“Batas” reklāma Latvijas presē.
“Batas” reklāma Latvijas presē.
Arhīva foto

Apavu skandāls: Pasaules mēroga lielražotāja ienākšana Latvijas tirgū izraisa protestus 36

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Pirms 90 gadiem Rīgā pie tikai divas dienas iepriekš atvērtā Čehoslovākijas apavu lielražotāja “Bata” veikala Kaļķu un Vaļņu ielas stūrī ap plkst. 10 rītā bija redzama neparasta demonstrācija.

Pulciņš ļaužu nesa plakātu: “Nepērkat ārzemēs ražotus “Bata” apavus, jo tie satur surogātus – papīru, tamdēļ dārgi un neizturīgi!”
CITI ŠOBRĪD LASA

Zem uzraksta bija redzama sagriezta “Batas” “papīra” kurpe. Plakāta otrā pusē teksts vēstīja: “Pērciet Latvijā ražotus apavus, jo tie izgatavoti no ādas, ir glīti un izturīgi.”

Demonstranti, piesaistot garāmgājēju uzmanību, nosoļoja gar veikalu, līdz tos apturēja policija, jo akcija nebija saskaņota.

Notikušais ilustrēja vietējo apavrūpnieku un nozares arodbiedrības izmisīgo cīņu par izdzīvošanu ekonomiskās krīzes apstākļos un bailes no konkurences, ko izsauca pasaules mēroga lielražotāja ienākšana Latvijas tirgū.

Apavrūpnieku lobijs Saeimā un valdībā maijā bija uzsācis plašu kampaņu ne tikai pret “Batu”, bet apavu importu kopumā, apgalvojot, ka ievestie apavi, kas šķietot lētāki par vietējiem, ir “stipri mazvērtīgi”, ražoti, izmantojot papīru, papi, celuloīdu un dažādus ādas surogātus.

“Bata” “ievilinot” pircējus jaunajā veikalā, taču īstais mērķis esot iznīcināt Latvijas apavrūpniecību, “atņemt darbu un maizi mūsu strādniekiem”.

Veikalā tika pirkti apavi un ārpusē nekavējoties sagriezti, lai parādītu, ka tie izgatavoti no lētiem materiāliem.

Saeima, sargājot Latvijas tirgu, pieņēma pat īpašu “surogātu apkarošanas likumu”, ko tauta sauca par “Batas likumu”. “Batas” veikala vadītājs bija spiests lūgt policistus apsargāt veikala skatlogus “no pircēju dusmām”.

Īstenībā antireklāma radīja reklāmu un veikalā pircēju netrūka. Lētu apavu ievešanu gan izdevās ierobežot, taču ne apturēt, jo tā kļuva par diplomātisku problēmu, kad sadūrās ar ieinteresēto valstu sūtniecību protestiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.