1939. gada 8. maijā. Latvijas lepnums “Hercogs Jēkabs” 0
Pirms 80 gadiem Daugavā iepretim Rīgas pilij iesvētīja rēderejas “Apvienotās kuģniecības akciju sabiedrība” jauniegūto motorkuģi “Hercogs Jēkabs”.
Lielam ļaužu pūlim un finanšu ministram Alfrēdam Valdmanim klātesot plkst.14 uz kuģa pacēla rēderejas karogu – trīs zelta zvaigznes uz balta fona. Līdz ar to “Hercogs Jēkabs” bija oficiāli stājies uzskaitē. Šim motorkuģim tikai nedaudz ilgāk par gadu bija lemts būt par Latvijas kuģniecības nozares lepnumu, par, kā toreiz uzskatīja, “jaunu posmu latviešu kuģniecībā”, tas ir, aizsākumu Latvijas tirdzniecības flotes modernizācijai.
Ar 7790 tonnu ūdensizspaidu, būvēts Zviedrijā 1926. gadā, jau kalpojis kādai Norvēģijas rēderejai kā “Aakre”, avarējis pie ASV krastiem un pamatīgi izremontēts, tas vienalga skaitījās ātrākais un modernākais kuģis Latvijā. Turklāt bija motorkuģis, kamēr absolūtais vairākums Latvijas tirdzniecības kuģu bija novecojuši tvaikoņi. “Hercogu Jēkabu” par 52 500 mārciņām “Apvienotās kuģniecības akciju sabiedrība” iegādājās aprīlī. Kuģis atradās Amsterdamā un uz Rīgu bez kravas izbrauca 28. aprīlī, pirmo reizi mastā uzvilcis Latvijas karogu.
Neilgi pirms Otrā pasaules kara, kad daudzas valstis centās veidot krājumus, preču pārvadāšanai kuģos bija ļoti laba konjunktūra, ko arī centās izmantot latviešu uzņēmēji. Pēc ieceres jauniegādātajam kuģim klājās uzturēt regulāru preču un arī pasažieru satiksmi starp Latviju un ASV. Pirmo Amerikai domāto kravu veidoja fasēta pakaišu kūdra, 1000 tonnas celulozes, zivju konservi un jēlādas.
Diemžēl “Hercoga Jēkaba” dienests neatkarīgās Latvijas labā bija īss. Ar dažādiem piedzīvojumiem tas nonāca PSRS rokās Tālajos Austrumos un pārtapa par “Советская Латвия” (“Padomju Latvija”), turklāt kādu laiku kalpoja pat par cietumnieku transportkuģi.