Dominē “Latvenergo” 23
“Grūti iedomāties, ka tirgus ir aktīvs ar daudziem tirgotājiem, ja tas vēl nav atvērts. Konkurence veidojas pakāpeniski,” norāda “Latvenergo” valdes loceklis Uldis Bariss. “Latvenergo” jūtas stabili Latvijā, jo izdevies veiksmīgi ieiet Lietuvas un Igaunijas tirgos. Igaunijas mājsaimniecību tirgus jau ir atvērts, bet Lietuva to plāno no 2015. gada. Elektrības biznesu var salīdzināt ar degvielas tirdzniecību, kur darbojas daži lielie degvielas tirgotāji un to piedāvātās cenas atšķiras minimāli. Latvija ir mazs tirgus, tāpēc šeit nevar gaidīt daudzus elektrības tirgotājus, kuri piedāvātu savus pakalpojumus ar lielām atšķirībām cenā. Ja elektroenerģijas tirgi ir aktīvi, tad katru gadu tirgotājus maina 5 – 10% lietotāju, tā notiek, piemēram, Skandināvijā, Igaunijā. Taču šajās valstīs ir arī lielāks patēriņš. Igaunijā tas ir teju divas reizes lielāks nekā vidēji Latvijā, kur viena mājsaimniecība tērē ap 150 – 180 kWh mēnesī. Parasti klientiem ar mazu patēriņu, līdz 200 – 300 kWh mēnesī, tirgotāju maiņa dod nelielu efektu, jo ietaupījums ir pāris desmiti eirocentu mēnesī. Lielāka aktivitāte mainīt tirgotāju ir valstīs ar lielāku elektrības patēriņu. Ilgtermiņā tirgotāju Latvijā varētu mainīt 50 – 80 tūkstoši mājsaimniecību no šobrīd vairāk nekā 800 tūkstošiem. Lai uzņēmums tirgotu elektroenerģiju mājsaimniecībām, jābūt paveiktiem nopietniem priekšdarbiem. Jābūt klientu datu bāzei, attiecīgi veiktām investīcijām, tāpēc tirgū ienāk, piemēram, “Baltcom TV”, kuram jau ir savs klientu loks.