Rīgas tramvajs 20. gs. 20. gadu vidū.
Rīgas tramvajs 20. gs. 20. gadu vidū.
Arhīva foto

Jau 90 gadus Rīgas tramvajs pilsētas rokās 1

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
Četri dzērieni, kas izraisa insulīna rezistenci un svara pieaugumu. Ar ko tos aizvietot?
Kokteilis
Kāds vīrietis vajadzīgs katrā zodiaka zīmē dzimušai sievietei 8
Veselam
Slaida auguma noslēpums! 25 pārtikas produkti ar augstu olbaltumvielu un zemu tauku saturu 8
Lasīt citas ziņas

Pirms 90 gadiem plkst. 21 vakarā tramvaja depo telpās pie Gaisa tilta Rīgas pilsētas valdes komisija un Rīgas ielu dzelzceļu satiksmes akciju sabiedrības vadība parakstīja aktu par Rīgas tramvaju saimniecības pāriešanu pilsētas rokās. Tādējādi 1901. gadā kā privāta iniciatīva aizsāktā Rīgas elektrisko tramvaju sistēma kļuva par municipālo īpašumu, kāda tā palikusi līdz pat šai dienai.

Pārņemšana notika sakarā ar to, ka beidzās 1925. gadā starp pilsētu un uzņēmējiem noslēgtais koncesijas līgums – pēc Pirmā pasaules kara Rīgas tramvaju saimniecība bija teju iznīcināta un tās atjaunošanai toreiz vajadzēja privāto iesaisti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pats pārņemšanas process ilga no 1931. gada 10. oktobra līdz 10. novembrim, un to pavadīja nedzirdēti niknas politiskās cīņas Rīgas domē, jo pilsoniskās partijas un sociāldemokrāti dedzīgi strīdējās, kurai viena vai otra spārna pārvaldītajai institūcijai piekritīs lielāka ietekme pie tramvaju pārņemšanas un ielu dzelzceļa kontroles nākotnē.

“Zociķi” apgalvoja, ka labējie tikai gribot “izandelēt” Rīgas tramvaju kādiem pietuvinātiem “šeptmaņiem”, bet labējie apsūdzēja kreisos, ka tie par katru cenu vēloties iegūt tramvaju sistēmu, lai dabūtu sev tajā strādājošo vairāk nekā 1000 darbinieku balsis.

Galu galā, balsojot par jaunās Tramvaju pārvaldes vadību, pilsētas valde vienojās, ka tai būs trīs direktori, kur katrs tā vai citādi pārstāvēja kādu politisko spēku.

Jāpiebilst, ka autobusu līniju tīkls Rīgā vēl tikai attīstījās un piederēja dažādiem privātīpašniekiem. Kā pasažieru pārvadātājs Latvijas galvaspilsētā tas nevarēja konkurēt ar tramvajiem, kuru deviņas līnijas tolaik gadā pārvadāja vairāk nekā 48 miljonus pasažieru (2019. gadā – 40,8 miljonus).

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.