Smalko jūtu tamborējums izrādē “Bella Figura” 0
9. septembrī Liepājas teātra 111. sezona sāksies ar pirmizrādi “Bella Figura”. Iestudējumam dots apakšvirsraksts “Attiecību diskrētais šarms”, to veido režisors Dž. Dž. Džilindžers. Lomās redzēsim Agnesi Jēkabsoni, Edgaru Pujātu, Inesi Kučinsku, Kasparu Godu un Andu Albuži.
Parīzē dzimusī irāņu un ungāru izcelsmes aktrise un rakstniece Jasmīna Rezā šobrīd ir populārākā franču dramaturģe, kuras lugas iestudētas arī Latvijā. J. Rezā savās lugās runā par mūsdienu cilvēku vājībām, liekot pasmieties pašiem par sevi, tajā pašā laikā preparējot viņu sarežģīto jūtu pasauli. Pati būdama aktrise, savos darbos dāvā aktieriem lieliskas lomas, sulīgas frāzes un trāpīgus monologus.
Laikrakstam “The Los Angeles Times” lugas autore saka: “Es gribētu redzēt skatītājus smejamies, bet īstajos mirkļos. Smiekli uz skatuves vienmēr ir ļoti bīstami. Veids, kā cilvēki izrādē smejas, maina to, kādu jūs ieraugāt izrādi kopumā. Manas lugas vienmēr tiek nosauktas par komēdijām, bet es domāju – tās ir traģēdijas. Tās ir smieklīgas traģēdijas, bet tās ir traģēdijas. Varbūt tas ir jauns žanrs.”
“Pie šī darba ir interesanti strādāt. Tas ir par cilvēku, par mums pašiem. Strādājot pie lomas, ir interesanti sevi padarbināt. Luga ir par mūsu attiecībām. Tā būs saprotama skatītājam. Neveiklas situācijas ir smieklīgas, ja skatās no malas. Kā kino. Man kā aktierim ir jābūt patiesam, nevaru melot sev, jo to jutīs skatītājs. Skatītāji redzēs smalku jūtu tamborējumu,” teic Borisa lomas atveidotājs Edgars Pujāts. Kad lūdzu Edgaram raksturot savu varoni, ir ilga pauze. Nav tā, ka viņam nebūtu sava viedokļa par Borisu, bet viņš neslēpj, ka nevēlas būs pārsteidzīgs un noteikti nevēlas savu varoni kā īpaši izcelt vai nopelt. “Kā jau vīrietis, ar saviem noslēpumiem. Negribu izdarīt savus secinājumus, kas varētu kādu aizvainot. Izrāde ir par cilvēkiem, attiecībām, mīlestību. Mans varonis ir mīlas trīsstūrī. Viņam ir mīļākā un sieva, bērni, ģimene. Viņam nav viegla situācija, bet pats vien pie tās ir vainīgs. Intuitīvi es viņu sajūtu. Es nevēlos aizvainot nevienu vīrieti. Boriss ir mērķtiecīgs vīrietis. Vēlas asumiņu dzīvē. Varbūt vēlas izrauties no ģimenes rutīnas. Darbīgs vīrietis. Mīlestībā nespēj izšķirties, kas ir svarīgāks, vai negrib, nespēj sakārtot šīs jūtas. Negribu viņu formulēt. Mēs neviens nezinām, kurā brīdī kas ar mums notiks. Ikviens cilvēks var nonākt tādā situācijā. Viņa mīļākā Andrea vaicā: “Kas tu esi?” Boriss atbild: “Es neesmu nekas.” Viņš meklē atbildi un ir atradis sevi tajā, jo tajā situācijā – bizness nesokas, ģimene jūk, ar mīļoto nevar izšķirties… Tā ir visgodīgākā atbilde: “Nekas!” Arī tā var būt. Kā jau teicu, tas ir smalks jūtu tamborējums,” teic Edgars.
Varbūt viena no autores panākumu atslēgām ir tā, ka J. Rezā liek sadraudzēties intelektuālajai dramaturģijai ar bulvāru literatūru. Autore vienkāršā, sadzīviskā, pat banālā situācijā skata globālas mūsdienu sociālās un kultūras problēmas. J. Rezā skatpunkts ir ass un nežēlīgs, bet viņas rakstnieces talants to spēj ietērpt filigrāni vieglā, asprātīgā spēles formā. J. Rezā dramaturģijai pievērsusies 28 gadu vecumā, par pirmajiem darbiem uzreiz saņemot augstāko Francijas teātra godalgu – Moljēra balvu. Savukārt pasaules slavu autore iegūst 1994. gadā ar lugu “ART” (“Māksla”), kas tulkota vairāk nekā 30 valodās un spēlēta uz daudzām Eiropas un ASV teātru skatuvēm. “Bella Figura” ir autores jaunākā luga, kas sarakstīta pēc ilgāka pārtraukuma – 2015. gadā.
Izrādes “Bella Figura” veidošanā piedalās arī scenogrāfs Kristians Brekte, kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone, horeogrāfe Linda Kalniņa un gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis.