Sniega barjeras jāierīko laikus. Uzstādi jau tagad! 0
Līdz ziemai un sniega kupenām vairs nav ilgi jāgaida, tāpēc ir laiks padomāt par to, kā pasargāt sevi un savu īpašumu no traumām un bojājumiem, ko var radīt no jumta krītoši sniega blāķi. Protams, var iegādāties lāpstu un ziemā jumtu regulāri tīrīt. Dārgāks, taču praktiskāks risinājums ir sniega barjeras, īpaši, ja jumta segums ir metāla. Tās uz jumta noturēs sniega blāķus, līdz tie izkūst, un nevajadzēs pārvietoties pa slīpu un apledojušu virsmu, riskējot ar bīstamu kritienu.
Kāpēc vajadzīgas
Sniegs mēdz krāties ne tikai uz jumta, kas klāts ar raupju seguma materiālu, piemēram, bitumena šindeļiem. Pat uz ļoti gludas un slīpas metāla virsmas sniegs spēj palikt, piemēram, bezvēja laikā. Saulītē sniegs kūst, vakarā piesalst pie jumta seguma, un veidojas pietiekami grubuļaina virsma, uz kuras nākamajām sniega kārtām noturēties jau ir vieglāk.
“No malas kupenas izskatās vieglas, taču tā nav. Sniega blāķu apakšā parasti ir ledus, sasalušas stingrāka sniega kārtas ir arī blāķa viducī. Atkušņa laikā masa piesūcas ar ūdeni un kļūst vēl smagāka, līdz nespēj noturēties uz jumta un krīt. Blāķim sakustoties, var tikt sabojātas ūdensnotekas, dažādi jumta konstrukcijas elementi, piemēram, ventilācijas kanālu izvadi. Apdraudēti ir gan mājas iedzīvotāji, gan garāmgājēji, gan mājdzīvnieki,” skaidro būvfirmas KMT Projekts valdes loceklis Māris Stiprais.
Ražotāji piedāvā vairāku konstrukciju un formu sniega barjeras, kas piemērotas dažādiem jumta segumiem. To lietojums un pieļaujamā sniega slodze atšķiras no 80 līdz 300 kilogramiem uz metru. Izturīgākās konstrukcijas var noderēt arī kā sava veida tiltiņi, pa kuriem pārvietoties jumta remonta vai apkopes laikā.
Ir konstrukcijas, kas tikai daļēji aiztur pa jumtu slīdošo sniegu (starp jumta segumu un barjeru paliek zināma atstarpe) un ļauj sniega lielākajai daļai turpat izkust, ūdenim aiztekot lietus vai drenāžas kanalizācijā vai iztvaikojot. Ir sistēmas kas sniega kustību aptur pilnībā. Tās parasti ierīko vietās, kur jāpasargā dūmeņi vai ventilācijas kanālu izvadi, mansarda logi. Ir arī konstrukcijas, kas spēj aizturēt tikai lielas sniega masas (starp jumta segumu un barjeru atstātā atstarpe ir visai liela). Šādas sistēmas parasti ierīko jumtiem ar mīksto bitumena segumu, kuru virsma pati par sevi ir raupja un labi notur plānāku sniega segu. Taču tās var ierīkot arī metāla dakstiņu jumtiem.
“Tas, kuru no sistēmām izvēlēties, atkarīgs ne tikai no jumta seguma, bet arī vidējās sniega segas biezuma konkrētajā apvidū. Valcprofila vai bitumena šindeļu jumtiem derēs teju jebkuras sniega barjeras, savukārt metāla dakstiņu jumtiem būs jāizvēlas konkrētajai dakstiņu formai piemērots modelis, vislabāk tāds, ko ieteicis jumta seguma ražotājs, skaidro Māris Stiprais.
Režģveida sniega barjeras
Šīm sniega barjerām ir neliels svars, un konstrukcija sastāv lielākoties no perforētām metāla plāksnēm. Tā var vienmērīgi izkliedēt sniega radīto slodzi lielākā platībā. Pie jumta šādas barjeras stiprina ar attiecīgiem kronšteiniem, izmantojot jumta segumiem paredzētās skrūves. Šīs sistēmas izvēlas, ja jumta slīpums nav lielāks par 30 grādiem. Cena – aptuveni 10 eiro par metru.
