“SKDS” direktors Kaktiņš: “Valsts pārvaldē ir daudz stulbuma… Ja tagad ņem un to stulbumu digitalizē, tas pārstāj būt stulbums?” 0
TV24 raidījumā “Preses klubs”, diskutējot par Latvijas veiksmes stāstiem digitalizācijas jomā valsts pārvaldē Latvijā, kas bija iemesls tam, kāpēc šogad Vācija aicināja Latviju kļūt par partnervalsti izstādē “Smart Country Convention” Berlīnē, Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra “SKDS” direktors Arnis Kaktiņš analizēja un arīdzan pauda visai kritisku viedokli par īstenotajiem digitalizācijas projektiem valsts pārvaldē.
“Protams, izskatās, ka ir atsevišķi segmenti, kur ir kaut kādi veiksmes stāsti, tad iespēju robežās to visu vajag mērogot. Un ja to vietējie var pārdot uz āru, tad tas ir jādara, jādara, jādara…” tā savu komentāru iesāka “SKDS” direktors Kaktiņš.
“Bet te parādās interesants aspekts par valsts protekcionismu un tā tālāk. Un ja mēs tagad paskatīsimies uz šiem veiksmes stāstiem, tad tur tā shēma ir kāda? Ļoti svarīgi, ka tie ir vietējie, viņi dabū kādu valsts kontraktu, un tad viņi var mēģināt tur kaut ko uzmunsturēt. Un kas ir svarīgi – citreiz sanāks, citreiz nesanāks… Tas nav iespējams, ka visur viss vienmēr sanāk! Bet redzam, ka te kaut kas dažiem ir sanācis, viņi ir uztrenējušies, viņi te ir kaut ko labu sataisījuši un tad to var mēģināt pārdot uz āru,” žestikulēdams savas domas klāstīja Kaktiņš par digitalizācijas projektiem Latvijā.
Kā vienu piemēru Kaktiņš minēja uzņēmumu “Tilde”. Kaktiņš turpināja sacīt TV24 raidījumā “Preses klubs”: “Ja tai “Tildei” nekas nebūtu Latvijā, un viņi ietu mēģināt kaut ko pārdot vāciešiem, tad vai viņi varētu pārdot? Nu skaidrs, ka nē! Kāpēc lai vācieši viņiem pirktu?! Viņiem pašiem tur ir tūkstošiem tādas Tildes! Bet te viņiem ir veiksmes stāsts, tad kaut ko var pārdot uz āru.”
Tomēr Kaktiņš savā runā nonāca pie kāda būtiska secinājuma par digitalizācijas projektiem. “Bet ir svarīgi tas, ka tai digitalizācijai ir ierobežojumi. Jo ir jautājums, kas ir tas, ko digitalizē? Ja mēs tajās iepriekšējās diskusijās nonācām pie tā, ka tajā valsts pārvaldē ir daudz stulbuma…Un ja tagad ņem un to stulbumu digitalizē, tas pārstāj būt stulbums? Nē, tas ir digitalizēts stulbums! Citiem vārdiem sakot, digitalizācija pati par sevi lielās lietas – pašas būtiskās lietas – īstenībā neatrisina, tā ir tikai kaut kāda viena sīka fiška,” uzskata sociologs, “SKDS” direktors Kaktiņš.
Jau ziņots, ka Latvijas prezidents Edgars Rinkēvičs un Vācijas iekšlietu ministre Nansija Fēzere 15.oktobrī Berlīnē atklāja izstādi “Smart Country Convention 2024”, kas ir viens no lielākajiem pasākumiem publiskās digitalizācijas jomā Eiropā, tā aģentūru LETA informēja Valsts prezidenta kancelejā.
Latvija tika izvēlēta par oficiālo partnervalsti, lai stāstītu par savu pieredzi digitālo risinājumu ieviešanā valsts pārvaldē, pašvaldībās un valsts uzņēmumos. Rinkēvičs un ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) ar biznesa delegāciju 125 cilvēku sastāvā apmeklēja Berlīni, lai stiprinātu Latvijas un Vācijas ekonomiskās attiecības.
Tirdzniecības misijā Vācijā piedalījās tādi Latvijas uzņēmumi un organizācijas kā “Tet”, “Mobilly”, “Latvijas Mobilais telefons”, “Nordic Homes”, “Tiamo grupa”, “Adventum Tech”, “Tilde”, “Tesla”, “ZZ Dats”, “WeAreDots”, “Tietovery”, “Zvaigznāja komanda”, “Apply”, “CMB”, “EdTech”, “Helmes”, “Brīvs”, Latvijas Universitāte, “UberHint”, “Lielvārds”, “Datorium”, “Rīgas biznesa skola”, Vācijas-Latvijas Tirdzniecības kamera, Latvijas koka būvniecības klasteris, IT klasteris, kā arī pašvaldību un citu institūciju pārstāvji.