Slaveni cilvēki iedrošina veikt HIV pārbaudi, kā to izdarījušas viņi 0
Biedrība AGIHAS – Atbalsta grupa inficētajiem ar HIV un AIDS slimniekiem – 1.novembrī ir uzsākusi akciju “Es zinu! Vai Tu zini?”, kuras ietvaros Latvijas iedzīvotāji ar videoklipu starpniecību tiek aicināti noskaidrot savu HIV statusu, līdz 15. decembrim par īpaši draudzīgu cenu (3,41 EUR) veicot analīzes E. Gulbja vai Centrālās laboratorijas filiālēs visā Latvijā. Tā ir līdz šim Latvijā sociāli nozīmīgākā un vērienīgākā sabiedrības izpratnes veicināšanas aktivitāte HIV profilakses jautājumos, jo to ar savu līdzdalību videoklipos atbalsta daudzi ievērojami mūziķi un populāras personības*.
Latvijā HIV infekcija jau sen ir pārkāpusi tā sauktās riska grupu robežas un būtībā var skart ikvienu iedzīvotāju. Mūsu valstī ir vieni no augstākajiem HIV infekcijas izplatības un AIDS saslimstības rādītājiem Eiropas Savienībā. Šā gada sākumā Latvijā oficiāli bija reģistrēti 6607 inficēšanās gadījumi ar HIV, tajā skaitā – 671 ar AIDS. Patiesais HIV inficēto personu skaits Latvijā tiek lēsts 1,5 – 2 reizes lielāks. Pēdējos gados turpat 40% gadījumu infekcija tiek iegūta heteroseksuālās transmisijas ceļā, tāpēc HIV jauno gadījumu skaits palielinās tieši sieviešu populācijā – salīdzinājumā ar pārējām Baltijas valstīm, Latvijā ir lielākais sieviešu īpatsvars no jauna reģistrēto HIV pacientu grupā – 32%.
Andris Veiķenieks, biedrības AGIHAS valdes priekšsēdētājs: “HIV infekcija attīstās lēni un var būt nemanāma daudzus gadus – inficējies cilvēks ilgstoši var neapzināties un nenojaust savu HIV statusu, tādējādi pakļaujot riskam gan savus partnerus, gan sabiedrību kopumā. Tieši tāpēc savlaicīga diagnostika ir kritiski svarīga, lai mazinātu infekcijas izplatību un sniegtu savlaicīgu aprūpi tiem cilvēkiem, kam tas nepieciešams. Biedrība ir bezgala pateicīga visām Latvijas populārajām personībām, kuras pēc pirmā lūguma apstiprināja savu līdzdalību klipos, jo, kā rāda arī citu valstu pieredze, tieši mākslinieki un sabiedrībā cienīti cilvēki bieži vien vislabāk spēj mazināt stereotipus, noliegumu un aizspriedumus, kā arī tiek labāk sadzirdēti situācijās, kas skar tradicionāli ‘neērtas tēmas’.”