Skudriņa, kura savaldzināja “Hugo Bosu” 0
Lampiņa, kas spoži mirdzējusi, izrādās, ir apēdama, atritinātais galdauts atklāj pie tā piešūtus šķīvjus un arī ēdiens, izrādās, ir sadiegts rupjiem dūrieniem. Jūs teiksiet, ka izklausās pēc “Harija Potera” vai “Alises Aizspogulijā”. Tomēr ne: tas ir ieskats SIA “Skudras Metropole” tikko rīkotajā gastronomiskajā performancē modes milža “Hugo Boss” lojālajiem klientiem Parīzē.
Uzvarot starptautiskā daudzpakāpju konkursā, SIA “Skudras Metropole” ieguva tiesības šogad novembrī rīkot gastronomisko performanci “Hugo Bosa” jaunās kolekcijas izrādīšanā firmas lojalitātes klientiem.
“”Hugo Boss” ir milzīgs starptautisks uzņēmums, kurā ir vismaz 4000 darbinieku. Līdz ar to mums par šo pasūtījumu nācās konkurēt ar angļiem un vāciešiem – aģentūrām, kas ir ilggadēji “Hugo Bosa” sadarbības partneri citās valstīs,” stāsta SIA “Skudras Metropole” direktore Gundega Skudriņa.
“Latvieši viņiem bija kas nepieredzēts un lielā mērā arī riskants, jo nevarēja taču zināt, vai mēs ko patiešām protam un kāds būs gala rezultāts. Par pasūtījumu nācās pacīnīties. Pēc konkursa mūsu sadarbības ietvars tika nostiprināts, arī abpusēji parakstot dažādus dokumentus: apliecinot, ka uzņemamies atbildību. Sadarbības līgums vien tika sastādīts uz 60 lappusēm.”
Pārsteidz Parīzes viesus
“Hugo Bosa” jaunās kolekcijas skates performancei tikušas īrētas telpas pašā Parīzes centrā. “Pa logu varējām vērot Luvru un Karaliskos dārzus,” tā Gundega Skudriņa.
“Skudras Metropoles” gastronomiskā performance tikusi veidota kā konceptuāls stāsts no brīža, kad tērpu dizainerim rodas pirmās idejas līdz jau gatavai kolekcijai veikalos.
“Iepazīt jaunās “Hugo Bosa” kolekcijas krāsas viesi varēja caur videoprojekcijām, kuras pārtapa individuālās krāsainu dzērienu laboratorijās,” ieskatu sniedz Gundega Skudriņa. “Klājot galdu, tika izmantoti pie liela auduma piešūti šķīvji un uz tiem servēts ar ēdamiem diegiem sašūts ēdiens. Saldajā varēja nobaudīt ļoti skaistas ēdamas kleitas. Bet pasākuma noslēgumā galds transformējās par 16 metrus garu, mirdzošu veikala vitrīnu, kurā jaunās kolekcijas produkti bija apskatāmi realitātē.”
Ideju ģenerēšana gastronomiskajām performancēm notiek “Skudras Metropoles” tandēmā ar uzņēmumu “Don’t Panic” un tā īpašnieku dizaineru Mārci Ziemiņu. Par ideju autorību domubiedru grupā cīņas nemēdz notikt. “Ja vienam ir kāds impulss, tad otrs prot ideju saslēgt ar realitāti – izdomāt, kā to varētu realizēt,” skaidro Gundega Skudriņa.
Parīzē “Skudras Metropolei” dotas divas diennaktis, lai tukšās telpas sagatavotu iecerētajam pasākumam. “Pēc tam četrās vai piecās stundās mūsu uzdevums bija telpas atbrīvot,” skaidro uzņēmuma vadītāja, piebilstot, ka šo darbu var salīdzināt ar to, kā mūki veido mandalas. “Arī mēs viena pasākuma tapšanā nereti ieguldām vairākus mēnešus darba, tad ir viens vakars – kādas trīs stundas, un viss sagatavotais tiek nojaukts.”
