Skolēni un vecāki novērtē izglītības sistēmu: ko parāda aptauja? 2
Aptaujā noskaidrots vecāku un skolēnu viedoklis par izglītības sistēmu, ziņo LETA. Vecākiem un skolēniem tika vaicāts par, viņuprāt, svarīgiem izglītības mērķiem, nepieciešamajām izmaiņām mācību pieejā un saturā, kā arī citām lietām, ar ko viņi ikdienā saskaras skolā.
Vaicāti par vēlamajām izmaiņām izglītības saturā, kopumā kā skolēni, tā vecāki atbildēs norāda konkrētas izmaiņas, kas nepieciešamas. Lielākoties skolēni un vecāki ir vienisprātis, ka turpmāk vajadzīgi visi mācību priekšmeti, taču tie jāmāca vairākos līmeņos.
Skolēni labprāt mācītos visu mācību priekšmetu pamatlīmeni, taču norāda, ka izvēlei apgūt tos padziļināti būtu jābūt tiem, kuri šīs zināšanas un apgūstamās prasmes saista ar saviem nākotnes plāniem.
Gandrīz vienisprātis skolēni un vecāki ir par nepieciešamajām izmaiņām vairāku mācību priekšmetu vērtēšanas sistēmās. Piemēram, mūzikas, vizuālās mākslas un sporta stundās nepieciešami skaidri vērtēšanas kritēriji un tādi, kas piemērojami, ņemot vērā individuālo izaugsmi, nevis salīdzinot ar cita sniegumu, norādījuši aptaujātie. Skolēni un vecāki uzskata, ka visi nevar būt vienlīdz talantīgi šajās zinībās, tāpēc vērtēšanas kritērijiem būtu jābūt citādiem, ņemot vērā katra spējas.
Liela daļā atbilžu skolēni un vecāki arī uzsvēruši nepieciešamību vairākus priekšmetus, piemēram, sociālās zinības un ētiku, apvienot vai arī integrēt citos priekšmetos, padarot tos par starpdisciplināriem.
Tāpat skolēni vēlētos, lai tiktu ieviesti vairāki iepriekš nemācīti temati, piemēram, par to, kā izvēlēties nākotnes profesiju, kā labāk saprast sevi un citus, kā labāk sadarboties kolektīvos, kā izgudrot jaunas lietas.
Skolēnu ieskatā mājturība turpmāk būtu jāmāca visiem jauniešiem kopā, atceļot meiteņu un zēnu dalījumu šajā mācību stundā, liecina “Skola2030” un uzņēmuma “Edurio” veiktās aptaujas par pašreizējo mācīšanās pieredzi skolās Latvijā rezultāti. Tādējādi katrs varētu mācīties vēlamo. Turklāt skolēni vēlētos, lai šo stundu saturs tiktu mainīts un modernizēts.
Kopumā aptaujāti 737 vecāki un 3304 7.-12.klases skolēni no 327 Latvijas skolām aptauja. Vecākiem un skolēniem tika vaicāts par, viņuprāt, svarīgiem izglītības mērķiem, nepieciešamajām izmaiņām mācību pieejā un saturā, kā arī citām lietām, ar ko viņi ikdienā saskaras skolā.