Sena tehnoloģija mūsdienu gaismā! Kā latvieši veiksmīgi attīsta biznesu, ražojot šķidrās tapetes 24
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
“Silk Plaster Group” ražotni Iļģuciema rajonā atrast nav nemaz tik vienkārši. Uzņēmums apdzīvo gaišu divstāvu ēku rūpnieciskajā zonā blakus dažādām darbnīcām un metāla uzpirkšanas vietnei.
Zem viena jumta atrodas gan pati ražotne, gan noliktava, kur jau esot kļuvis par šauru.
Uzņēmuma pārdošanas un attīstības vadītājs Ēriks Grišins neslēpj, ka, katru gadu pieaugot ražošanas apjomiem, būs nepieciešamas plašākas telpas.
Blakus teritorija jau nolūkota, un netiek izslēgta iespēja, ka jau drīzumā varētu notikt paplašināšanās.
Kad apmeklējam ražotni, redzams, ka nule kā “Silk Plaster Group” ieguvis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) diplomu par piedalīšanos “Eksporta un inovācijas balvas 2021” konkursā.
Uzņēmuma vadība neslēpj, ka šī atzinība ir ļoti nozīmīga, strādājot eksportā. “96–97% no saražotā eksportējam, un tagad varēsim klientiem nosūtīt informāciju par šo apbalvojumu. Ceram, ka tas viņiem būs svarīgi,” saka Ēriks Grišins.
Divas ražotnes
Kas ir “Silk Plaster Group”? Pašlaik darbojas divas ražotnes – viena Maskavā, otra – Rīgā. 1997. gadā izveidotā Maskavas ražotne piegādā preci galvenokārt Krievijas un Kazahstānas tirgiem, savukārt Rīgas ražotne – pārējai pasaulei.
Latvijā uzņēmums darbojas septiņus gadus un katru gadu tā ieņēmumi pieaug aptuveni par 10%.
Galvenā produkcija, ko uzņēmums ražo, ir šķidrās tapetes. Šā produkta pamatā ir sasmalcināta celuloze un tekstila šķiedras, kam tiek pievienoti minerāli, saistviela un dekoratīvās piedevas.
Tas ļauj variēt gan krāsas, gan faktūru. Produktu portfelī ir piecas kolekcijas, no kurām klients var izvēlēties sev tīkamāko, toņu skaits vien sasniedz 500.
Lai gan šķidrās tapetes ir uzņēmuma galvenais produkts, tiek strādāts pie produktu portfeļa dažādošanas – ap 30% sortimenta jau veido apmetumi ēku fasādēm.
Kas ir šķidrās tapetes? Produkts veidots pēc senas japāņu tehnoloģijas, kas bija pazīstama jau 18. gs. Tolaik tas bijis ļoti dārgs pasākums, jo tā tapšanā tika izmantots zīds.
Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados Japānā šādu produktu sāka ražot masveidā, un tas kļuva ļoti populārs, lai gan joprojām ir ļoti dārgs.
“Mums ir zemāka cena, un mēs varam piedāvāt plašu produktu klāstu. Vēl esam unikāli ar savām kolekcijām, ko citi nevar piedāvāt,” Latvijas ražotāja priekšrocības skaidro uzņēmuma pārstāvis.
Pēc kāda principa tas darbojas? Sausais produkts jāiejauc ūdenī, un pēc vairākām stundām to ar špakteļlāpstiņu jau var uzklāt uz sienas. Pati pārliecinos, ka tas ir salīdzinoši vienkārši.
Arī Grišins slavē, ka pirmajai reizei rezultāts ir ļoti labs, un uzsver, ka šo darbu var veikt ikviens, neesot obligāti jābūt būvniecības meistaram. Atkarībā no produkta ar viena iepakojuma saturu var noklāt vidēji 3,5–4,5 kvadrātmetrus lielu virsmu.
Visa informācija par produkta lietošanu atrodama uz iepakojuma. Šķidrajām tapetēm piemīt arī akustisks risinājums – skaņas izolācija, kam ir atbilstošs sertifikāts.
Šo risinājumu izmantojusi kāda liela ierakstu studija, kas bija ļoti apmierināta ar rezultātu. Esot izstādēs, bieži vien “Silk Plaster Group” stendu apmeklē tādu uzņēmumu pārstāvji, kuri nodarbojas ar akustiskiem risinājumiem.
“Primāra ir tapešu dekoratīvā funkcija, bet akustika ir tāds kā papildu bonuss,” skaidro Grišins.
Interesanti, ka gadījumā, ja šķidrās tapetes cieš no dzīvniekiem vai mazi bērni uz tām atstāj savus zīmējumus, tās atliek vien samitrināt un pārklājumu izlabot.
“Mūsu misija ir visai pasaulei parādīt, ka blakus remontam nepieciešamajai krāsai, Venēcijas apmetumam vai tapetēm pastāv vēl viena alternatīva – šķidrās tapetes. Daudzi pat nezina par šādu iespēju. Tas ir kaut kas pa vidu Venēcijas apmetumam un tapetēm.
Vizuāli šķidrās tapetes izskatās kā tapetes, taču tām nav savienojuma vietas,” produkta detaļas atklāj Ēriks Grišins. Pirms tapešu uzklāšanas sienu nepieciešams nogruntēt, taču, piemēram, atšķirībā no parasto tapešu uzklāšanas, gruntēšanai pietiek ar divām, nevis vairākām reizēm.
Tagad, piemēram, šķidrās tapetes izvēlējies kāds liels būvnieks, kurš izrēķinājis, ka lielā platībā tās uzklāt ir ekonomiski izdevīgāk, nekā krāsot sienas, turklāt šis materiāls ir elastīgs un pieskaņojas sienas formai. Tā noteikti ir priekšrocība, kādas nav citiem materiāliem, piebilst Grišins.