Ceļojumi – pirmā iedvesma
Ar gastronomiskajām performancēm SIA “Skudras Metropole”, kas iepriekš jau bijusi pazīstama kā pasākumu rīkošanas aģentūra, sākusi nodarboties 2013. gadā. Iedvesmu jaunajam darbības virzienam Gundega Skudriņa smēlusies ceļojumos, kur vērojusi dažādas šefpavāru aktivitātes un ēdienu šovus:
“Dānijā man bija iespēja vairākkārt redzēt Ēdiena teātra priekšnesumus. Savukārt Honkongā vēroju, kā pavāri iesaistās diskusijās par sociālām tēmām. Vēlāk Eiropā apmeklēju arī slavenu pavāru meistarklases. Aizdomājos, ka Latvijā šādiem pasākumiem nav alternatīvu. Maltītes ieturēšana – tā taču nav tikai fizioloģisku vajadzību apmierināšana. Ēdiens – tas var būt arī svarīgs simbols kam vairāk.”
Pirmās Nepieradinātās vakariņas “Skudras Metropole” izveidojusi 2013. gada Cēsu Mākslas festivālā. “Pašiem par pārsteigumu biļetes uz šo pasākumu mēs pārdevām trīs dienu laikā,” atceras Gundega Skudriņa.
“Pēc pasākuma saņēmām daudz pozitīvu atsauksmju, kas deva pārliecību, ka iesāktais jāturpina.” Tagad gastronomiskās performances ir kļuvušas par stabilu virzienu “Skudras Metropoles” pastāvīgajā darbībā. Bez Nepieradinātajām vakariņām “Skudras Metropole” regulāri organizē arī tā dēvētās Pop – up kafejnīcas, eksperimentālos projektus, Kafejnīcas bez noteikumiem, Tehnoloģiju vakariņas u. c.
2017. gadā, kad Rīgas Gaujas reģions tika pasludināts par Eiropas Gastronomijas reģionu, “Skudras Metropole” nāca klajā ar projektu “Latvian Senses”. Tā mērķis bija prezentēt Latvijas garšu modernā saistoša piedzīvojuma veidā.
Vēlāk tieši “Latvian Senses” kļuva par pamatu “Skudras Metropoles” plašākai atpazīstamībai ārpus Latvijas robežām. “Ar šo projektu devāmies uz dažādām valstīm – Somiju, Igauniju, Lietuvu, vēlāk – arī uz Štutgarti Vācijā, un nedaudz pārveidotā versijā – uz Bordo Francijā,” stāsta Gundega Skudriņa.
“Mūsu darbs izpelnījās plašu ievērību vietējos masu informācijas līdzekļos. Kopš tā laika mūs pasaulē pamana aizvien vairāk. Esam sapelnījuši arī pulka lielisku balvu. Katrā no konkursiem vai pasākumu norises vietām parasti ir kāds cilvēks, kas mūs ievēro un novērtē. Kad rodas atbilstoša vajadzība, šie cilvēki uzmeklē mūs paši. Tā notika arī ar “Hugo Bosu”.”
Varam konkurēt pasaulē
“Skudras Metropole” ir pavisam neliels uzņēmums, kura komandā pastāvīgi strādā tikai trīs cilvēki. Protams, uz katru projektu tiek pieaicināti ievērojami papildspēki. “Katrā atsevišķā projektā ir iesaistīti aptuveni 30–100 cilvēki,” atklāj Gundega Skudriņa. “Sadarbojamies ar kompānijām, kas nodrošina pasākumā skaņas un gaismas efektus, videoprojekcijas, kā arī – ar scenogrāfiem, māksliniekiem, dizaineriem u .c.”
Gastronomiskajām performancēm, kas nereti tiek organizētas ārpus Latvijas, “Skudras Metropole” veido īpašu ceļojumu komandu. “Grupā vienmēr ir arī pavāri, jo pieredze liecina, ka apmācīt ārvalstu pavārus ir daudz sarežģītāk,” tā Gundega Skudriņa. “Latvijas pavāri tiek galā ļoti labi. “Hugo Bosa” pasākumā mēs sadarbojāmies ar šefpavāru Māri Jansonu no restorāna “Kest”. Kopumā pagājušajā mēnesī “Skudras Metropole” rīkoja gastronomiskās performances trīs dažādās valstīs un katrā no tām piedalījās cits Latvijas šefpavārs.”
