Skandalozā caurlaide: Mičerevskis turpina “spridzināt” partiju un ministra Pūces tēlu 22
Ināra Egle, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Rīgas domnieks Māris Mičerevskis, kurš pagājušajā nedēļā izstājās no vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces vadītās partijas “Latvijas attīstībai”, šonedēļ nāca klajā ar jauniem paziņojumiem. Ar tiem viņš meta ēnu ne tikai uz apvienību “Attīstībai/Par” un tās vienu no līderiem J. Pūci, bet izgaismoja arī problēmas Rīgas domē.
LTV raidījumā “1:1” M. Mičerevskis otrdien lika saprast, ka J. Pūce esot vēlējies ar domnieka palīdzību iegūt savām vajadzībām caurlaidi, kas dotu iespēju novietot automašīnu “Rīgas satiksmes” autostāvvietās.
M. Mičerevska publiskotās J. Pūces īsziņas nākamajā dienā pēc pārraides J. Pūce raksturoja tikai kā joku. Vienā no viņa sūtītajām īsziņām bija teikts: “Nu esmu ar Bačkura caurlaidi dzīvojis kādu laiku un tagad ar pagaidu administrācijas.” Ar Bačkuru acīmredzot domāts bijušais RD deputāts Andris Bačkurs no “Latvijas attīstībai”, kurš vienlaikus bija arī ministra J. Pūces padomnieks.
J. Pūce tviterī apgalvoja, ka komunikācija ar M. Mičerevski viņam “pamatā ir bijusi jokošanās un apcelšanās. Gan es, gan viņš tāds. Un esmu pārliecināts, ka viņš to tā arī saprata”.
Pavļuts nepaļaujas uz tenkām
Sarakstes pirmsākumi esot meklējami 2017. gadā, kad J. Pūce un M. Mičerevskis bija ievēlēti Rīgas domē, kur viņa tagadējais oponents jokojoties šo caurlaidi esot gribējis publiski izsolīt, bet toreizējais izpilddirektors šādas darbības esot pārtraucis. “Man tādu caurlaidi nevajag. Es apceļos un jokoju nepārtraukti,” intervijā radio apgalvoja J. Pūce. Taču M. Mičerevska minētais fakts jau bija palaists tautā, un sākās tā apspriešana sociālajos medijos.
Sociologs Aigars Freimanis uzskata: “Pēc stāsta par nelikumīgu bezmaksas auto stāvēšanas atļauju iegūšanu Zviedrijā jebkurš ministrs būtu atkāpies.”
Aģentūra LETA ziņo, ka KNAB plānojot šo gadījumu izvērtēt. Lūgts komentēt “Attīstībai/Par” turpmāko rīcību, otrs tās līderis Daniels Pavļuts “Latvijas Avīzei” sacīja: “Man tas šķiet histēriski, un esmu šokā par to visu – tiek izplatītas tenkas un sāgas, un visa mediju vide ar to tagad nodarbojas, it kā šodien nebūtu vairāk nekā 453 saslimušo un divas no Covid mirušas personas, it kā nebūtu budžeta problēmu. Tiem, kam mēs nepatīkam, ir dots iegansts sašust.”
250 eiro par caurlaidi mēnesī
Pie Rīgas domes ir autostāvvieta, kurā savas automašīnas novieto ne tikai deputāti, bet arī domes darbinieki. Šīs auto novietošanas atļaujas izsniedz pašvaldības administrācija. Pirms vēlēšanām “Saskaņa” vērsās pret bijušo Rīgas mēru Oļegu Burovu (“GKR”), kurš bija atstājis savu auto pie Kongresu nama, izmantojot veco caurlaidi, kuru O. Burovam bija izsniedzis pašvaldības uzņēmums “Rīgas nami”.
Taču M. Mičerevska pieminētajā gadījumā runa ir par caurlaidi, ko Rīgas dome pērk no “Rīgas satiksmes” (“RS”). Tā dod tiesības deputātiem savu automašīnu novietot “RS” autostāvvietās, kas ir Vecrīgā un citviet pilsētā, “Latvijas Avīzei” paskaidroja bijušais domes izpilddirektors Juris Radzevičs, kas tagad vada opozīcijas frakciju “Gods kalpot Rīgai”. Par katru tādu caurlaidi dome “Rīgas satiksmei” mēnesī maksā 250 eiro.
Tātad caurlaidi nav saņēmuši 11 deputāti. Viens no tiem ir “Attīstībai/Par” un “Progresīvo” frakcijas vadītājs Mārtiņš Kossovičs, kurš “Latvijas Avīzei” teica, ka no frakcijas tikai dažiem deputātiem ir auto novietošanas caurlaides, jo lielākā daļa pārvietojas ar velosipēdiem vai sabiedrisko transportu.
M. Kossovičs atzina, ka, pēc “Progresīvo” domām, šī sistēma nav taisnīga un jāpārskata, “tāpēc mēs jau klusām bijām sākuši to pētīt, bet šis gadījums nepilnības tikai izgaismoja”.
M. Kossovičs kā autobraucējs zinot, ka 250 eiro mēnesī ir nesamērīgi liela summa, kuru neesot nemaz tik viegli iztērēt par auto novietošanu.
Rīgas domes priekšsēža vietniekam Vilnim Ķirsim (“JV”) pagaidām nebija ideju, kas būtu jāmaina, jo viņš arī labi apzinoties, ka deputātiem, pildot savus amata pienākumus, ir nepieciešams apmeklēt pašvaldības iestādes, kas atrodas visā pilsētā. J. Radzevičs sacīja, ka deputātiem agrāk bija jāuzrāda auto tehniskā apliecība, bet varot būt situācijas, ka politiķim nākas izmantot citu auto.
Tāpat ir arī gadījumi, kad deputātam pašam nav autovadītāja tiesību, bet viņu uz darbu ved kāds no ģimenes locekļiem. J. Radzevičs atgādināja, ka koalīcijas deputātiem, kas ieņem amatus, ir pieejamas arī dienesta automašīnas.