Uz Brazīliju un Japānu
Uzņēmuma saražotā produkcija tiek eksportēta uz Eiropas valstīm, Somiju, Norvēģiju, Lielbritāniju, Taizemi, Japānu.
Viens no lielākajiem klientiem mīt Brazīlijā, kur Latvijā ražotās šķidrās tapetes jau pieejamas 90 veikalos un klienta veikalu tīkls vēl paplašinās.
Taču pavisam visā pasaulē šo produkciju var iegādāties vairāk nekā 900 veikalos, kaut gan Latvijā šāda iespēja ir visai neliela – ierobežots sortiments pieejams vien dažos būvniecības veikalos, tādēļ tirdzniecībā uzsvars tiek likts uz interneta veikalu.
Vienīgais interneta veikala mīnuss – nav iespējas preci pataustīt, kas ir svarīgi, lai saprastu tapešu faktūru un to lietojumu. Taču mājaslapā var atrast pamācību, kā šķidrās tapetes uzklāt un kāds ir to darbības princips.
“Silk Plaster Group” galvenokārt strādā ar izplatītājiem – dīleriem, kuri var iepazīstināt ar visu plašo produkcijas klāstu. “Piedalāmies dažādās starptautiskās izstādēs – Vācijā, Parīzē.
Nupat bijām arī starptautiskajā izstādē “Expo”, kur dibinājām kontaktus. Jau iepriekš šādā izstādē jauns klients no Indijas uzreiz nopirka veselu konteineru produkcijas, bet tagad interesi izrādīja liels celtniecības veikalu tīkls no Dubaijas. Viņus interesē produkcija, kuru var ilgstoši uzglabāt un pārdot,” klāsta Grišins.
Tāpat liels eksporta tirgus esot Taizeme, kur izplatītājs jau izveidojis produkcijas katalogu, uzņēmuma ražoto labi pērk Ukrainā, kur izdevies iekļūt vienā no veikalu ķēdēm, kas ir gandrīz tirgus monopolists.
Pieprasītāko preču toņu atšķirības pa valstīm gan ļoti atšķiras. Pretēji Eiropai, piemēram, Brazīlijas klientiem tīk spilgtie toņi, savukārt Baltijas valstu iedzīvotāji priekšroku dod balti pelēcīgiem toņiem. Bet Japānā iecienīta luksusa kolekcija, kuras sastāvā pievienotas zīda šķiedras.
Uzņēmuma tuvāko gadu mērķis ir attīstīties un palielināt ražošanas apjomus. Tirgus ir augošs, un jāizmanto tā iespējas. Taujāts par konkurentiem, Grišins tādus pat nezina, tādēļ, iespējams, ka “Silk Plaster Group” varētu būt globāls līderis šajā jomā.
Cik lielas investīcijas ieguldītas Latvijas ražotnē, vēl esot jārēķina, taču attīstība notiek pakāpeniski. Ražotnē jau izvietotas iekārtas, kas speciāli šim uzņēmumam izgatavotas Itālijā un palielina darba ražīgumu, drīzumā plānots uzstādīt vēl vienu automātisko līniju.
Pavisam ražotnē nodarbināti 16 strādājošie. Iespējams, ka blakus ražotnei ar laiku varētu tapt neliela tirdzniecības vieta, lai pircēji labāk varētu iepazīties ar preci.
UZZIŅA
SIA “Silk Plaster Group” dibināta 2013. gadā, kad uzņēmuma īpašnieki – Krievijas pilsoņi – nolemj atvērt jaunu ražotni ārpus Krievijas.
Ik gadus uzņēmuma ieņēmumi aug vidēji par 10%, un pagājušajā gadā pārsniegts viena miljona eiro apgrozījums. Šogad saņēmuši LIAA diplomu par dalību “Eksporta un Inovāciju balvas 2021” konkursā.
Tuvākajos gados kompānija plāno paplašināties, izveidojot jaunas noliktavas telpas Iļģuciema ražotnes teritorijā.
Vērtējums: Nav tiešo konkurentu
LIAA direktora vietniece eksporta jautājumos Iveta Strupkāja: Uzņēmums SILK PLASTER ir labs piemērs, kā nelielam uzņēmumam salīdzinoši īsā laikā ar inovatīvu produktu ieiet eksporta tirgū un sasniegt vairāk nekā miljona eiro apgrozījumu.
Uzņēmumam šobrīd ir noslēgti līgumi ar 40 izplatītājiem 25 pasaules valstīs, tostarp tādos tālajos tirgos kā Japāna, ASV, Brazīlija, Bolīvija, Taizeme, Indija, Nepāla, Nigērija, Kamerūna, Uganda, Gana un Ruanda. Lielā mērā veiksmes pamatā ir pats produkts – šķidrās tapetes, kuram joprojām tirgū nav tiešo konkurentu, bet tāpat jāuzteic uzņēmuma pārdošanas stratēģija ar aktīvo dalību būvmateriālu nozares izstādēs un mārketinga aktivitātēm sociālajos tīklos.
Piemēram, Āfrikas valstu tirgū uzņēmums iegāja pēc dalības nozares izstādē Francijā, bet dalība EXPO 2020 Dubaijā ļāva nodibināt vērtīgus kontaktus ar nozīmīgiem iepircējiem Apvienotajos Arābu Emirātos.
Jāuzsver, ka dalībai izstādēs un mārketinga aktivitātēm ir pieejams arī valsts atbalsts Starptautiskās konkurētspējas veicināšanas programmā, kuru administrē LIAA.