“Sirmgalve pakrita mājās, tuvinieki atrada vien pēc pāris stundām.” Kā palīdzēt senioram ar invaliditāti? 1
Vientuļa sirmgalve nokrita mājās un nevarēja piecelties. Viņa nogulēja uz grīdas vairākas stundas, kamēr tuvinieki neattapās uzlauzt durvis.
Par laimi, palīdzība šoreiz paspēja laikā. Taču nevar noliegt to, ka daudzi vientuļie pensionāri nereti paliek bez sakariem ar ārpasauli uz vairākām dienām – viņiem vienkārši nav neviena, kas viņiem piezvanītu vai apciemotu.
Otrs negadījums – vecāka gadagājuma vājredzīgs vīrietis devās pastaigā uz mežu pa zināmu maršrutu, taču pa ceļam pazaudēja savu mobilo tālruni. Meita, nevarot viņu vairākas stundas sazvanīt, sacēla trauksmi un vērsās policijā.
Sliktās redzes dēļ krēslā nespējot orientēties, vīrietis bija apmaldījies. Sirmgalvja meklēšanai pievienojās brīvprātīgie. Šoreiz viss beidzās labi.
Kritiskā situācijā, piemēram, nokrītot vai pēkšņi sākoties slimības lēkmei, cilvēks nespēj patstāvīgi piecelties – ne ātros izsaukt, ne radiniekiem piezvanīt, ne kaimiņus pasaukt. Bet ja nelaime pārsteidz nevis mājās, bet gan kaut kur klusā ieliņā vai parkā?
Sekas var būt ļoti skumjas vai pat traģiskas. Tāpēc mēs vēlamies apgādāt mūsu organizācijas biedrus, it īpaši trūcīgos, ar speciālām ierīcēm “Dzīvības poga”, lai nodrošinātu viņiem pastāvīgu saikni ar palīdzības dienestiem.
Būtu ietaupīti līdzekļi, kā arī daudzu cilvēku laiks un nervi. Un galvenais – paši cietušie būtu mierīgi, zinot, ka palīdzība tiks sniegta nekavējoties. Tehniskais risinājums šai problēmai ir, taču cilvēkiem ar invaliditāti tas diemžēl nav pa kabatai.
Savukārt valsts šo pakalpojumu neapmaksā. Tāpēc mēs ļoti ceram uz sabiedrības atbalstu, jo “Dzīvības poga” reāli var palīdzēt konkrētiem cilvēkiem izvairīties no nelaimesun glābt viņu dzīvību. Viņiem nebūtu jādzīvo pastāvīgās bailēs, gaidot kārtējo nelaimi.
Kas ir “Dzīvības poga”?
Ierīce “Dzīvības poga” ir domāta senioriem vai vientuļiem cilvēkiem ar ierobežotu mobilitāti, nodrošinot pastāvīgu saikni ar palīdzības dienestiem kritiskās situācijās – pēc kritiena, traumas u.c. “Dzīvības pogas” darbības princips ir ļoti vienkāršs: senioram ir vienkārši jānospiež SOS poga, kas pieejama rokassprādzes vai kulona veidā.
Ja mobilais tālrunis ir nozaudējies vai – kritiena gadījumā – nav aizsniedzams, pogavienmēr ir pa rokai. Vēl viens svarīgs moments ir tas, ka cilvēkam, lai izsauktu palīdzību, nav nepieciešams atbloķēt ekrānu vai sastādīt numuru – pietiek nospiest pogu.
Sistēmas bāzē ir vairāki tuvinieku numuri, ar kuriem operators sazinās ārkārtas situācijās. Ja norādītie kontakttālruņi neatbild vai ir aizņemti, signāls tiek pāradresēts zvanu centram, kurš risina nelaimē nokļuvušā cilvēka problēmu.
“Dzīvības poga” darbojas arī kā sakaru kanāls (sakari ir divpusēji) – saņemot SOS signālu, tuvinieki var piezvanīt savam radiniekam un runāt ar viņu līdz palīdzības dienesta ierašanās brīdim. Ja cilvēks ir nospiedis pogu un stresa vai sāpju iespaidā viņam ir grūti pastāstīt, kas noticis, jebkurš signāls tiek uzskatīts par trauksmi, un cilvēkam tiek nosūtīta palīdzība.
