8
Cimdars uzticību nezaudē
Šis nav ne pirmais, ne vienīgais konflikts Latvijas nekustamo īpašumu apsaimniekošanas jomā ar reiderisma un dokumentu falsificēšanas pazīmēm. Taču pastiprinātu uzmanību šim gadījumam liek pievērst uzņēmēja Kadžuļa pamatdarbības joma. Viņš ir SIA “SOAAR” valdes loceklis un līdzīpašnieks. Šis uzņēmums saņem valsts pasūtījumus par programmēšanas pakalpojumiem no daudzām valsts institūcijām – Valsts ieņēmumu dienesta, Zemes dienesta, Lauku atbalsta dienesta un arī Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK). Tieši šis uzņēmums kopš 2010. gada uzvarējis vairākos CVK konkursos par elektroniskā balsu skaitīšanas pakalpojuma nodrošināšanu gan Saeimas, gan pašvaldību un Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Gadu gaitā valsts pasūtījumu summas krietni augušas – pašlaik SIA “SOAAR” kopā ar CVK īsteno 691 153 eiro vērtu projektu, lai nodrošinātu dažādus elektroniskos pasākumus šogad gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās (tostarp kandidātu sarakstu sagatavošanu un iesniegšanu, kā arī rezultātu apkopošanu). Pērn Saeima jau piešķīra 250 889 eiro šī pasākuma sākšanai, atlikušos 349 111 eiro plānots apgūt šogad.
CVK priekšsēdētājs Arnis Cimdars atzīst, ka nebija informēts, ka komisiju apkalpojošs uzņēmējs tiek vainots dokumentu viltošanā. “Taču CVK sadarbības partneris ir SIA “SOAAR” kā juridiska persona, nevis privātpersona R. Kadžulis. Tāpat, ja pareizi saprotam, šobrīd vēl ir par agru apgalvot, ka R. Kadžulis ir iesaistīts krimināllietā. Zināmā informācija liecina, ka ir sākta policijas resoriskā pārbaude, kuras ietvaros tiek pārbaudīts, vai ir pamats sākt kriminālprocesu,” teica A. Cimdars. Tādēļ iesāktā sadarbība netikšot pārtraukta. Juridiski tas būtu iespējams tikai gadījumā, ja SIA “SOAAR” pārstātu pildīt tās līgumsaistības, ko ir apņēmusies, vai Centrālajai vēlēšanu komisijai būtu pierādījumi, ka darbs tiek veikts nekvalitatīvi un neatbilstoši tehniskajā specifikācijā noteiktajām prasībām. Līdzšinējo CVK sadarbību ar SIA “SOAAR” Cimdars vērtēja kā labu.
Viņš arī kategoriski noraidīja bažas, ka šie notikumi varētu radīt aizdomas par elektroniski apkopoto vēlēšanu rezultātu ticamību: “SIA “SOAAR” nodrošina pakalpojumu, kuru pārrauga un kontrolē CVK. Savukārt balsis skaita vēlēšanu iecirkņu komisijas vēlēšanu iecirkņos novērotāju klātbūtnē. Balsu skaitīšanas protokolu dati tiek publicēti vēlēšanu naktī, un visiem vēlēšanu procesa dalībniekiem ir iespējas pārbaudīt, vai vēlēšanu rezultātu veido iecirkņos konstatētā vēlētāju griba.” Viņš uzsvēra, ka vēlēšanu rezultātus Latvijā nenosaka IT sistēmas (proti, vēlēšanās neizmantojam balsošanas mašīnas, nav iespējams balsot internetā), bet vēlēšanu iecirkņu komisijas. IT sistēmas nodrošina tikai datu savākšanu, pārraidi un publicēšanu. Un šī procesa godīgumam līdzi seko gan CVK komisija, gan vietējās vēlēšanu komisijas, novērotāji, mediji, partijas un vēlētāji.