Gata Šļūkas karikatūra

Paiders apgalvo, ka tautas­dziesmās esot aprakstīts ari homo­seksuālisms. 6

“Vāciešam galva sāp,

Man sāpēja pakaļiņa.

Liec, vācieti, savu galvu

Pie tās manas pakaļiņas.”

Šis varētu būt arī novēlē­jums vācietim, — spriež Kalniņa. Pakalns piebilst, ka nav teikts, vai to dzied sieviete vai vīrietis, tā va­rētu būt arī par saņemtu pērienu vai vienkārši par tēmu: “Paosti d…, tad tavas smalkās kaites pāries.”
Dainās ir arī daudz tēlainu, dze­jisku tautasdziesmu, kas runā par seksualitāti. Piemēram, “Kur tu teci, gailīti mans?” — meitene, kas no rī­ta jau tiek saukta par līgavu, celsies tikai tad, kad puiša “gailītis” būs trīs reizes nodziedājis”. Paiders šādas dziesmas nav pētījis.

Nerātnās tautasdziesmas pie­rakstītas, sākot no 19. gs. beigām, un tas nozīmē, ka tās var atainot tā laika cilvēku dzīvi (vai teicēju jaunī­bas dzīves periodu). Paiders uzska­ta, ka, neskatoties uz kristīgās baz­nīcas spiedienu, latvieši vēl sagla­bāja tā dēvēto pagānisko modeli, kas attiecībā uz seksualitāti bijis re­ālistiskāks. Autora tautasdziesmu interpretācijā, piemēram, pieņe­mams bijis sieviešu homoseksuā­lisms gadījumos, ja vīri ilgstoši ir prom — karā vai epidēmiju laikā, bet netikumīgi bijis šādas attiecī­bas turpināt, ar vīru dzīvojot. Pirms laulībām nebija partnera skaita ie­robežojumu, bet bija aizliegts vai ierobežots vaginālais sekss. Vēl ir virkne secinājumu.

Pakalns uzskata, ka, dzīvojot pēc šā modeļa, ar tā laika iespējām un zināšanām par kontracepciju latviešu tauta būtu izmirusi — būtu vairāk ārlaulības bērnu un sairtu īpašuma lietas, kuru dēļ bija daudz ierobežojumu — vecumdienām vajadzēja apgādniekus, tēva mā­jām mantiniekus. 19. gs. otrajā pu­sē Kurzemē tikai aptuveni katrs 25. bērns dzima ārlaulībā. Taču jāņem vērā, ka puisim bija pienākums precēt meitu, ja no viņa gaidīja bēr­nu. Skaidrs, ka ne visi to pildīja, tā­pēc bija meitas, kas centās no bēr­na atbrīvoties (bija aktuāli kriminā­lie aborti) vai izdarīja pašnāvību.

Vēstures dati liecina: 19. gs. morāles normas akceptēja seksuā­las attiecības vienīgi laulāto starpā un nosodīja sievietes dzimumdzīvi pirms kāzām. Vienlaikus attieksme pret pirmslaulību sakariem mēdza būt visai iecietīga. Līgavas, kas stā­jās laulībā, jau gaidot bērnu, nebija reta parādība zemāko slāņu iedzī­votāju vidū. Dažkārt vai samērā bieži jaunieši, būdami pārliecināti, ka noteikti apprecēsies, uzsāka dzi­mumdzīvi.

Reklāma
Reklāma
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.