
– Un kā tad jūs to kvalitāti novērtēsiet? 12
– Tas, protams, nav viegli. Jo ne jau vienmēr kvalificēts skolotājs strādā tik kvalitatīvi, kā varētu. Jābūt skolas direktora kontrolei, taču svarīgāko kontroli parasti veic vecāki, kuri sāk uztraukties, ja bērns kaut ko nav apguvis.
– Mūs ļoti pārsteidza IZM ierosinājums publiskot skolotāju algas. Vai tad šīs publiskošanas dēļ pašvaldības kļūs godīgākas, sadalot finansējumu skolotāju algām?
– Mēs bijām kategoriski pret šādu risinājumu. Ja publisko pedagogu algas, vajadzētu šādu prasību attiecināt uz visiem valsts un pašvaldību institūcijās strādājošajiem, nevis tikai amatpersonām un skolotājiem. Domāju, ka, publiskojot algas, ministrija gribēja realizēt principu “skaldi un valdi”, jo tad skaidri parādītos, cik ļoti zemākas algas ir mazajās lauku skolās un kādas var būt lielo pilsētu skolās.
I. Kuzmina: – Tāpat jau visi zina, ka laukos skolotāji pelna mazāk nekā lielajās pilsētās!
– Zina, bet nu tas viss parādītos skaidrāk, tiešāk, personiskāk, ar konkrētiem uzvārdiem. Tas arī būtu veids, kā pateikt skolotājiem, ka atsevišķos gadījumos jūs nopelnāt pietiekami. Daži tiešām nopelna pietiekami, bet tad viņi ir pārstrādājušies, jo strādā nevis 21, bet 36 kontaktstundas.
– Vai arodbiedrība iebildīs, ja jaunais pedagogu darba samaksas aprēķināšanas modelis nozīmēs ne tikai algu palielināšanu mazāk atalgotajiem, bet arī algu samazināšanu labāk pelnošajiem pedagogiem?
– Protams, ka svarīgi, lai, mainot algu aprēķināšanas sistēmu, neciestu neviena no pedagogu grupām. Te nav runa tikai par algu apmēru, bet arī par nostrādāto stundu skaitu nedēļā un to, ka pedagogi strādā dažādās izglītības iestādēs. Svarīgi, lai no reformas būtiski neciestu tie skolotāji, kuri pelna vairāk.
– Ja nedaudz cietīs, tad jūs neiebildīsiet?
– Ja vienlaikus tiks samazināta viņu pārmērīgā darba slodze, tad ne. Ja alga samazināsies nepamatoti, tad netiks sasniegts reformas mērķis, kam būtu jābūt taisnīgumam pedagogu darba samaksā.