Šķīdoņa dēļ ierobežojumi uz grants ceļiem 0
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Autotransporta masas ierobežojumi pavasara šķīdoņa dēļ patlaban ir ieviesti 368 valsts autoceļu posmos ar grants segumu, lielākā daļa no tiem atrodas valsts austrumu rajonos.
Vislielākais satiksmes ierobežojumu skaits ir Ludzas apkaimē, kur transporta masas ierobežojumi noteikti 43 ceļu posmos, bet mainīgs posmu ierobežojumu apjoms ar tendenci pieaugt ir arī Preiļu apkārtnē.
Ierobežojumi tiek ieviesti, izvērtējot katra ceļa faktisko stāvokli un tā nestspēju, tāpēc posmu skaits, kur tie ir aktuāli, var mainīties katru dienu. Internetā iespējams monitorēt aktuālo situāciju, sekojot saitei, kas izvietota “LVC” interneta vietnē https://lvceli.lv/#_ierobezojumi_smagajam_transportam.
Pirmajās dienās, kad tika ieviesti masas ierobežojumi, Dagdas apkārtnē tie attiecās uz 39 ceļu posmiem, Aizkraukles un Alūksnes apkārtnē ierobežojumi tika noteikti 37 ceļu posmos, Balvu apkārtnē – 36 posmos. Jēkabpils, Preiļu un Madonas apkārtnē ierobežojumi ieviesti 20 līdz 30 ceļu posmos.
Autotransporta masas ierobežojumi tiek ieviesti, lai nestspēju zaudējušie autoceļi netiktu neatgriezeniski sabojāti. Ierobežojumu laikā tiek liegta pārvietošanās transportam, kas smagāks par 10 tonnām.
Atļaujas kravu izvešanai šķīdoņa laikā netiek izsniegtas, satiksmes ierobežojumu ievērošanu kontrolē Valsts policija. Bez ierobežojumiem šķīdonī atļauts braukt operatīvajam un sabiedriskajam transportam, svaigpiena pārvadātājiem, kā arī transportam, kas izved kritušus lopus.
Šķīdonis uz grants ceļiem rodas pavasarī un rudenī, kā arī atkušņa laikā, kad uz ceļiem nonāk liels ūdens daudzums. Transporta masas ierobežojumi šķīdoņa laikā ir vispāratzīta prakse, un to īsteno arī citās valstīs ar līdzīgiem klimatiskiem apstākļiem. Latvijas īpatnība ir tā, ka no visa valsts pārziņā esošā autoceļu tīkla vairāk nekā puse ir ceļi ar grants segumu, pārsvarā tie ir vietējās nozīmes ceļi ar nelielu satiksmes intensitāti.
Grants autoceļu uzturēšanas darbus šķīdoņa laikā nav iespējams veikt, jo, uzbraucot ar smago tehniku uz pārmitrināta, nestspēju zaudējuša ceļa, tas tiks sabojāts vēl vairāk. Uzlabot grants ceļa stāvokli var tikai tad, kad tas ir apžuvis un atguvis nestspēju.