– Protams, kā ministrs tiesvedībā nedrīkstat iejaukties, bet kadru atlases procedūra ir jūsu rokās. Satiksmes ministrija tradicionāli iebildusi pret amatu konkursiem, jūsu priekšgājējs un jūs esat pārliecināti pauduši, ka paši spējat izvēlēties labākos profesionāļus. Vai joprojām tā uzskatāt? 7
– Nē, tā nav. Nesenais “Latvijas Pasta” valdes locekļa konkurss deva ļoti labu speciālistu. Arī turpmāk piemērosim konkursa procedūras, lai personāla atlase būtu caurspīdīga un pēc iespējas kvalificētāka. Arī tagad “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētāju meklējam, runājot ar vairākām personāla atlases kompānijām, lai amatu politizēšanas procesu noņemtu no dienaskārtības. Ir protams, gadījumi, kad dažu dienu laikā nepieciešams nodrošināt, lai valde varētu strādāt, kā tas bija lidostā. Tā nav laba prakse, un es netaisos to piekopt regulāri.
– “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētāja nomaiņā jūs nodemonstrējāt rekordātrumu…
– Nav jau atrasts. Strakšas kungs ir vietas izpildītājs. Valdes priekšsēdētāju meklēsim ilgākā procesā – no personāla atlases kompānijām būs garais saraksts, tad īsais, tad darba intervijas, un tas nenotiks divu dienu laikā, kā tas notika Krievijā.
– Kas tomēr ir noticis “Latvijas dzelzceļā”?
– Manuprāt, nekas nav noticis pašā uzņēmumā. Šis ir konkrēts gadījums, kas tiks izmeklēts, bet man nav oficiālas informācijas ne par pierādījumu bāzi, ne par apsūdzību. Presē ir daudz dažādu spekulāciju. Pirmajā dienā, kad no preses uzzinājām par aizdomām saistībā ar “LDZ ritošā sastāva servisa” iepirkumu, uzaicinājām neatkarīgu auditorfirmu “Ernst & Young” izvērtēt iepirkuma procedūras likumību. Dažu dienu laikā tas tika izdarīts. Konstatēts, ka iepirkums noritējis likumīgi. Man nav pamata apšaubīt starptautiskas auditorfirmas vērtējumu.
– Ar vienu pretendentu?
– Pavisam vienkārši. Eiropas Savienībā darbojas konkrētas emisiju normas. No visiem piesārņojuma avotiem, tajā skaitā no lokomotīvēm. ES ir aizliegts ievest jaunus piesārņojuma avotus. Mēs varētu iegādāties par piecām līdz astoņām reizēm dārgākas jaunas “Siemens” lokomotīves vai arī meklēt tādas, kas jau strādā ES tirgū. Sliežu platums to valstu skaitu, no kurām varam iegādāties, ierobežo līdz trim – Lietuvā, Igaunijā vai Somijā. Lietuvā kravu apjomi turas līmenī un lieku jaudu nav, Igaunijā bija kravu kritums un bija brīvās jaudas, ko piedāvāt. Tas ir vienīgais izskaidrojums, kāpēc bija tik maz pretendentu.
– Tas nesniedz atbildi uz jautājumu, vai pie lokomotīvju iepirkuma cenas bija vai nebija pieskaitīts bēdīgi slavenais pusmiljons.
– Iepirkuma ekonomiskais izdevīgums vēl tiek vērtēts. To, vai šī cena ir bijusi pamatota, analizējot tirgu un līdzīgus darījumus, vērtē auditorkompānija. Nevaru nevienu apvainot, pirms nav notiesāts. Kas attiecas uz Magoņa kungu, viņš tika atstādināts no valdes priekšsēdētāja pienākumu pildīšanas nākamajā dienā, jo viņš nevar ierasties darbā un pildīt savus darba pienākumus. Tā nav neuzticības izteikšana. “Latvijas dzelzceļš” strādā, par Strakšas kunga kompetenci un autoritāti neviens nešaubās. Valdes locekļi tiekas ar kravu pārvadātājiem Krievijā, un es nekādu problēmu pašā uzņēmumā nesaskatu. Kravu apjoms augustā pret iepriekšējā gada augustu ir plus 8%.