Gata Šļūkas karikatūra

Paiders apgalvo, ka tautas­dziesmās esot aprakstīts ari homo­seksuālisms. 6

“Vāciešam galva sāp,

Man sāpēja pakaļiņa.

Liec, vācieti, savu galvu

Pie tās manas pakaļiņas.”

Šis varētu būt arī novēlē­jums vācietim, — spriež Kalniņa. Pakalns piebilst, ka nav teikts, vai to dzied sieviete vai vīrietis, tā va­rētu būt arī par saņemtu pērienu vai vienkārši par tēmu: “Paosti d…, tad tavas smalkās kaites pāries.”
Dainās ir arī daudz tēlainu, dze­jisku tautasdziesmu, kas runā par seksualitāti. Piemēram, “Kur tu teci, gailīti mans?” — meitene, kas no rī­ta jau tiek saukta par līgavu, celsies tikai tad, kad puiša “gailītis” būs trīs reizes nodziedājis”. Paiders šādas dziesmas nav pētījis.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Lasīt citas ziņas

Nerātnās tautasdziesmas pie­rakstītas, sākot no 19. gs. beigām, un tas nozīmē, ka tās var atainot tā laika cilvēku dzīvi (vai teicēju jaunī­bas dzīves periodu). Paiders uzska­ta, ka, neskatoties uz kristīgās baz­nīcas spiedienu, latvieši vēl sagla­bāja tā dēvēto pagānisko modeli, kas attiecībā uz seksualitāti bijis re­ālistiskāks. Autora tautasdziesmu interpretācijā, piemēram, pieņe­mams bijis sieviešu homoseksuā­lisms gadījumos, ja vīri ilgstoši ir prom — karā vai epidēmiju laikā, bet netikumīgi bijis šādas attiecī­bas turpināt, ar vīru dzīvojot. Pirms laulībām nebija partnera skaita ie­robežojumu, bet bija aizliegts vai ierobežots vaginālais sekss. Vēl ir virkne secinājumu.

Pakalns uzskata, ka, dzīvojot pēc šā modeļa, ar tā laika iespējām un zināšanām par kontracepciju latviešu tauta būtu izmirusi — būtu vairāk ārlaulības bērnu un sairtu īpašuma lietas, kuru dēļ bija daudz ierobežojumu — vecumdienām vajadzēja apgādniekus, tēva mā­jām mantiniekus. 19. gs. otrajā pu­sē Kurzemē tikai aptuveni katrs 25. bērns dzima ārlaulībā. Taču jāņem vērā, ka puisim bija pienākums precēt meitu, ja no viņa gaidīja bēr­nu. Skaidrs, ka ne visi to pildīja, tā­pēc bija meitas, kas centās no bēr­na atbrīvoties (bija aktuāli kriminā­lie aborti) vai izdarīja pašnāvību.

CITI ŠOBRĪD LASA
Vēstures dati liecina: 19. gs. morāles normas akceptēja seksuā­las attiecības vienīgi laulāto starpā un nosodīja sievietes dzimumdzīvi pirms kāzām. Vienlaikus attieksme pret pirmslaulību sakariem mēdza būt visai iecietīga. Līgavas, kas stā­jās laulībā, jau gaidot bērnu, nebija reta parādība zemāko slāņu iedzī­votāju vidū. Dažkārt vai samērā bieži jaunieši, būdami pārliecināti, ka noteikti apprecēsies, uzsāka dzi­mumdzīvi.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.