izbēgtu no šāda iespējamā Eiropas auditoru slēdziena, valdība uzstāja, ka līguma nosacījumiem ir jābūt tādiem, uz kādiem pašā sākumā tika izsludināts konkurss. Diemžēl tas vienlaikus nozīmē arī to, ka Spānijas kompānijai nosacījumi būtiski pasliktinās.
Lai arī pēc tam “PV” vadība optimistiski paziņoja, ka līgums tūlīt tiks parakstīts, sarunas par atgriešanos pie vecajiem nosacījumiem ir krietni ieilgušas. CAF jau vairākkārt ir paziņojis par sava piedāvājuma termiņa pagarinājumu.
Riski saglabājas
Riski, ka līgums, kas, iespējams, varētu tikt noslēgts šodien, tomēr pilnībā varētu neatbilst pirmējiem konkursa nosacījumiem, saglabājas. Līgums ir konfidenciāls. Līdz ar to būtiska būs arī Satiksmes ministrijas un valdības reakcija, un abu valsts institūciju vismaz daļēja atbildības uzņemšanās, lai ES fonda līdzekļi tiktu izmantoti atbilstoši nosacījumiem. Ja tomēr EK audits, veicot pārbaudi, atradīs kādas neatbilstības, Latvijas budžetam tas draud ar jauniem, neparedzētiem tēriņiem.
Tāpat saglabājas risks, ka CAF varētu neiekļauties termiņos un tad savukārt Latvijai var rasties problēmas ar ES naudas izmantošanu šā projekta finansēšanai. Tādā gadījumā ES līdzekļi atgriezīsies Kohēzijas fondā un valsts būs pilnībā zaudējusi investīcijas 140 miljonu latu apmērā.