Skolēni katrā mācību priekšmetā drīkst labot tikai vienu pārbaudes darbu semestrī. Vai tiešām tas motivēs mācīties? 101
Kāds tēvs sašutis ziņo, ka ir sajūta, ka šobrīd skolas pašas apgrūtina saviem bērniem mācību procesu. Viņa bērnu skola izdomājusi vērtēšanas kritērijos iestrādāt noteikumu, ka skolēns mācību priekšmetā drīkst labot tikai vienu pārbaudes darbu mācību semestrī.
Aprunājoties ar vecākiem, top skaidrs, ka šādu lēmumu pieņēmušas vairākas skolas, un tas balstās it kā uz jaunajiem Izglītības un zinātnes ministrijas noteikumiem.
“Vai vecāki nesaprot, ko tas nozīmē bērniem, kuri visi nav teicamnieki? Vai ir vienalga? Lai bērns cīnās pats? Domāju, ka tas mazinās daudzu bērnu motivāciju. Šķiet, ka pie šādas vērtēšanas sistēmas būtu jāparedz vairāk konsultāciju bērniem, lai ir iespēja vēlreiz lūgt skolotājiem skaidrojumus, padomus. Bet.. konsultāciju skaits nav palielināts. Es domāju, šis nav īstais ceļš, kā zemos reitingus mācībās paaugstināt,” pauž skolēna tēvs.
LA.LV sazinājās ar Izglītības kvalitātes valsts dienesta speciālistiem, lai uzzinātu, vai šāds noteikums ir pieņemts valsts mērogā vai arī tā ir atsevišķu skolu interpretācija? Un galu galā – kāpēc vispār radies šāds jauns noteikums?
Eksperti skaidro, ka šobrīd notiek pāreja uz jaunu skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. septembrī. Jaunā vērtēšanas pieeja paredz iespēju skolēnam uzlabot tikai vērtējumu mācību gada noslēgumā, ja vērtējums izšķiras vienas balles robežās vai arī skolēns izteicis velēšanos to uzlabot.
“Jāuzsver, ka gan šobrīd, gan arī turpmāk katrai skolai patstāvīgi jānosaka skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība, un jānodrošina tās pieejamība. Pašreizējā pārejas periodā skolas var vai nu atstāt līdzšinējo mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, vai arī to grozīt, tostarp nosakot nosacījumus skolēnu mācību sasniegumu labošanai, piemēram, labojamo vērtējumu skaitu, labošanas reizes un termiņus. Līdz ar to, atbildot uz uzdoto jautājumu, jāuzsver, ka mācību sasniegumu labošanas / uzlabošanas pieejas noteikšana šobrīd ir skolas kompetencē. Ja mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība skolā tiek mainīta, tā vienoti un konsekventi jāievēro visiem pedagogiem, kā arī jāinformē par to gan skolēni, gan vecāki.”
Lai pāreja uz jauno vērtēšanas pieeju noritētu veiksmīgi, Valsts izglītības satura centrs nodrošinot metodisko atbalstu pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem, kā arī 2023./2024. mācību gada laikā ir plānots īstenot informatīvus pasākumus skolēnu vecākiem.