Laikabiedra zīmētā iekāpšana Pēterburgas omnibusā 19. gs.
Laikabiedra zīmētā iekāpšana Pēterburgas omnibusā 19. gs.
Arhīva foto

Pirms 100 gadiem Rīgā sākās mūsdienu pilsētu sabiedriskā transporta priekšteču – omnibusu – satiksme 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Pirms 170 gadiem Rīgā sākās mūsdienu pilsētu sabiedriskā transporta priekšteču – omnibusu – satiksme. Parīzē, Berlīnē, Lielbritānijas lielākajās pilsētās tādi bija parādījušies jau 19. gadsimta 20. gadu beigās, Krievijas impērijas galvaspilsētā Sanktpēterburgā ap 1832. gadu. Rīgā omnibusu iedibināja trīs uzņēmēji. Pēc būtības tā bija divu zirgu vilkta paliela kariete ar 10 sēdvietām. Vienpadsmitais pasažieris varēja nosēsties ārpusē līdzās kučierim uz bukas un biļete tad sanāca uz pusi lētāka – 5 kapeikas 10 kapeiku vietā.

Tomēr cena vienalga nebija katram rīdziniekam pa kabatai. Omnibuss kursēja līnijā Rātslaukums–Lielais tirgus (tagadējās Jaunās Ģertrūdes baznīcas vieta). No citām karietēm to atšķīra attiecīgais uzraksts vācu un krievu valodā, kā arī krāsojums – zili melns, ar dzeltenu svītru. Transporta līdzekļa salonā bijuši polsterēti sēdekļi un sarkani aizkari, bet salona iekšieni apgaismoja laterna.

CITI ŠOBRĪD LASA

Omnibuss pārvietojās ar ātrumu 5–6 km stundā. Tam sākotnēji nebija ne konkrētu pieturu, ne kursēšanas grafika. Nekārtīgā kursēšana un lēnums galu galā noveda pie tā, ka pirmais sabiedriskā transporta ieviešanas mēģinājums izgāzās, jo braucēju kļuva aizvien mazāk un pasākums apsīka. 1874. gadā omnibusu satiksme Rīgā atdzima jaunā kvalitātē kā Rīgas pasta stacijas turētāja Teodora Kazaka (Kasack) uzņēmums. Šoreiz Vīnē bija nopirktas vairākas jaunas omnibusu ekipāžas, kas ļāva sakārtot un pavairot maršrutus. Arī biļete bija lētāka – 3 kapeikas. Omnibuss Rīgā pastāvēja līdz 1882. gadam, kad vietā nāca zirgu tramvaji.

SAISTĪTIE RAKSTI