Nākotnes plāni 2
Dzīvojot Varakļānos, koktēlnieks veic individuālus pasūtījumus, kā arī sadarbojas ar galdniecībām, kurām nepieciešams dizains vai kokgriezumi. Paveiktā skaitā ir dekorāciju veidošana Spānijas nacionālās loterijas reklāmai, darbs pie “Hornbach” (Vācija) veikalu tīkla reklāmas vizuālajām instalācijām, darbs pie Saldus Sv. Pētera un Pāvila Romas katoļu baznīcas altāra un citi. Mājās stāv izgriezts krēsls no Dantes “Dievišķās komēdijas” tēmas. Prasīt prasītos veidot sēriju. Tā kā Latvijā tēlniecības darbu pasūtījums ir neliels, uzsvars likts uz internetu un sadarbību ar mākslas menedžeriem.
“Brīnišķīgi ir strādāt par pasniedzēju LMA Latgales filiāles Vizuāli plastiskās mākslas nodaļas tēlniecības apakšnozarē, kurā septiņiem studentiem mācu kompozīciju. Tā ir lieliska iespēja ne tikai just atbildību par jaunajiem studentiem, bet šis darbs stimulē arī pašam turpināt pilnveidoties, kļūt vēl zinīgākam,” stāsta koktēlnieks Raitis Stiuka.
Vērtējums
Latvijas Mākslas akadēmijas profesors, tēlnieks Aigars Bikše: “Raitis ir īsts selfmeidmens, (self-made man, angl. val. – cilvēks, kas saviem spēkiem veido dzīvi), jo savu ceļu uz koktēlniecību viņš sāka no amatniecības pamatiem, kurus apguva pašmācības ceļā. Virzoties no vienkāršā uz sarežģīto, viņš ieguva izteikti individuālu skatījumu uz formu un skulptūru. Labā profesionālā izglītība ļāva viņam turpināt kopt savu stilu. Raitis piedalās arī sadarbības projektos, piemēram, palīdzēja man veidot izstādi “Kentaurs Vladimirs uz Dagestānas robežas piecus gadus pirms Otrā Čečenijas kara beigām”. Lielākā izstādes skulptūra ir pilnkokā griezta, veselus četrus metrus augsta, un Raitis veiksmīgi pielika roku tās tapšanā. Katram jaunam māksliniekam svarīga ir apkārtējās vides ietekme. Dzīvojot Latgalē, Raitis uzsūc senās tradīcijas. Ar smeķi grieztie tradicionālie krucifiksi viņa izpildījumā ir dzīvi un stāstoši. Arī agrīnās daiļrades paraugs – Jadvigas skulptūra – ir ieturēta labā klasisko skulptūru garā. Raitis pēc rakstura ir savrups, kas vispār raksturīgs kokgriezējiem. Svarīgi, lai, noenkurojies savā vietā, viņš turpinātu radošo attīstību tieši modernās mākslas un sakrālās skulptūras sintēzē, ceļā, kas viņam ir Dieva dots, jo apvieno viņa saknes, vidi, spējas un tiekšanos.”