Publicitātes foto

Seno mopēdu retrospekcija Talsos 0

No 24. janvāra līdz 12. februārim Talsu novada muzejs sadarbībā ar Rīgas Motormuzeju un Latvijas Antīko automobiļu klubu piedāvā interesentiem aplūkot gan populārākos, gan retāk redzētos rūpnīcā “Sarkanā zvaigzne” ražotos mopēdus.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Izstādē “Motori caur dzīvi rauj” būs apskatāmi slavenie “Rīga 13”, “Rīga 14”, “Rīga 24”, “Mini” un citi retāk redzētie mopēdi.

Kopš rūpnīcas zelta laikiem daudz kas mainījies – nav vairs ražotnes un pa mūsu ceļiem un takām ripo daudz modernāki citās valstīs ražoti mopēdi un skuteri. Tomēr daudziem vēl garāžās un māju bēniņos saglabājušies nu jau par retrotehniku kļuvušie braucamrīki. Mopēdu entuziasti vāc, restaurē un kolekcionē kādreiz tik iecienītos Rīgas motorūpnīcas mopēdus.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Sarkanā zvaigzne” bija viena no lielākajām velosipēdu, mopēdu un mokiku ražotnēm bijušajā Padomju Savienībā.

Rūpnīcas pirmsākumi meklējami 1927. gada jūlijā, kad uzņēmējs Gustavs Ērenpreiss izveidoja nelielu ražotni, kurā izgatavoja kungu un dāmu velosipēdus.

Mainoties varām, 1940. gadā rūpnīcu nacionalizēja un pārdēvēja par Rīgas velosipēdu rūpnīcu (RVR). Pēc Otrā pasaules kara postījumu seku likvidēšanas un rūpnīcas rekonstrukcijas, uzņēmums darbu un velosipēdu ražošanu atsāka 1947. gada aprīlī.

50. gadu vidū rūpnīcas eksperimentālā ceha vīri radīja bijušās PSRS pirmo motovelosipēdu, piemontējot parastajam vīriešu divritenim “Rīga 18” divtaktu motoriņu. 1958. gadā rūpnīcas konstruktori sāka strādāt pie mopēdu izgatavošanas. Pirmais prototips, kuram nosaukums bija “Sprīdītis”, tika izbrāķēts, bet otrais “Rīga 1” izmēģinājuma braucienā pievarēja vairāk nekā 10 000 km, apbraukājot visu PSRS Eiropas daļu. 1960. gadā no konveijera nobrauca pirmais “Sarkanās zvaigznes” mopēds. Ar to maisam gals bija vaļā. Konstruktori vai katru gadu klajā nāca ar jauniem mopēdu un vēlāk arī motociklu modeļiem, to ražošana un noieta tirgus strauji paplašinājās. Rūpnīcas ziedu laikos 60. un 70. gados tika saražoti vairāk nekā 113 tūkstoši mopēdu, 59 tūkstoši mokiku un ap 16 tūkstošiem minimokiku gadā. Diemžēl tā visa ir jau vēsture, jo 90. gadu sākumā ražošana strauji saruka un 1998. gadā rūpnīcu slēdza.

Reklāma
Reklāma

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.