Sieviete – kravas auto vadītāja? Aptauja atklāj, ko par to domā sabiedrība 3
Kāda ir sabiedrības nostāja pret sievietēm – kravas automašīnas vadītājām? Vai šī profesija ir paredzēta tikai vīriešiem? Vai sievietes būtu gatavas izvēlēties šādu profesiju? Šie un vēl citi būtiski jautājumi par šo tēmu tika noskaidroti pirms Sieviešu dienas veiktā aptaujā.
Starptautiskā sieviešu diena ir visā pasaulē atzīts notikums, kad īpaši tiek godināti sieviešu nopelni dažādās jomās – sākot ar politiskiem līdz sociāliem sektoriem.
Tā ir aktuāla ne tikai kādā noteiktā sabiedrības daļā, bet gan kopīga visai tautai, valdībai, dažādām sieviešu organizācijām un korporācijām.
Arvien biežāk 8. marts ir laiks, kad pārdomāt panākto vienlīdzības progresu, aicināt veikt jaunas pārmaiņas un svinēt sieviešu dažādību, drosmi un skaistumu.
Par godu šim notikumam “Volvo Group Trucks Latvija” šogad vēlas pievērst sabiedrības uzmanību tēmai “sieviete – profesionāla autovadītāja”.
Neskatoties uz vīriešu pārsvaru šajā profesijā, laika gaitā sieviešu īpatsvars nozarē pieaug. Ikdiena pie transportlīdzekļa stūres mēdz būt izaicinoša, bet stabilais atalgojums, dažādās sociālās garantijas un karjeras izaugsme to kompensē.
Ja palūkojamies uz kravas auto jomu, vīriešu pārsvars tajā ir vēl lielāks – Eiropā attiecība starp sievietēm un vīriešiem šofera lomā ir 1 pret 50, tāpēc mūsdienās dzimuma līdztiesības tēma paliek arvien aktuālāka.
Pēc CSDD rīcībā esošajiem datiem līdz šī gada 1. februārim Latvijā ir 859 041 aktīva autovadītāja apliecība, no kurām 360 030 jeb 42,5% ir izdotas sievietēm.
Kopš 2000. gada ir dubultojies to sieviešu skaits, kuras ieguvušas autovadītāja apliecību, un aizvadītajos gados ir novērojama tendence, ka sievietes biežāk nekā vīrieši iegūst tiesības vadīt automašīnu – 2018. gadā tās bija 9138 sievietes un 7654 vīrieši.
Ņemot vērā, ka sieviešu-autovadītāju skaits uz ceļiem palielinās, pastāv maldīgs uzskats, ka tas samazina drošību uz ceļiem – to apliecina pērn Lielbritānijā veiktais pētījums.
Par to liecina arī aptaujas dati, kurā absolūtais vairākums jeb 85% respondentu atzina, ka sievietei vispiemērotāk ir sēsties pie vieglā auto vai taksometra stūres, uzsverot to, ka neiedomātos par profesionālas autovadītājas profesijas izvēli.
“To var uzskatīt par dzimuma nevienlīdzību, tieši tāpēc vēlamies parādīt, ka arī sieviete var būt pilntiesīga kravas automašīnas autovadītāja un veikt savu darbu tikpat labi, kā vīrietis,” atzīmē E, Junsons.
Veiktajā aptaujā uzrādās arī tas, ka 45% vīriešu līdz galam neuzticas sievietēm, kuras vada automašīnu, un seko līdzi notikumiem uz ceļa, savukārt 58% no aptaujātajām sievietēm pilnībā uzticas citām sievietēm, kuras vada transportlīdzekli.
Būtiski, ka lielākajai daļai stereotipu par sievietēm-autobraucējām sabiedrībā nav liela atbalsta. Visbiežāk aptaujātie piekrita apgalvojumiem, ka sievietes vairāk rūpējas par auto tīrību (50%) un ka viņas brauc lēnāk un apdomīgāk (47%).
“Volvo Group Trucks Latvija” uzsāktās iniciatīvas mērķis ir aktualizēt šo tēmu sabiedrībā un izveidot platformu, kur sievietes var dalīties ar pieredzi, padomiem un atbalstīt citas autovadītājas, kā arī atbalstīt sievietes profesionālajā transporta nozarē, veicināt un sekmēt sieviešu reprezentāciju un samazināt šķēršļus, ar kuriem viņām šajā industrijā ir jāsaskaras.
Sieviešu dienai veltītajā pasākumā svinīgās uzrunas teica Zviedrijas Karalistes vēstniece Latvijā Annika Jagandere un “Volvo Group Trucks Latvija” rīkotājdirektors Emils Junsons.
Pasākumā uzstājās arī “Volvo Group Trucks Latvia” mārketinga un komunikācijas vadītāja Iveta Ozola un Nodarbinātības valsts aģentūras direktore Evita Simsone.
Ar pieredzes stāstiem dalījās kravas automašīnu vadītājas Oksana Keseļeva, Linda Strahova, Tatjana Poļakova, kā arī autoskolas “S Lauris” vadītājs Lauris Starikovs, SIA Kreiss Kvalifikācijas nodaļas instruktors Andris Pļavenieks un SIA ZAAO ražošanas daļas vadītājs Andis Liepiņš.
Ja runa ir par transporta līdzekļu vadīšanu, tad NVA neformālās izglītības ietvaros pērn auto vadīšanu apguva 126 sievietes, traktortehniku – 39, bet 2 sievietes mācījās vadīt elektrokāru.
To profesiju vidū, kurās mūsu klientes iekārtojas darbā pēc bezdarba perioda ir gan automobiļa, taksometra, mikroautobusa, tramvaja, trolejbusa, traktora un autoceltņa vadītājs, gan arī kravas automobiļa un vilcējautomobiļa vadītājs.
“Ja sievietei ir vēlme, spējas un vajadzība apgūt darba tirgū pieprasītu profesiju, kurā tradicionāli vairākumā ir nodarbināti vīrieši, NVA vienmēr sniedz savu atbalstu,” uzsver E. Simsone.
SIA “Kreiss” kvalifikācijas nodaļas instruktors Andris Pļavenieks norāda, ka autovadītāja darbs ir ļoti specifisks un sarežģīts.
Tāda ir profesijas specifika.
“Tomēr vēlētos atzīmēt, ka sieviete-autovadītāja pie stūres ir vērīgāka, brauc prātīgāk un tehnikas spējas izmanto samērīgi, līdz ar to samazinās negadījumu risks.”
“Daiļais dzimums un kravas automašīna – tā mūsdienās ir reta parādība. Fakts, ka kravu pārvadājumu nozarē vislabāk iederas vīrieši, ir mīts, jo šajā vīrišķīgajā nozarē lieliski iejūtas arī sievietes. Produktīvā un patīkamā darba vidē ikviens darbinieks jūtas piederīgs, novērtēts un drošs,” stāsta SIA “Akatrans” personāla nodaļas vadītāja Diāna Deņisova.
“Atkritumu izvešana ir smags darbs – to ietekmē dažādi laika apstākļi un dienā bieži vien jāiztukšo aptuveni 200 konteineri. Tradicionāli šo darbu mūsu uzņēmumā veic vīrieši, bet, ja kāda sieviete vēlas uzņemties šos pienākumus, mēs esam atvērti sadarbībai. Laipni gaidīsim uz izmēģinājuma braucienu,” aicina SIA “ZAAO” ražošanas daļas vadītājs Andis Liepiņš.