![](https://lastatic.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/2024/11/pexels-yankrukov-8617634-1024x683.jpg)
Slikti padodas matemātika? Vaino savus vecākus! Pētījums atklāj, kāda tam saistība 0
Ja jums sākas panika, tiklīdz jāsāk rēķināt, iespējams, ka šo attieksmi esat pārņēmis no saviem vecākiem. Jauns pētījums liecina, ka vecāku satraukums par matemātiku būtiski ietekmē viņu bērnu sekmes šajā priekšmetā, , raksta “Daily Mail”.
Aptuveni trešdaļai cilvēku ir izteikta “matemātikas trauksme”, kas var izraisīt paātrinātu sirdsdarbību, plaukstu svīšanu un pat vēdera darbības traucējumus un reiboni.
Pētnieki analizēja 126 vecāku un viņu bērnu attiecības ar matemātiku un atklāja satraucošu tendenci – ja vecākiem bija šāda trauksme, arī viņu bērni matemātikā uzrādīja vājākus rezultātus.
Īpaši izteikta šī ietekme bija pirmsskolas vecumā. Bērni no trīs līdz piecu gadu vecumam, kuru vecāki izjuta trauksmi saistībā ar matemātiku, jau agrā vecumā uzrādīja zemākas prasmes šajā jomā.
Vēl svarīgāk – šī ietekme saglabājās ilgtermiņā, jo tie paši bērni astoņu gadu vecumā uzrādīja vājākus rezultātus matemātikas pārbaudījumos.
“Vecāku attieksme pret matemātiku var būtiski ietekmēt bērnu sekmes,” skaidro Lafboro Universitātes pētniece Dr. Kinga Morsani.
“Pat ja vecākiem pašiem matemātika sagādā grūtības, viņu pozitīvā attieksme un atbalsts var ievērojami palīdzēt bērniem,” viņa piebilst.
Pētnieki norāda, ka problēma nav tikai tajā, ka vecāki, kuriem nepatīk matemātika, retāk spēlē skaitīšanas spēles ar saviem bērniem. Pat tad, ja viņi to dara, viņu negatīvā attieksme, neverbālā komunikācija un vājais entuziasms var mazināt to pozitīvo ietekmi.
Tāpēc zinātnieki iesaka vecākiem apzināti mainīt savu attieksmi pret matemātiku, pieņemot “izaugsmes domāšanas veidu” – pieeju, kurā kļūdas tiek uztvertas nevis kā neveiksmes, bet kā būtisku mācīšanās procesa sastāvdaļa.
Tāpat eksperti mudina vecākus, kuriem trūkst pārliecības par savām matemātikas prasmēm, apsvērt papildu apmācības kursos vai tiešsaistē.
Itālijā veiktais pētījums, kas publicēts žurnālā “Experimental Child Psychology”, arī atklāj, cilvēkiem ar vājām matemātikas prasmēm bieži rodas grūtības pieņemt finanšu lēmumus pieaugušā vecumā, kas var negatīvi ietekmēt viņu izglītības un karjeras iespējas, kā arī ienākumu līmeni.
Lai pārtrauktu šo negatīvo ciklu, pētnieki uzsver, ka sabiedrībai ir jāmaina uzskati par matemātiku.
Tā vietā, lai uzskatītu matemātiskās spējas matemātikā par iedzimtu talantu, svarīgi apzināties, ka tās var attīstīt ikviens, kurš tam velta pietiekami daudz laika un pūļu.