Ja radinieki vai pilnvarotās personas kāda iemesla dēļ neceļ klausuli, zvans tiek pāradresēts diennakts palīdzības centra dežūrējošajam operatoram, nodrošinot balss kontaktu ar cietušo. Savienojuma brīdī operatoram uz displeja parādās visa informācija par zvanītāju – diagnoze, adrese, veselības problēmu apraksts, alerģija uz zālēm, radinieku kontakti un informācija par to, kur ātri var tikt pie dzīvokļa atslēgām.
Atkarībā no situācijas operators izsauc ātro palīdzību vai glābējus, dažos gadījumos pietiek sazināties ar tuviniekiem un izkontrolēt situāciju līdz laimīgām beigām.
Projektu “Dzīvības poga” īsteno tāda paša nosaukuma sociālais uzņēmums. Vienu no projekta iniciatorēm Marinu Pjanovu nodarboties ar “Dzīvības pogu” pamudināja viņas vectēvs, kurš reiz nokrita un vairākas stundas nogulēja bezpalīdzīgā stāvoklī.
“Labi, ka vectēvam ir daudz bērnu un mazbērnu – sāka zvanīt, meklēt, uztraukties.Par laimi, viss beidzās labi. Šādas situācijas mēdz atgadīties ļoti bieži – cilvēks nekādi nevar paziņot par savu nelaimi, jo tālruņa nav pa rokai. Nereti, lai glābtu dzīvību, svarīga ir katra minūte.”
Ar “Dzīvības pogas” palīdzību var noteikt arī cilvēka atrašanās vietu. Parasti cilvēki gados neizmanto viedtālruņus ar ģeolokācijas noteikšanas funkciju, tāpēc atrast šādus cilvēkus, kas aizgājuši vai aizbraukuši tālu prom no mājām, ir ļoti sarežģīti.
Cik tas maksā?
Ierīces cena (mobilais terminālis “Aktīvais”) – 53 eiro
Abonēšanas maksā gadā – 144 eiro
Kopējā summa vienam cilvēkamgadā – 197 eiro
Kopējā summa 25 cilvēkiem – 4925 eiro
Ierīču piegādi uz Daugavpili, kā arī to uzstādīšanu un iestatīšanu “Dzīvības poga” nodrošina bez maksas.
Kā palīdzēt?
Labdarības fonds “Be Open” ir atvēris ziedojumu kontu ierīču “Dzīvības poga” iegādei un gada abonēšanas maksas segšanai 20 Daugavpils iedzīvotajiem ar invaliditāti un dažiem “Zaļās lampas” varoņiem no Rīgas.
“Dzīvības pogu” saņems tie, kam tā nepieciešama visvairāk – pilsētas invalīdu biedrību biedriem, tostarp, cilvēkiem ar kustību traucējumiem ratiņkrēslos, neredzīgiem un citām personām ar nopietnām saslimšanām – tiem, kam šī poga ir tiešām dzīvības jautājums.
Palīdzēsim nenokļūt nelaimē tiem, kas atrodas riska grupā un ir īpaši neaizsargāti.
Piezvanot uz “Zaļās lampas” ziedojumu tālrunis 90006384, jūs līdz 3. novembrim varat ziedot līdzekļus “Dzīvības pogas” iegādei un apmaksai Daugavpils invalīdu biedrību biedriem (maksa par zvanu 1,42 eiro).
Labdarības fonds “Be Open” ir atvēris šim mērķis speciālu ziedojumu kontu.
Labdarības fonds “Be Open”
Reģ.nr 50008218201
Bankas SWIFT kods CBBRLV22
Konts LV59 CBBR 1123 2155 000 10
Mērķis: Zaļā lampa, Dzīvības Poga
No ziedojumiem netiek ieturēti nekādi procenti vai komisijas maksas.