Stūra barjeras no skārda
Šis ir pats vienkāršākais un lētākais sniega norobežošanas veids. Barjeras izgatavotas no skārda loksnes, kura saliekta tā, lai pēc piestiprināšanas ar jumta plakni veidotu taisnu leņķi. Šī barjeras daļa arī neļauj sniegam noslīdēt.
Tomēr šīs barjeras nav paredzētas lielai punktveida slodzei, tāpēc nederēs par atbalstu tam, kurš remonta laikā pa jumtu vēlēsies pārvietoties. Barjeru cena – no 2,60 eiro par metru.
Barjeras no caurulēm
Sniega barjeras konstrukcija var būt izveidota arī no caurulēm, kurām visbiežāk ir ovāla forma un diametrs – 15–30 milimetru. Pie jumta tiek pieskrūvēti speciāli kronšteini, kur ievietot caurules. Parasti izvēlas 2–4 cauruļu sistēmas.
Sistēmas uzdevums ir ne tikai aizturēt sniegu uz jumta, bet arī to sadalīt mazākos gabalos, kuri krītot neradīs būtisku apdraudējumu. Divus trīs metrus garu cauruļu, stiprinājumu komplekts ar skrūvēm izmaksās, sākot no 15 eiro.
Tirdzniecības vietās nopērkamas arī punktveida sniega barjeras – atsevišķi elementi, kas paši par sevi aiztur sniega kustību noteiktā jumta platībā. Šādu elementu cena – sākot no trim eiro par vienu elementu.
Kas vēl svarīgi
• “Izvēloties sniega barjeras, jāņem vērā ne tikai klimatiskie apstākļi, bet arī jumta slīpums. Ja tas lielāks par 15 grādiem, barjerām būs jāiztur lielāka slodze, tāpēc ieteicams izvēlēties režģu tipa vai no caurulēm izgatavotas barjeras,” stāsta Māris Stiprais.
• Barjeru sistēma jāizvieto tā, lai slodze uz jumta segumu un jumta konstrukcijām zem tā būtu sadalīta vienmērīgi. Stiprinājuma kronšteinus nedrīkst izvietot pie pašas jumta malas vai uz pārkares. Tāpat jāņem vērā jumta laukums. Ja tas ir ļoti liels, vēlams ierīkot vairāk par vienu barjeru rindu.
• Sniega barjeru stiprinājuma elementi jāpiestiprina vietās, kur jumtam ir pietiekams atbalsts uz latojumu. Plānais jumta segums pats par sevi nespēs izturēt lielo slodzi. No metāla izgatavotajām konstrukcijām noteikti jābūt ar polimēru pārklājumu, pretējā gadījumā to ātri sabojās rūsa.
• Vislielākā slodze jāiztur tieši kronšteiniem. Iegādājoties jāzina, kādai slodzei tie paredzēti. Ņemot vērā, ka mūsu klimatiskajā zonā vidējā sniega slodze var sasniegt 180 kilogramu uz kvadrātmetru, var aprēķināt nepieciešamo kronšteinu skaitu un to, cik tālu tie cits no cita jānovieto. Ieteicamais minimālais un maksimālais attālums ir 500–1000 mm. Ir ražotāji, kuri savām sniega barjeru konstrukcijām internetā piedāvā jau gatavas aprēķinu tabulas.
• Parasti sniega barjeru montāžai nepieciešams metāla zāģītis vai elektriskais figūrzāģis metāla griešanai (leņķa slīpmašīnu izmantot nav vēlams – tā spēj sabojāt metāla aizsargpārklājumu lielākā laukumā ap griezuma vietu), elektriskais skrūvgriezis, 6 mm diametra urbis, 8 un 13 mm uzgriežņu atslēga, mērlente, aukla, marķieris.
• Pirmo barjeru rindu vislabāk novietot tieši virs ēkas nesošās sienas. Jāveic precīzi mērījumi un jāiezīmē kronšteinu atrašanās vietas. Atliek izurbt caurumus stiprinājumiem un tos pieskrūvēt, rūpīgi ievērojot ražotāja norādījumus, un samontēt pārējo konstrukciju.
• Barjeru uzstādīšana nav sarežģīta, taču jāpadomā par savu drošību, jo darbs notiek lielākā augstumā virs zemes uz slīpas virsmas. To vislabāk paveikt, izmantojot drošas sastatnes. Ja māc šaubas, ka visu varēsiet paveikt pats, labāk darbu uzticēt pieredzējušiem meistariem.