Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile
Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile
Foto – Karīna Miezāja

– Tātad izlieto necaurspīdīgi. Kur tad nauda paliek? Vai to iztērē saimnieciskām vajadzībām? 6


– To sadala starp skolām, taču citādi, nekā ministrija sākotnēji paredzējusi.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Jāņem vērā, ka pašvaldību veiktās pārdales dēļ skolās ar līdzīgu bērnu skaitu skolotāji, mācot vienu un to pašu mācību priekšmetu, par vienu un to pašu darba apjomu var saņemt dažādu atalgojumu. Skolotāji nav vainīgi pie tā, ka pelna vairāk vai mazāk. Kādam paveicies strādāt skolā, kur viņam var samaksāt 1000 eiro, citam ne. Bet, ja skolotājs saņem tos 1000 eiro, viņš noteikti strādā vairāk nekā vienu slodzi – jau pieminēto 21 kontaktstundu.

Skaidrs, ka sistēma ir negodīga. Ja salīdzina ar algu sistēmu kādā uzņēmumā, jābūt gan vertikālajam godīgumam, kad kvalificētākie saņem vairāk, bet ir arī horizontālais godīgums, kad, strādājot atšķirīgos departamentos un nodaļās, vienlīdz kvalificēti darbinieki saņem līdzīgu atalgojumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

– Ko jūs darīsiet, lai skolotāju algošana būtu godīgāka?

– Esmu starp LIZDA, kam apnicis klausīties solījumus par sistēmas sakārtošanu un algu paaugstināšanu, spiedienu un valdību, kam savukārt apnicis ieguldīt naudu nesakārtotā sistēmā. Ja IZM izstrādās jaunu skolotāju algu aprēķināšanas modeli un ja tiks sakārtots arī skolu tīkls, tad sola, ka nauda skolotāju algu celšanai atradīšoties. Cik? Tie varētu būt trīs miljoni vai vairāk no izdevumiem neparedzētiem gadījumiem. Bet patlaban budžeta projektā skolotāju algu celšanai atsevišķas naudas nav.

Man šajā situācijā bija divas iespējas, kā rīkoties. Varēju teikt, ka nauda skolotāju algu celšanai budžetā nav iezīmēta, tāpēc es vairāk neko nevaru darīt. Taču man gribētos, lai Latvijas izglītības sistēma ir starp izcilākajām pasaulē un skaidrība par pedagogu atalgojumu ir viens no svarīgiem priekšnoteikumiem. Tāpēc uzņēmos risku milzīgi ātrā tempā pārbaudīt un līdz galam izstrādāt jauno skolotāju atalgojuma aprēķināšanas modeli, kas būtu godīgāks, saskaņot to ar sociālajiem partneriem, izstrādāt jaunā modeļa ieviešanai nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos. Laika ir ļoti maz, taču šajā budžeta sarunu kontekstā tā ir vienīgā iespēja, kā panākt godīgākas algas skolotājiem.

Šo jauno skolotāju algošanas modeli var ieviest arī bez papildu finansējuma, bet, tā kā pašreizējā skolotāju algu sistēma ir ļoti nelīdzsvarota, tajā brīdī, kad mainīs algu rēķināšanas formulu, liela daļa skolotāju saņems mazāku algu, pat stipri mazāku. Un tas nu noteikti nav pareizi, jo šie skolotāji nav vainīgi par iepriekš citu veiktām nepareizām darbībām. Tāpēc sekmīgai modeļa ieviešanai noteikti vajadzēs vairāk nekā trīs miljonus eiro.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.