Lai pavāri varētu realizēt neordinārās “Skudras Metropoles” idejas, tiek organizētas arī kopīgas ēdienu jaunrades sesijas. Jautāta, vai Latvijas pavāri ir atsaucīgi inovācijām, Gundega Skudriņa smejot teic, ka pierunāšana prasa lielas mokas: “Viņi nelabprāt to grib, taču, kad darbs ir paveikts, parasti ir lepni un priecīgi. Dažkārt arī dizainers Mārcis pats gatavo kādu no ēdamajiem objektiem. Piemēram, Dizaina nedēļai Eindhovenā viņš veidoja ēdamās lampas. Šādu lampu pagatavošana bija sarežģīta un laikietilpīga, tādēļ ar to nodarbojās pats dizainers.”
“Skudras Metropoles” īpašniece uzsver, ka viņas pieredze liecina – Latvijas meistariem ir vairāk jālepojas ar savu darbu. “Esmu redzējusi, ka biļetes uz līdzīga veida pasākumiem tiek pārdotas par trīsreiz lielāku naudu, bet rezultāts nav tāds, kā varētu vēlēties,” skaidro Gundega Skudriņa. “Latviešiem ir iedzimta ētikas un estētikas sajūta, tādēļ mēs nevaram piedāvāt viesiem plastmasas karotes vai apsēdināt viņus telpā, kur vējo auksts caurvējš. Citviet tas ir pieredzēts. Mums ir pamats būt pārliecinātiem par savu veikumu un atmest tik raksturīgo – ai, ko tad nu es! Mēs esam pilnībā spējīgi konkurēt arī pasaules līmenī!”
Uzziņa:
Gundega Skudriņa vada Drabešu tautas namu un rīko Ziemassvētku balli Rundāles pilī.
2003. g. tiek dibināta SIA “Skudras Metropole”.
Ceļojumu iespaidi – gardēžu tūrisms.
2013. g. Cēsu Mākslas festivāls – pirmās Nepieradinātās vakariņas.
Gastronomiskās performances tiek attīstītas kā uzņēmuma darbības virziens.
2017. g. Rīgas Gaujas reģions tiek pasludināts par Eiropas Gastronomijas reģionu – “Skudras Metropole” rada pirmo gastronomisko performanci eksportam “Latvian Senses”.
2018. g. pieaug gastronomisko performanču eksports.
2018. g. atsauksmes un balvas konkursos rada jaunus pasūtījumus.
2019. g. uzvara “Hugo Bosa” konkursā un modes skate gastronomiskās performances formā Parīzē.
Uzaicinājums uzstāties ar lekciju par auditorijas iesaisti gastronomiskajā performancē Vestminsteres universitātē.
Viedoklis
SIA “Pop Up Sense” vadītāja, pasākumu producente Gunta Skalberga: “Satikties pie ēdiena galda – tā ir lieliska tradīcija, kas atpazīstama cilvēkiem visā pasaulē.
Mūsu uzņēmums jau piecus gadus organizē Rīgā Balto pikniku, tomēr tā formāts ievērojami atšķiras no jebkā, ko ar savām gastronomiskajām performancēm dara “Skudras Metropole”: nu kaut vai tādēļ, ka Baltajā piknikā maltīti katrs dalībnieks sev gādā pats.
Latvijā gastronomiskie pasākumi veiksmīgi aizsākās krīzes laikā, kad cilvēki vairāk sāka pievērst uzmanību iespējai ēdienu gatavot paši mājas apstākļos. Nostiprinoties interesei par šo virzienu, “Skudras Metropole” sāka rīkot savas gastronomiskās performances. Viņi bija pirmie un ilgu laiku arī vienīgie: ja kāds vēl to darīja, tas noteikti nebija tik pamanāmi.
“Skudras Metropole” šajā lauciņā iesoļoja pārliecinoši – ar radošiem, inovatīviem konceptiem. Lai darītu ko tādu, ir jābūt lielam drosminiekam. Gastronomisko performanču nišā, iespējams, būtu vieta vēl kādam, tomēr tie nav pasākumi, kurus iespējams sarīkot, balstoties uz sausu biznesa aprēķinu. Gluži pretēji – ir jāmīl tas, ko tu dari, tik ļoti, ka to jau var saukt par aicinājumu, kaislību un pārliecību.”