Apavu skandāls: Pasaules mēroga lielražotāja ienākšana Latvijas tirgū izraisa protestus 36
Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pirms 90 gadiem Rīgā pie tikai divas dienas iepriekš atvērtā Čehoslovākijas apavu lielražotāja “Bata” veikala Kaļķu un Vaļņu ielas stūrī ap plkst. 10 rītā bija redzama neparasta demonstrācija.
Zem uzraksta bija redzama sagriezta “Batas” “papīra” kurpe. Plakāta otrā pusē teksts vēstīja: “Pērciet Latvijā ražotus apavus, jo tie izgatavoti no ādas, ir glīti un izturīgi.”
Demonstranti, piesaistot garāmgājēju uzmanību, nosoļoja gar veikalu, līdz tos apturēja policija, jo akcija nebija saskaņota.
Notikušais ilustrēja vietējo apavrūpnieku un nozares arodbiedrības izmisīgo cīņu par izdzīvošanu ekonomiskās krīzes apstākļos un bailes no konkurences, ko izsauca pasaules mēroga lielražotāja ienākšana Latvijas tirgū.
Apavrūpnieku lobijs Saeimā un valdībā maijā bija uzsācis plašu kampaņu ne tikai pret “Batu”, bet apavu importu kopumā, apgalvojot, ka ievestie apavi, kas šķietot lētāki par vietējiem, ir “stipri mazvērtīgi”, ražoti, izmantojot papīru, papi, celuloīdu un dažādus ādas surogātus.
“Bata” “ievilinot” pircējus jaunajā veikalā, taču īstais mērķis esot iznīcināt Latvijas apavrūpniecību, “atņemt darbu un maizi mūsu strādniekiem”.
Saeima, sargājot Latvijas tirgu, pieņēma pat īpašu “surogātu apkarošanas likumu”, ko tauta sauca par “Batas likumu”. “Batas” veikala vadītājs bija spiests lūgt policistus apsargāt veikala skatlogus “no pircēju dusmām”.
Īstenībā antireklāma radīja reklāmu un veikalā pircēju netrūka. Lētu apavu ievešanu gan izdevās ierobežot, taču ne apturēt, jo tā kļuva par diplomātisku problēmu, kad sadūrās ar ieinteresēto valstu sūtniecību protestiem.