Krustnešu pozīcijas kurši visnopietnāk apdraudēja 1210. gada 12. un 13. jūlijā, kad milzīga kuršu flote uzbruka Rīgas pilsētai. Tomēr uzbrucēji bez kara mašīnām nespēja ieņemt nesen uzceltos pilsētas mūrus. Nākamo uzbrukumu kurši kopā ar zemgaļiem veica 1228. gada 20. augustā, kad nopostīja cisterciešu ordeņa Daugavgrīvas klosteri un apkāva tajā esošos mūkus. 28


1228. gada vasaras beigās Zobenbrāļu ordeņa bruņinieki kopā ar citzemju krustnešiem un rīdziniekiem izpostīja Kursas ziemeļaustrumu daļu. Šā iebrukuma rezultātā vai arī kādu citu pagaidām nenoskaidrojamu iemeslu dēļ Kursā iestājās bads. Lai saņemtu palīdzību no kristiešiem, deviņu Abavas baseina pilsnovadu – Rendas, Valgales, Pidvāles, Matkules, Vānes, Pūres, Ugeses, Kandavas un Ansenes – kuršu pārstāvji 1230. gada ziemā (iespējams, decembrī) Rīgā ar Zobenbrāļu ordeni, Rīgas pilsētu un Rīgas bīskapiju noslēdza pirmo līgumu par kristietības pieņemšanu.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku!
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Latīņu valodā sastādītā dokumenta oriģināls ir saglabājies. Līgumā minētajām nodevām, ko apņēmušies dot kurši, ir neierasta forma – milti, ko, kā zināms, nevar ilgi uzglabāt, tādēļ varētu domāt, ka tā drīzāk ir parāda atgriešana no badu cietušajiem kuršiem. Katrai vienzirga saimniecībai vajadzēja dot mūsdienu mērvienībās aptuveni astoņus kilogramus smalka maluma miltu. Un kurši apsolījās pieņemt kristietību, uzturēt no Rīgas atsūtītus garīdzniekus un palīdzēt krustnešiem cīņās pret “Kristus ienaidniekiem”. Šis līgums garantēja jaunkristīto kuršu personiskās brīvības un īpašuma neaizskaramību ar formulu ”bez kaitējuma savām zemes un citas mantas īpašuma un valdījuma tiesībām, bez iebildumiem no jebkuras varas puses”.

Brīvi pāvesta pavalstnieki

Taču tālākie notikumi, rīdziniekiem gluži negaidīti, ievirzījās citā gultnē. Jau 1230. gada vasaras otrajā pusē Rīgā bija ieradies Romas pāvesta Gregora IX pilnvarotā sūtņa kardināla Otona vietnieks jeb vicelegāts cisterciešu ordeņa mūks Alnas Balduīns, pēc tautības valonis. Viņa vizītes tiešais mērķis bija strīdu izšķiršana, kas Rīgas bīskapijā bija radušies saistībā ar jauna bīskapa vēlēšanām, tomēr netiešie mērķi bija krietni vien plašāki.

CITI ŠOBRĪD LASA
Tālaika Eiropā noritēja divu lielvaru – Romas pāvesta un Svētās Romas impērijas imperatora, saukta arī par ķeizaru, – politiskā sāncensība. Pāvests centās iegūt laicīgo varu, savukārt ķeizars centās ietekmēt garīgo varu. Krustnešu spēki Livonijā bija sašķēlušies divās naidīgās nometnēs. Dānijas karalis, kurš pieprasīja sev Ziemeļigauniju, bija pāvesta piekritējs, bet citi krustnešu spēki Livonijā atbalstīja imperatoru Frīdrihu II.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.