Sēdi dīvānā un redzi, kas notiek debesīs! Kā ar telefonu iespējams izsekot jebkurai lidmašīnai pasaulē? 3
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Diez cik daudz un kāda veida lidmašīnas šobrīd lido virs Latvijas? Vēl pirms 15 gadiem vienkāršam dīvānā sēdētājam pat neienāca prātā, ka pienāks laiki, kad īpašos rīkos datorā un telefonā varēs pāris sekunžu laikā iegūt precīzu informāciju par lidmašīnu atrašanos ne tikai virs Latvijas, bet virs jebkuras vietas pasaulē.
Neapšaubāmi zināmākais rīks lidojumu “izspiegošanai” ir “FlightRadar24”, kuru 2006. gadā hobija līmenī dibināja divi zviedri, bet kuru šobrīd var izmantot ne tikai jebkurš planētas iedzīvotājs, bet to lieto arī vairākas aviokompānijas profesionālām vajadzībām.
“FlightRadar24” būtībā ir par brīvu, taču tam ir arī divas maksas versijas – sudraba (14,99 eiro gadā) un zelta (39,99 eiro), kuras lietotājiem sniedz dažādas papildu iespējas un funkcijas, tostarp atbrīvo no uzmācīgām reklāmām. Ko tad šādi lidojumu radari piedāvā?
Jau ieejot lietotnē vai rīka mājaslapā, uzreiz redzama pasaules karte, uz kuras ir simtiem, pat tūkstošiem mazu dzeltenu lidmašīnu, kā arī zili aplīši. Dzeltenās lidmašīnas tiešsaistē rāda visus šobrīd gaisā esošos lidaparātus, bet aplīši ir lidostas.
Būtiski, ka ar lidmašīnu ikonām var mijiedarboties – uzspiežot uz jebkuras no tām, lietotājs iegūst dažādu papildinformāciju gan par lidmašīnu, gan veikto lidojumu. Piemēram, mirklī, kad rakstu šīs rindas, virs Latvijas gaisa telpas atrodas sešas lidmašīnas.
Viena ir mūsu pašu “Air Baltic”, bet pārējās ir somu “Finnair”, britu “British Airways”, krievu “Aeroflot” un “Severstal”, kā arī baltkrievu “Belavia”. Es gribu mazliet vairāk uzzināt par mūsu pašu “Air Baltic” lidmašīnu.
Uzspiežot uz tās, automātiski lietotnē parādās lidmašīnas jau nolidotais maršruts, kas šajā gadījumā ir no Vācijas pilsētas Štutgartes lidostas. Tāpat ekrāna apakšā izlec vēl cita informācija, piemēram, lidmašīnas tips un pat precīzs numurs, attiecīgās lidmašīnas fotoattēls, izlidošanas laiks un laiks, kas atlicis, līdz lidaparāts nolaidīsies. Tāpat tiešsaistē redzams lidmašīnas ātrums un augstums.
Kā tas iespējams, ka šis rīks spēj tiešsaistē pārraidīt visu šo informāciju? Tas iespējams, pateicoties galvenokārt ADS-B (“automatic dependent surveillance-broadcast”) sistēmai, kas ir īpaša novērošanas tehnoloģija, kurā lidaparāts nosaka savu atrašanās vietu u. c. veida informāciju, izmantojot satelītnavigāciju u.c. sensorus, šo informāciju periodiski pārraidot. Attiecīgi “FlightRadar24” izstrādātāji šo informāciju apkopo.
Jaunums ir iespēja lidojumam sekot 3D režīmā. Realitātē ekrānā izlec 3D lidmašīna, kas burtiski kustas gaisā, bet apakšā redzams skats uz Zemi, virs kuras lidaparāts tobrīd atrodas. Kopumā tehnoloģija ir ļoti iespaidīga, jo ikreiz, kad lidmašīnas pilots veic kādu manevru, to var redzēt arī šajā 3D attēlā.
Vērtējot kritiski – attēla kvalitāte vēl ir krietni uzlabojama. Būtu lieliski, ja teritorija, virs kuras atrodas lidmašīna, būtu mazliet pārredzamāka – lietotājam tas ļautu savā veidā “spēlēties” ar šiem lidojumiem, meklējot pilsētu, ciematu vai pat ielu, uz kuras pats atrodas.
Diemžēl “FlightRadar24” parastam lietotājam 3D funkciju ļauj izmantot vien trīs reizes. Ja ir vēlme to izmantot biežāk, tad jāpērk gada abonements.
Gada abonements dod vēl citas priekšrocības – ļauj papildināt lidojumu karti ar laika apstākļu karti, laika apstākļu situāciju ikvienā no lidostām pasaulē, iespējams apskatīties katras lidmašīnas lidojumu vēsturi, lidmašīnas vecumu, temperatūru un vēja ātrumu gaisā u. c.