Pirms 50 gadiem pirmo reizi vēsturē pārsniedz 1000 km/h ātruma robežu 0
Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pirms 50 gadiem pirmo reizi pasaules vēsturē sauszemes transporta līdzeklis pārsniedza 1000 km/h ātruma robežu. To īpašas konstrukcijas reaktīvajā auto “Blue Flame” (“Zilā liesma”) paveica sacīkšu braucējs Garijs Gabeličs, kurš kādu laiku bija piedalījies ātrlaivu sacensībās un ticis iekļauts arī NASA astronautu komandā.
Rekordbrauciens notika ASV Jūtas štata Bonevilas sālsezerā, līdzās Lielajam Sālsezeram.
Par degvielu ASV Dabasgāzes tirgotāju savienības sponsorētajā un firmā “Reaction Dynamics” konstruētajā superauto izmantoja sašķidrināto dabasgāzi, kuras oksidēšanās procesu veicināja iejauktā ūdeņraža pārskābe (peroksīds). Principā šis braucamais varēja attīstīt arī ātrumu vairāk nekā 1200 km/h, taču projekta finansētāji uzskatīja, ka pietiek ar sasniegto.
Viņš neatteicās no ekstrēmas braukšanas arī pēc tam, kad 1972. gadā cieta smagā katastrofā, kurā gandrīz zaudēja labo roku – to piešuva, taču sportam nācās teikt ardievas. Gabeličs gāja bojā 1984. gadā, avarējot ar motociklu. Gadu pirms tam bija kritis viņa uzstādītais rekords – 1983. gada 4. oktobrī brits Ričards Nobls ar “Thrust 2” panāca 1020,406 km/h. Mūsdienās sauszemes spēkratu ātruma rekords ir 1223, 657 km/h, kas jau pārsniedz skaņas ātrumu. Šo sasniegumu 1997. gada 15. oktobrī reaktīvajā auto “Thrust SSC” sasniedza arī brits Endijs Grīns.