Premium auto reitings balsojumā ar maku Latvijā šobrīd ir vācu dižā trijotne – “BMW”, “Audi”, “Mercedes”. 0
Zinību diena iekrita svētdienā. Un mazdēli nebija vis skolā, bet pie manis. Un, pingpongu un novusu izspēlējušies, par dzīvi papļāpājām. Par automobiļiem arī, protams. Un ne jau par pusmūža “Nissan” manā garāžā vai uz ielas gaidošo znota “Peugeot”. Dāvis grib atkal aiziet uz “BMW” māju, uz to nodaļu (mazlietotie), kur visas durvis vaļā un visas ādas stūres var pataustīt. Stāstu šiem par milzu garo “Mercedes” salonu, kur tikko biju kādā mediju sanāksmē. Kristofers grib to redzēt. Un “Audi” mājvietu Mežaparkā arī.
Šie vēl māk sapņot (nevis kā vectēvs – meklējam lētāko…). Un sapņi ir labi. To dzinējspēks ir varens un nepieciešams. Vien drusku kārtības šajā “premium” debesmannā derētu ieviest. To tad pēc brītiņa arī mēģināsim darīt. Bet nu daži vārdi par jebkura auto braucienu gar skolām.
Miskastmaisi tomēr bija labi…
Pērnvasar avīzītē bāru Rīgas kungus par gauži jau nesmuki aizsegtajām “30 km/h” zīmēm pie skolām. Šogad jāpukojas nebija. Zīmes nostāvēja vaļā visas brīvdienas. Un, vakar pa Imantu pabraucis, saku – ziniet, melnais pārklājs tomēr bija labs. Jo, 1. septembrī noņemts, tas atklāja kā no jauna nepieciešamās piesardzības brīdinājumu. Tagad nekā. Publika pie vasarā nevajadzīgā, absurdā ierobežojuma ignorēšanas pieradusi, turpina vālēt tā ap 70 km/h arī tagad. Un tas ir draņķīgi. Sevišķi rīta un pievakares stundās. Derētu kāds radariņš? Jūlijā šādām pretīgām medībām policijas spēki atradās. Septembrī nebūs?
Un vēl. Cienījamie šoferkolēģi! Plašāku skatu, lūdzu! Var jau pret zīmi drusku pagrēkot, ja visās klasēs un skolas apkārtnē tuksnesīgs tukšums. Bet to zēniņu ar aizbāztām ausīm un “kendamu” rokās jau nu gan vajadzētu laikus pamanīt. Un nobremzēt pat līdz 20 km/h.
Kas tad ir premium auto?
Tie, kuriem piemīt kaut kas vairāk nekā pārvietošanās līdzekļa funkcijas. Bagātības, spožu sasniegumu, pārākuma un uzvaras aura. Tie, kuri uzvar “Gada auto” konkursa dēlu un mazdēlu balsojumā internetā. “Audi”, “Mercedes”, “BMW”. Lai piedod mazdēliem “Volvo” – tas netiek pieminēts. Pārāk nopietns. Viņu topā netiek arī “Lexus”. Vārds nav īstais? Vai saikne ar vienkāršu “Toyota” zēniem zināma…
Katram savs, zēni. Manos sapņos nez kāpēc nekad nav bijis “Audi”. Lai gan brauc šie izcili. Lai gan ir viņu modeļu klāstā mazi “krosoveri”, kuru nav mersim un kuri manam dzīvesveidam būtu piemēroti. Man ir bijis jauns “BMW” (316i compact), kurš pārāk mīlēja ātrus līkločus, lai patiktu rāmākiem līdzbraucējiem un ceļu policijai. Man ir bijis vecs “Mercedes” (1971. gada W114), kuru es gribētu arī tagad. Vēlams nebrauktu. Vai vismaz labi restaurētu…
Ko izvēlas citi? Eiropas jaunu auto tirgus kopsummā šī trijotne aizņem vairāk nekā 15%. Turklāt lēni, bet stabili augoši. Savstarpējā cīniņā izteikta pārsvara nav nevienam. Līderis ir “Mercedes”. Taču tikai par nieka tiesu.
Latvija nav tik bagāta. Premium Latvijā iesākās ar “Audi” (dīleris “Auto Riga” Mežciemā). Ar 80 pārdotu auto 1995. gadā. Bet tas bija vairāk nekā “Mercedes” un “BMW” kopā. Un mazāk nekā desmitā daļa no visa tirgus apjoma. Pašās gadsimta beigās darbu izcili veiksmīgi sāka “Mercedes” dīleris “Domenikss”. Un pārdeva jau vairāk nekā 400 auto. Pirms 2009. gada krīzes pat gandrīz tūkstoti. Bet turpmāk līdera godu atdeva “BMW”. Tāds šis reitings balsojumā ar maku Latvijā ir arī šobrīd – “BMW”, “Audi”, “Mercedes”.
Kurš tavējais?
Pirmais (enerģisks, agresīvs, pat mazliet bezkaunīgs), otrais (daudz atturīgāks, izsmalcināti pieklājīgs, elegants) vai trešais (drusku smagnēji nopietns, nelabvēļi smejas – kustams īpašums ar nekustama īpašuma iezīmēm). Izsapņo un nopelni pats. Ja (slimīgi) negribi milzu izmērus un smukumriteņu vai superaudio komplektus mana “Qashqai” cenā, premium automobiļi nemaz nav briesmīgi dārgi.
“BMW” zemākais plaukts ir šaurāks. Bet toties liela daļa no vilinājuma iekārtojusies 40–60 tūkstošu zonā, kura Latvijai sevišķi būtiska. Šādas cenas auto var pirkt kā sava uzņēmuma “ražošanas līdzekli”. Un pievienotās vērtības nodokli atgūt. “Mercedes” šajā ziņā grūtākās pozīcijās – daudzi paši skaistākie modeļi maksā virs 60 tūkstošiem. Un Latvijas savādā “reprezentācijas auto” likuma dēļ PVN zaudē. Aizbaida klientus uz Igauniju, kur šāda likuma nav.